Lid sinds

16 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Oud werk pimpen: doen of niet?

Hoi, ik zit erover te denken om eens wat te doen met die stáápels oud werk die ik nog heb liggen. Geweldig leuk om terug te lezen trouwens, van "goh, best goed eigenlijk" tot schaamroodkakend verscheuren of deleten. En een heel deel is in de kern best goed, maar ik zie meteen al honderd dingen die ik zou veranderen. En dat voelt een beetje gek. Niet kunnen. Toch alsof ik in werk van een ander (mezelf vijf, acht, tien jaar geleden) zit te wroeten. Aan de andere kant denk ik wel dat het werk er beter van wordt. Gek genoeg vind ik korter dan vijf jaar geleden nog "nu" en heb ik geen moeite om eraan te schaven. Het is natuurlijk de vraag wat ik ermee wil. Nou, uiteindelijk wil ik er wel mee naar een uitgever. In elk geval op een website knallen en/of in kleine oplage zelf uitgeven. => Verbeteren dus. Of alles laten rusten en gewoon lekker nieuw werk schrijven?

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat klopt ook. Een stijl je hanteert, hanteer je vaak ook nog 10-20 jaar later. Misschien qua techniek/grammatica verbeter je jezelf wel, maar qua stijl vaak niet. Herkenning is het mooiste wat er is, dat maakt een schrijver uniek. En wonderer, het is niet zo dat ik niet wil leren, maar als ik iets laat publiceren, dan laat ik het simpelweg door iemand anders nakijken op grammatica fouten die ikzelf over het hoofd zie. En mijn inziens valt er weinig meer te leren voor mij. Perfect zal het nooit zijn, maar hoe ik nu schrijf, ben ik al tevreden mee. Dus waarom insinueer je dat ik nog meer moet leren? En ik schrijf geen langdradige verhalen met personages en verhaallijnen, dat past niet bij me. Een schrijver die korte chaotische stukjes schrijft of een schrijver die een verhaal van pakweg 150 pagina's uit zijn duim zuigt, verschillen nogal wat van elkaar.

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Misschien is gewoon persoonlijk, maar een van mijn levensdoelen is mezelf constant blijven verbeteren, dingen leren en dingen beter kunnen. NIeuwe inzichten vergaren, lezen over dingen die ik nog niet wist. Ik vind het belangrijk om vooruit te blijven gaan. Als jij dat niet vindt, ja, dan zijn we fundamenteel verschillend en zullen we tegen dit soort dingen anders aankijken. Succes met jouw schrijfcarriere, dan hoop ik dat ik succes heb met de mijne ;)

Lid sinds

19 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Dan zeg ik: een beetje scheef is ook scheef. Een beetje zwanger is ook zwanger. En een beetje schrijver is ook perfectionist.

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Misschien ben ik dan wel beetje schrijver met heeeeeeel veel perfectionisme kan dat ook? :wink:

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Misschien ben ik dan wel beetje schrijver met heeeeeeel veel perfectionisme kan dat ook? :wink:

Lid sinds

16 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Shitonya: "Misschien qua techniek/grammatica verbeter je jezelf wel, maar qua stijl vaak niet." Dat lijkt me verschrikkelijk, als je na zoveel jaar geen verbetering van je stijl kunt ontdekken. Als jij je stijl niet verbeterd had, dan schreef je nu nog zoals wanneer je zes jaar was. Je wil toch niet beweren dat dat zo is en dat je dat wilt? Iedere artiest/schrijver/kunstenaar/chirurg/banketbakker/onderwijzer streeft naar verbetering van zijn stijl. Ik snap niet goed waarom je dit zegt. Waarschijnlijk bedoel je eigenheid? Ik denk dat je ernaar moet streven om zoveel eigenheid, steeds meer, in je werk tot uiting te laten komen, en dat doe je door alle overbodigheid eruit te schrappen tot dat je de kern te pakken hebt. Oftewel het ontwikkelen en daarmee verbeteren van je stijl.

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
De kern is je stijl. Je kunt wel geforceerd proberen om op totaal andere wijze te schrijven, maar zelfs daarin komt je eigen stijl nog naar voren. Als ik naar een paar jaar geleden bijvoorbeeld kijk, zie ik wel verschil, maar meer in grammatica en vocabulaire dan stijl. Wat stijl betreft verandert een schrijver nauwelijks. Een schrijver die continu verandert is ook als een pijl zonder target, geen eigen unieke stijl. Ja, misschien is eigenheid ook wel het juiste woord.

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is ook geen kwestie van continue veranderen, maar van groeien, finetunen. Ik herken mezelf prima in verhalen van tien jaar geleden, maar ik weet ook dat ik nu beter schrijf, en ik weet ook dat ik over tien jaar waarschijnlijk nog beter schrijf, omdat ik steeds meer leer over opbouw, genres, personages enzo. Maar misschien heeft jouw eigen genre, de korte stukjes, wel niet zoveel ontwikkeling nodig en zit je al tegen het plafond.

Lid sinds

16 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik weet het niet hoor. Ik streef wel degelijk naar een verbetering/ontwikkeling van mijn stijl. Die eigenheid zit erin, je kunt niet zonder jezelf schrijven, maar die ZELF verandert door het leven en alles wat je meemaakt. En daarmee je schrijfwerk. Ik vind dat ik nu echt beter schrijf dan 10 jaar geleden, en dan heb ik het niet over de deetjes en de teetjes. En ik hoop over 10, 20, 30 jaar weer beter te schrijven dan nu.