Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

schrappen en schrijven

Bij de John Flandersprijs worden min. 35.000 en max. 37.500 takens incl. spaties gevraagd. Wat doen jullie als het ene verhaaltje 7.000 tekens tekort komt en het andere er 7.000 teveel heeft? Met een regeltje hier en een regeltje daar, red je het niet. Een compleet nieuw hoofdstuk inlassen? Een hoofdstuk wegvegen? Oef!

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Overal woorden schrappen. Misschien zelfs hele scenes herschrijven en terugbrengen tot een paar zinnen.

Lid sinds

18 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Herschrijven, herschrijven, herschrijven bij te veel: zoeken naar stukken die eigenlijk overbodig zijn (en die zitten er meestal toch wel in), die niet belangrijk zijn voor het totaalplaatje, en hup delete. bij te weinig: zoeken naar stukjes die toch nog te kort zijn en iets verder uitschrijven.

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Maar we hebben het wel over bijna een hoofdstuk! Dit kan ik niet missen, als ik dat langer maak, wordt het langdradig. Herschrijven...? Dank dat jullie meedenken trouwens!

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat gaat altijd lukken. 7000 tekens dat is ongeveer 1200 woorden. Oftewel je last er een verhaallijntje in. Een ontmoeting met iemand die eng lijkt, ik noem maar wat. En dat dan hier en daar verderop even aanhaken aan het oorspronkelijke verhaal. Dat aantal woorden schrappen gaat altijd lukken. Je kunt altijd verder uitkleden dan dat je eerder dacht. Zelf schrijf ik meestal een verhaallijn waar een stuk tussen zit dat achteraf in drie zinnen kan, maar indien noodzakelijk ook een paar honderd woorden kan krijgen. Dat is een soort buffer om het rond te krijgen. Nu heb ik mijn verhaal af en voor het eerst kom ik 3000 tekens tekort. Lijkt me geen probleem. Ga gewoon een paar dialogen wat opleuken.

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Zo'n verhaallijntje moet haast wel, Zjors. Ik ben eigenlijk alleen maar bang dat het dan langdradig gaat worden. Volgens mij is schrappen makkelijker, alhoewel...Zucht! Ik zie nog wel. Dank in ieder geval. Ik wens je succes met jouw verhaal!

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Goed opletten dat je geen relevante informatie schrapt! Dan kun je weer opnieuw beginnen. Past het plaatje niet meer.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Inderdaad: afslanken! Er kan meestal een hele hoop room en mayonaise af dat de lezer echt niet hongerig zal achterlaten. En anderzijds kan er een hele hoop room en mayonaise bij op dat de lezer verlekkert. Betere tips dan die van Zjors zou ik niet niet kunnen geven dus dit is een vrij gratuite inzending van mij. Maar ik wil toch even meebabbelen.

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik realiseer me nu ineens dat je eigenlijk raar bezig bent, als je in je ms gaat schrappen of bijschrijven, alleen maar omdat je zonodig het aantal woorden moet hebben.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
-

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Goh, da's een goeie, Marcoqrl! Dat aborteren bedoel ik. Ik houd niet van wedstrijden, maar deze biedt mogelijkheden, dus...

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zou zeker meedoen. Beide zaken zijn namelijk zeer leerzaam. Je houdt je eigen stijl tegen het licht. Ik heb nog nooit zoveel geleerd van de essentie van wat ik schrijf dan toen ik een verhaal mocht publiceren in een landelijk tijdschrift, op voorwaarde dat ik het terugbracht van 2100 woorden naar 1200 woorden. Ik heb het geprobeerd en stokte bij 1500 woorden. Dat was een heuse abortus hoor. Dat vonden ze toen zo goed dat het meteen geplaatst is (het was proppen op de pagina's). Het was erg leerzaam, ik hield alleen over wat echt nodig was. Nu ben ik bezig met een verhalenbundel waar het verhaal in komt en ik vrees dat het toch de verkorte versie wordt omdat die uiteindelijk beter was. Andersom heb ik ook ooit aangevuld. Ook erg leerzaam. Ik schrijf doorgaans namelijk erg 'kaal'. Dus ging ik mijn best doen om wat meer van de omgeving te tonen, een overweging te beschrijven die de hoofdpersoon al sinds haar jeugd had, enz. Het werd er echt veel levendiger van. Dus alleen al als schrijfoefening zou je het eens moeten doen.

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ben ik met je eens, Zjors. Het is een schrijfoefening bij uitstek. Mijn verhaal was 7000 tekens te kort. Ik zit nu op 31.800. Nog even kreunen en steunen dus. Ik was bang dat het langdradig zou worden, maar nee! Het verbaast me dat het nog leuker is geworden zelfs.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoe heet je hoofdpersoon? Pip veranderen in Petronella scheelt al 6 tekens, komt de naam 100 keer voor zit je op 600. Creatief zijn dus. Gaat je lukken. Andersom helpt bij het schrappen.

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja Zjors, het is gelukt! Een mens staat soms van zichzelf verbaasd! 31.176 tekens! Weet je, het was al zo'n kant- en- klaar boekje naar mijn idee en dan moet je BIJ gaan schrijven! Je bent bang dat je te langdradig gaat worden. Mijn stijl is al breedsprakiger dan die van jou. Ik heb jouw advies opgevolgd, een nieuw lijntje ingebracht. Dank voor je advies en je supporting!

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Laat je het nog even lezen aan iemand, voor de zekerheid, Pluisebol? Voordat je het instuurt? En dan toi, toi, toi.

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Uiteraard laat ik het lezen. Mijn schone zuster, die jarenlang in het middelbaaronderwijs heeft gestaan, gaat me redigeren. En ik kan je vertellen dat ze streng is. Ik heb ( ha, ha) zelf nog bij haar in de klas gezeten. Hoe vreemd kan het leven lopen! Toen mijn broer op een avond vertelde dat hij met Henriëtte zou gaan trouwen, heb ik verontwaardigd gereageerd: "Met dat ouwe mens!" Ik ben een dessertkindje. ( Dit is plagiaat! Godje noemde een nakomertje zo) Ze is dan ook bijna 10 jaar ouder dan ik. Voor een tiener is dat vreslijk veel! Haar kan ik mijn ms-je toevertrouwen! En Aart, dankjewel! Jou gaat het ook lukken, hoor!