Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Schreeuwen in hoofdletters: wel of niet?

Hoi, Ben nieuw hier en heb sinds april dit jaar het schrijven ontdekt. Ik gebruik soms dialogen waarin wel eens geschreeuwd wordt. Mag ik dit in hoofdletters zetten of houden uitgevers daar niet van? Pisces 69

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dan moet je erbij zetten: Sorry dat ik met koeienletters type, ik kom uit Nederland :D

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een uitroeptekentje is volgens mij meer dan genoeg. Dat het erg luid is, moet dat uit de tekst blijken.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zou geen hoofdletters gebruiken. Dat zie je alleen in stripboeken.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ga je dan bijvoorbeeld in de Frederica schrijven als iemand fluistert? En in de Hobo als iemand tranen met tuiten huilt? Etcetera? Als idee wel leuk.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zou het alleen doen wanneer het een stijlfiguur is en dan bovendien alleen in een kortere tekst. Anders wordt het zo'n zootje.

Lid sinds

18 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zou het ook niet doen. Dan lijkt het alsof je met de letters moet laten zien hoe iemand iets zegt, terwijl je dat juist met de zinnen moet doen. Dat is net zoiets als heel veel uitroeptekens gebruiken

Lid sinds

18 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nee, geen hoofdletters gebruiken. Hoofdletters op die manier gebruiken roepen irritaties op. Een ! aan het einde, of eindigen met schreeuwde hij is duidelijk genoeg om aan te geven dat iemand schreeuwt.

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ze zeggen altijd 'uit de handeling laten zien wat het personage doet'. Maar in een libretto (weet je wel, een speciaal programmaboekje) staat het ook in hoofdletters.

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Een boekje voor een voorstelling, in de schouwburg. Maar dat is natuurlijk geen leesboek. Meer een informatieboekje over die voorstelling.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
"En nou doe je het eens goed!" schreeuwt hij. Zo zou ik dat tenminste opschrijven.

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Een vraagteken betekent eigenlijk ook al dat je er de nadruk op legt. Daarom moet je niet veel vraagtekens gebruiken, lees ik altijd overal. Is dat zo?

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedoel je uitroepteken, Mara? ;) Klopt wel wat je zegt, hoor. Wim Daniëls zegt het ook: gebruik ze niet teveel. KIJK HIER! KIJK DAAR! ZIE DIT! enzo. Te schreeuwerig, moet je teveel opletten.

Lid sinds

18 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
maar dan moet de situatie daar wel écht naar zijn denk ik... ik zou eerder ' op de letters gebruiken, zoals op de écht..

Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik meen dat J.K. Rowling ook af en toe met grote letters schreeuwt. Maar ik denk niet dat je zoiets te vaak moet doen, want anders kan het al snel schreeuwerig worden of IRRITANT (irritant in grote letters ziet er veel irritanter uit dan in het klein ;-) ).

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Pisces69, mag ik vragen waarom jouw personages schreeuwen? Ik vraag dat omdat het mijns inziens uitmaakt wat de context precies is. Een uitroepteken aan het eind van de zin is niet altijd voldoende. De toevoeging "schreeuwde hij/zij" ook niet. Als iemand in een luide omgeving schreeuwt lijkt me de toevoeging "schreeuwde hij/zij" een zwaktebod en bovendien een gemiste kans om eerst die herrie te beschrijven alvorens je iemand laat spreken die schreeuwt. Een uitroepteken hoeft niet altijd geschreeuw te betekenen. Het kan ook een belangrijke zin aanduiden. Een moeder tegen haar dochter: "En denk er om, vergeet het brood niet bij het boodschappen doen!" Kun je misschien een voorbeeld geven van een dialoog en de setting daarvan?

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het gaat om een stel waarvan zij regelmatig tegen hem scheldt en schreeuwt, terwijl hij juist rustig en kalm reageert. Om haar geschreeuw te benadrukken wilde ik dat in hoofdletters doen, maar als ik de reacties zie, denk ik dat ik het op een andere manier moet oplossen. Het komt namelijk regelmatig voor en dan zou het inderdaad een storende factor kunnen worden.

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik weet een stuk waarin het daar expliciet over gaat. Schreeuwen. Ruzie. 'Who is afraid of Virginia Woolf.' Daar staat misschien een duidelijk voorbeeld in van wat je bedoelt.

Lid sinds

15 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind het zelf niet zo lekker lezen als er veel hoofdletter-geschreeuw inzit ;) Ik zou het beperken tot de keren dat iemand zo woedend is dat ie echt staat te brullen X3