Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

intussen of ondertussen

Er is een subtiel verschil, maar wie kan me het goed uitleggen? Van Dale brengt me niet ver genoeg.

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik had een van mijn nieuwe teksten even bekeken en schrok me dood....wat een boel 'plotseling' en 'opeens'. Allemaal eens even verwijderd, nagelezen en....ik mis ze inderdaad niet :-)

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Blij dat ik dit topic eens doorgenomen had. Ik gebruikte die nu zo nutteloze woorden ook genoeg. Het heeft iets van een sprookjes-gevoel. En opeens heb ik er geen zin meer in om ze te gebruiken. ;)

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Okee, mijn aanzet tot een lijstje 'foute' woorden: plotseling ineens/opeens ondertussen/intussen even dus dan natuurlijk/uiteraard ik twijlen bij maar en als...van teveel maar en als wordt ik altijd heel flauw...alleen ontbreekt het me vaak aan alternatieven.

Lid sinds

16 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Voor 'wel' ben ik ook allergisch sinds ik een stuk van Giphart over een verhaal van T. Van Deel heb gelezen... Daarin kwam het woordje 'wel' net iets te vaak voor!

Lid sinds

18 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
'echter' - mag ook niet. 'hoewel' - weg ermee. '(wat dat) betreft' - ahhhhh!!!!!!

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Xien en Ing: als ik me aan jullie lijstje zou houden zou ik geen woorden meer overhouden om te schrijven :) (niet dat ik die te vaak gebruik maar ik gebruik ze echt wel)

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Voor- en tegenkeuren? :D Of zijn het voor- en nakeuren? (*) Voor- en achterkeuren? (*) Voor- en antikeuren? (*) Voor- en afkeuren? (*) Af- en aankeuren (*) Op- en neerkeuren (*) Heen- en weerkeuren (*) (*) doorhalen wat niet van toepassing is

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mariejeanne, dat is net zoiets als aan een elektricien vragen of er ook langsluiting bestaat :D

Lid sinds

18 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Lijst van 'verboden' woorden: plotseling ineens/opeens ondertussen/intussen even dus dan natuurlijk/uiteraard maar als wel echt echter hoewel wat dat betreft vervolgens zulke ermee, erbij, erover, erachter, erlangs, er(-...) ... ... Leuk dat mensen (Xien, Cheops) experimenteren. Laat al die woorden weg en merk dat er niets gemist wordt. :) Vaak valt het niet meer op dat je tekst wemelt van 'lege' woorden. Goede oefening! :) Ariadne

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind het bullshit. Woorden zijn alleen leeg als je ze geen betekenis geeft.

Lid sinds

18 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Voor mij zijn lege woorden, woorden die net zo goed niet als wel in een zin kunnen staan. Die niets toevoegen. Een zin moet geen hangplek worden voor woorden die er niets te zoeken hebben. Dat gebeurt ontzettend veel. Ik heb er een broertje dood aan. :(

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het hangt er natuurlijk van af hoe vaak je ze gebruikt en of ze een functie hebben in de tekst. Want natuurlijk gebruik ik wel 'wel' en echt 'echt', maar in de eerste versies véél te vaak, daar schrap ik drastisch in. Echt wel.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dit vind ik een heel mooie zin, daar geniet ik echt van: "Een zin moet geen hangplek worden voor woorden die er niets te zoeken hebben." Applaus voor Ariadne. En ik weet dat het ondertussen bedtijd is. Wat een goeie suggesties: ermee, erbij, erover, erachter, erlangs, er(-...) :) Dat kun je wel 'lege' woorden noemen, maar eh... vooral dat suggestieve er(-...) (En nu heb ik in deze post echt en wel gebruikt en is dat dan nu storend? Of verboden?)

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hij is prachtig, die zin, Ariadne. Kan hij niet in het salonwoorden en -uitdrukkingenboek, Aart?

Lid sinds

18 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Wow! Dank dank, Aart, Zjors en Marriejeanne! Wat een eer! :D Het is inderdaad wel een mooitje, dat vond ik zelf ook al. -------- [quote]Het hangt er natuurlijk van af hoe vaak je ze gebruikt en of ze een functie hebben in de tekst. Want natuurlijk gebruik ik wel 'wel' en echt 'echt', maar in de eerste versies véél te vaak, daar schrap ik drastisch in. Echt wel. :D Zo bedoel ik het ook, Ing. Ik las laatst ergens (bij Jan Brokken?) dat veel schrijvers voor zichzelf een limiet hebben: 1 keer 'maar' per 5 pagina's oid. Dat zou dan nog te pruimen zijn. Dat denk ik ook: Meer wordt paginavervuiling.

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
(sorry, was even weinig online....beetje druk.... :( ) Ik ben een luie nalezer. Als een woord me bij het nalezen herhaaldelijk opvalt dan ga ik naar de zoek en vervang functie van Word, laat het woord automatisch door X vervangen en Word is zo aardig te tellen hoevaak ik het gebruik: 100 pagina's en 50 keer het woord... :O...het herschrijven mag beginnen. Ik maak mijn vervanging wel eerst ongedaan, leest zo lastig met al die X ;) "daarnaast" vind ik trouwens ook niks.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Op een andere website waar ik af en toe eens logeer, hebben ze een hoekje op de hoofdpagina waar de leukste zin van de dag en de naam van zijn uitvinder erbij staat; Misschien vragen we Dries voor ook zo'n hoekje?