Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Schrijftips voor beginners...

ik ben roos ik ben 14 jaar en ik schrijf heel graag maar ik heb wat tips nodig. ik schijf nog niet zo lang verhalen maar ze zijn heel simpel, ze bestaan dan ook vooral uit; zei ik/zij/hij, vroeg ik/hij/zij, en toen, daarna. dat stoort mij heel erg... dus zou iemand nij wat schrijftips kunnen geven? dit is een stukje uit een van mijn verhalen (sorry als er veel spelfouten in zitten, dat is niet mijn sterkste punt) 1 uur nu… ik wachte al 1 uur op hem! Waar was ik mee bezig! Toen hoorde ik opeens voetstappen in mijn richting komen ‘Sorry, we moesten nog even iets af maken met de band… maar nu hebben we het hele huis voor onszelf’ zei Bill die vrolijk aan kwam lopen. Ik keek hem bedroeft aan ‘je snapt het gewoon niet he!’ zei ik ‘je denkt dat je op elk moment kan binnen stappen terwijl ik al een uur sta te wachten!’ ‘maar ik… ik vergat gewoon te bellen dat het wat later zou worden dat is alles’ zei Bill en hij keek me met een hele zielige kop aan ‘Bill, laat je smoesjes voor je, het maakt niet uit… jij hebt je band en ik mijn leven en zo hoort het’ zei ik en Bills gezicht veranderde van zielig naar serieus ‘en … maar… ik…’ probeerde Bill maar het maakte niet uit hij had het te druk met de band en ik moest mijn eigen leven weer oppakken ‘Het is beter zo’ zei ik… roos

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
marriejeanne, bedankt. Roosje van 14, aan de slag!

Lid sinds

17 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Roos, ook ik wil je een paar tips geven. Als je een tekst hebt geschreven, leg hem dan eerst een weekje weg. Daarna lees je de tekst nog een keer, en daarbij markeer je de gedeeltes die je ergeren. Vraag je af hoe wat er mis is met die formuleringen. Hoe zou je het zelf graag willen lezen? Verder is het aansprekender als je dingen niet uitlegt maar laat zien. 'hij keek me met een hele zielige kop aan', lees ik ergens in je stukje. De meeste lezers vinden het leuker als ze door je beschrijving zelf kunnen concluderen dat die jongen zielig keek. 'Hij keek me aan, met tranen in zijn ogen. Zijn mondhoeken wezen naar beneden.' Ook geen briljante formulering overigens, maar je begrijpt vast wat ik bedoel. En de allerbeste tip is natuurlijk lezen, lezen, lezen. Kijk daarbij hoe andere schrijvers dit soort dingen 'omzeilen'.

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Lezen, veel lezen. Is al eerder aangegeven, maar ik denk dat het de best manier is om zelf te leren schrijven. En als je zover bent dat je dat aandurft een schrijfgroepje vinden, waarin je elkaars werk beoordeelt. Dat levert heel veel op. Wat dat 'ik zei', 'hij zei' etc. betreft. Meestal kun je uit de dialogen wel laten blijken wie wat zegt, in ieder geval in een dialoog waar slechts twee personen deelnemer zijn hoef je niet te melden wie wat zegt als het in het begin duidelijk is. Probeer ook uit wat gezegd wordt en uit de context van het verhaal, de emotie te laten blijken.

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
En, ook belangrijk: lekker eigenwijs blijven, Roos. Trek je nergens iets van aan, ga er zelfs dwars tegenin! ;)