Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Wat is de drijfveer van je hoofdpersoon?

Ik ben bezig met het vervolg van mijn kinderboek 'Het monster van mama.' Hoofdpersoon is nu Joy, het meisje waarmee mijn hoofdpersoon in 'Het monster' ruzie had. Het verhaal moet je dus zien als een soort spin-off. En dan speelt het ook nog in dezelfde tijd als het eerste boek. Punt is: Joy is onsympathiek. Maar niet te want dan legt iedereen het boek neer. Joy is dus kei-onzeker en daardoor gaat ze pesterig gedrag vertonen. Maar wat is haar geheim? Ik wil haar iets van een geheim meegeven, ze heeft bijvoorbeeld last van 'helemaalnieteetbuien.' Maar wat zou ze nog meer moeten hebben? Iets waardoor de lezer de aandacht vast blijft houden. Ik dacht dat ze bijvoorbeeld in de winkel iets steelt omdat ze dat stoer vindt maar bijna aangehouden wordt... Wat kan nog meer een idee zijn? (Het is een kinderboek dus ik houd het bij 'gewone' dingen. Niet te eng, niet te 'erg.') Iemand een idee?

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ze is een geadopteerd kind (wat ze zelf wel weet, maar haar vrienden niet) en daardoor is ze zo pesterig naar Mara (zo heet het andere kind toch?) omdat die het alsmaar heeft over haar zieke moeder. Terwijl ze zelf niet eens haar 'geboortemoeder' kent. Zoiets misschien?

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat heb ik ook gedaan in mijn eerste verhaal. Het meisje is geadopteerd en wil bijzonder zijn. Als ze te weinig aandacht krijgt, wordt ze vervelend.

Lid sinds

18 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Of ze kent eenzelfde soort situatie (moeder of in elk geval een geliefde) is ziek, maar ze mag er om een of andere reden niet over praten. Ze wordt dus gek van al het gepraat van Mara, omdat ze zelf ook haar ei kwijt wil. Wat ook zou kunnen bedenk ik me nu: haar ouders maken constant ruzie en ze is bang dat ze zullen scheiden. Dat betekent dat ze ook een veilige situatie 'kwijtraakt'. Ze durft het er met niemand over te hebben.

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik denk dat scheiden of de angst hiervoor, al vaak beschreven is. Misschien dat Mara (de enige echte) iets beschrijven wil dat heel origineel is.

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja Rosali, inderdaad! Maar het is wel grappig dat jullie Joy zo goed aanvoelen. Ze woont praktisch alleen met de au-pair (die 20 of 21 is. Expres want dan kunnen ze vriendinnen zijn. Niet dus. Constante ruzies...) Haar ouders denken met geld Joy's liefde te kunnen afkopen. Bang voor scheiding is dus een optie. Geadopteerd ook. Bovendien speelt ze in een volgens haar eigen woorden duffe harmonie, waar niemand bekends haar in mag zien. En ze zit ook bij paardrijden en hockey. Ze mag alles. En toch is het niet genoeg. Maar jullie helpen mij wel zoeken in de goede hoek! Bedankt vast voor de reacties.

Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
ik volg mara. Huislijke problemen hebben vaak een grotere impact op een kind dan op het eerste zicht lijkt. Zulke problemen kunnen dus inderdaat voortkomen. Het lijkt me mooi als je kunt zeggen dat Joy in principe het slachtoffer is van haar omgeving, en een mooi einde zou zijn dat hier misschien een oplossing voor wordt gevonden?

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Zoiets bedoel ik inderdaad. Maar in welk opzicht moet de oplossing worden gezocht? Hm, moeilijk hoor. Even brainstormen.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Joy heeft last van iets dat te kinderachtig is voor woorden - als je het vergelijkt met Mara's moeder die zo ernstig ziek is. Ze kan er met niemand over praten, het doet er immers niet toe. Bij Mara is het allemaal veel erger dan bij haar waar ze... árm zijn. Vader gaat failliet. Die au-pair moet de deur uit maar ja.. gezichtsverlies. Dus Joy doet er alles aan om dát te verhullen. Ze perst haar moeder (ouders) af om in mooie merkkleding te kunnen blijven lopen. Ze steekt haar neus in de lucht tegen kinderen die maar 'zo gewoon' zijn. Zij is JOY! Zij verdient het om in het beste te lopen dat er te krijgen is. Maar ondertussen staat de verhuiswagen klaar om de familie te verhuizen naar een goedkoper huis in een goedkopere buurt... (geïnspireerd door zo'n meisje bij dr. Phil dat zich niets permitteren kon en haar moeder tot wanhoop bracht met haar aankopen. Schuld: 38.000 dollar - voor schoentjes, shirtjes en plasmatv).

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, daar zeg je zoiets, Marriejeanne. Toch maar naar Oprah of dr.Phil kijken dus. Wie weet...

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
De conclusie van Joy zal waarschijnlijk wel zijn dat je liever een moeder hebt dan een zak met geld...

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hm. Joy is onsympathiek hoor. Ik zal de lezer heel lang op het verkeerde been moeten zetten.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Maar daar kun je hunkering in verweven, misschien. Anticiperend op de ontknoping.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Iets met dat broertje, waar ze zo leuk mee kon spelen. Wil ze zelf ook een broertje, kan dat biologisch niet, hebben haar ouders daarom zo'n last van compensatiedrang?

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ha Ceridwen, ja, jij hebt het gelezen hè. Dat was frappant, spelen met Kris. Zou ook iets kunnen zijn. Waarom zij enig kind is.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Papa wilde een zoon. Toen bleek dat Joy het enige kind zou blijven, werd zij dus maar zijn zoon. Hij heeft haar als een jongen opgevoed, en bij alles meisjes-achtigs wat ze doet voelt ze zijn afkeurende blik. Maar ze is nou eenmaal een meisje en wil meisjesdingen doen. Dus in zichzelf de hele tijd botsingen tussen doen wat ze zelf wil en doen wat papa wil, en die steeds groter wordende boosheid op papa omdat ze niet zichzelf kan zijn... En die puberteit die eraan komt met o.a. dat lichaam wat steeds vrouwelijker wordt en waar ze totaal geen invloed op heeft (zelfs niet met "helemaalnieteetbuien" (mooie term!)). Papa houdt wel van haar, maar het is erg onder voorwaardes, en dat frustreert haar gigantisch, dat moet er uit. Anderen pesten dus.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nu ik je boek heb gelezen zou ik adviseren: schrijf geen boek over Joy. Het is gewoon een onsympathiek wicht en dat 'verkoopt' niet. Het leest niet lekker, het roept bij kinderen niet iets aantrekkelijks op. Dat je een verklaring voor dat gedrag kunt geven uiteindelijk en het als lezer kunt begrijpen en misschien wel sneu kunt vinden, komt dan te laat. Joy kan een prima bijpersoon zijn, maar om die als hoofdpersoon te kiezen, daar zou ik nog eens goed over nadenken.

Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik denk dat het een dappere uitdaging is om symphatie voor de pestkop op te wekken, ik denk graag met je mee! Volgens mij zijn er twee motieven voor pesters. De meest gepropageerde is jaloezie. Een pestkind zou andere uitschelden omdat ze eigenlijk zelf ook graag de dingen kunnen/hebben die het slachtoffer heeft. Maar volgens mij is pesten ook vaak het gevolg van een inschattingsfout. Een gebrek aan perspectief, zo je wilt. Stel dat iemand in de klas heel goed is in wiskunde, en heel erg "behulpzaam" is. Dit kan voor iemand anders heel arrogant overkomen. Een pestkop kan zelf misschien niet eens door hebben dat die ander het goed bedoelt. Dus je kunt doen alsof de hoofdpersoon uit je vorige boek een perspectief miste (scheiding ouders joy, zoiets), of je kunt de wereld van Joy zó beschrijven dat het ineens echt lijkt alsof je vorige hoofdpersoon zich aanstelt. Bepaalde details weglaten. Of toevoegen. Anders uitleggen. Om de lezer aan het lijntje te houden zou je een beschrijving als "Joy vond dat ze maar een beetje zielig om aandacht zat te vragen." veranderen in "Als een koningin nam (naam slachtoffer) alle medelijden in ontvangst. Bij iedere zin wist ze wel een snik uit te brengen." Misschien dat je nog iets kunt introduceren dat tussen Joy en de vorige hoofdpersoon gebeurde vóórdat het vorige boek begon, waardoor Joy een negatief beeld heeft van die persoon (en dus ook de lezer). Wat wil je eigenlijk als moraal van je verhaal?

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hjalmar: Wat wil je eigenlijk als moraal van je verhaal?
:? Moraal? Moet dat dan? Dat zit totaal niet in mijn verhalen.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Waarom zou je volgende boek eigenlijk over Joy moeten gaan? Ik kan me wel een makkelijker weg voorstellen om een leuk/goed nieuw boek te schrijven.

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
@Halmar: daar heb je een goed punt aangegeven! Ik zal er naar kijken. Joy is zo'n jaloers type. Maar in haar beleving is Mara inderdaad een aanstelster. Maar eigenlijk is Joy ook ontzettend onzeker, ondanks haar grote mond. Dus ja... @Aart: moraal. Ja, ik weet ook niet. Ik wil in ieder geval niet zo'n hele duidelijke boodschap overbrengen. Dan wordt het zo'n stereotype en dat vind ik jammer. @Zjors: De bedoeling was dat we van het boek Het Monster van Mama een aantal spin-offs zouden maken. In dezelfde tijd als Het Monster. Dus dacht ik meteen aan Joy. Maar als het echt niet leuk is om over te lezen kan ik het ook over Jacky hebben. Jacky de sympathieke au-pair die over verwende Joy vertelt. Iedereen die het gelezen heeft moet me eigenlijk vertellen hoe zij Joy vinden overkomen.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Iedereen die het gelezen heeft moet me eigenlijk vertellen hoe zij Joy vinden overkomen.
Haha, wacht maar tot over een halfjaar, dan heb ik het gelezen...

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Men vergeet hier geloof ik dat kinderen ook vaak pesten om het pesten. Omdat het op dat moment leuk is. Als tijdverdrijf, als hobby. Kinderen overzien de gevolgen van hun daden niet (dat is zelfs wetenschappelijk bewezen) en doen gewoon wat hen leuk lijkt, of dat iemand nou kwetst of niet. Dat ouders hun kroost vaak vertellen "ze zijn gewoon jaloers op je, daarom doen ze zo flauw" is volgens mij ook alleen maar omdat je als ouder niet echt aan kan komen met "Tja, sommige mensen worden nu eenmaal gepest omdat anderen het leuk vinden om te doen". Als ouder ben je verplicht met een goede verklaring te komen voor je kind, dus dan worden dit soort dingen maar de wereld in geholpen. Wat natuurlijk niet betekent dat die kutkoters niet keihard moeten worden aangepakt, in tegendeel. Wat normbesef is nooit verkeerd.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Joy is in mijn ogen geen pester. Het is gewoon een verwend kreng dat denkt dat de wereld om haar draait en helaas denken anderen (zoals Mara, het personage dus, niet 'onze' Mara) dat ook. Daar zal best een reden achter ziten en je zult het kunnen verklaren/laten zien in het boek. Maar de vraag is of de argeloze lezer zover komt. Ik zou eerder afknappen op zo'n onsympathiek wicht. Ik zou eerder kiezen voor Jenny. Die heeft echt iets te vertellen, die zit integer in elkaar en moet waarschijnlijk heel wat slikken als ze ziet hoe Mara haar als een afgedankte pop af en toe aan de kant schuift. Ook Steven lijkt me wel een interessant persoon. Hij mengt zich ook in de hele strijd om wie met wie dik is en populair is.

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Je hebt het boek hartstikke goed gelezen, Zjors. Jee. Je hebt echt een praktische gang van denken. Ik zou willen dat ik dat ook zo kon. Je hebt me in ieder geval wel overtuigd dat het niet over Joy als hoofdpersoon moet gaan. Die is té erg.

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
@Zjors: Je zou eigenlijk het interview over mij in het dubbelnummer van HP/de Tijd (de zomereditie) moeten lezen. (Die met die grooooote foto in close up...) Dan weet je een beetje hoe ik één en ander bedoel. In een mailtje of op een forum in een berichtje komen teksten weleens wat zakelijker over dan ik wens.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mara, wie wordt dan de hoofdpersoon? Of ben je daar nog niet achter? Wel jammer van al het werk dat je al in Joy's verhaal hebt gestoken (tenzij je dat kunt gebruiken voor de nieuwe hoofdpersoon?)