Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

opbouw kort verhaal

Ik vond tijdens het opruimen van de zolder, al mijn korte verhalen die ik tijdens mijn schooltijd heb geschreven ( heel lang geleden dus) Nu lijkt het me wel leuk om dat te herschrijven. Is er een groot verschil van opbouw van een kort verhaal dan met een (lang) boek?en waar moet een kort verhaal aan voldoen? gr. Sleeping Sun

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
In een korte tijdspanne moet je alles in het verhaal kwijt kunnen. Begin, midden en eind. Ik red het niet in een kort verhaal. Ik probeer het weleens maar het wordt altijd langer.

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Thanks voor de info, kan ik straks op de camping als ik zin en inspiratie heb één verhaal uitwerken. Eerst maar eens genieten van mijn eerste boek die net van de pers is gerold.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik tob hier ook mee. Ik wil het verhaal schrijven dat in mijn hoofd zit. Maar als ik een max. aan woorden opgelegd krijg, bijvoorbeeld bij mijn schrijfcursus, dan moet ik naar mijn mening te veel dingen weglaten.

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat ken ik ook Rosali, dan wordt het één grote chaotische bende in mijn hoofd. Sleeping Sun: ik hoop dat het allemaal gaat lukken met de pr en dat het overal aandacht in krijgt.

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Rosali, Hoeveel woorden staan er voor een kort verhaal? @ Mara, Daar ben ik nog niet klaar voor denk ik, of het is plankenkoorts, al ben ik zelf wel tevreden over mijn eindresultaat.( maar het is zeker geen literair hoogstandje) Van de kaft tot inhoud heeft mijn hele familie er aan gewerkt.Mijn dochter van zes heeft de tekening getekend voor de kaft, mijn man de foto gemaakt voor de achtergrond kaft en ik de tekst. Ik heb 20 stuks laten drukken en daar blijft het voorlopig bij. Als deze op zijn, misschien dat ik er dan meer laat drukken.

Lid sinds

18 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beperk je korte verhaal tot 2 a 3 hoofdpersonen. Met langere verhalen heb je veel meer ruimte om je personen te introduceren.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Sleeping Sun, voor de schrijfcursus heb ik nog nooit een verhaal groter dan 1000 woorden mogen schrijven. Vaak 500 of 750. Een voorbeeld: schrijf de eerste alinea's van een psycholgische verhaal waarin u de hoofdpersoon introduceert en karakteriseert (liefst ook met een verwijzing naar haar of zijn jeugd), een handelingsbegin aangeeft en iets van emotionel spanning. Maximum aantal woorden 250. Dat wordt voor mij echt proppen.

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Nou Rosali, 250 woorden lijkt me wel érg weinig. De reactie van D.J.B. was 300 woorden, dus het lijkt me praktisch onmogelijk om in zo weinig woorden iets fatsoenlijks te schrijven. Kunnen jullie me trouwens meer tips geven over het schrijven van korte verhalen? Dat lijkt me wel leuk. Ik ben bezig met een boek, maar dat verandert telkens. Na een tijdje kan ik niet meer, of slecht schrijven. Maar als het gaat om korte verhalen van een paar kantjes zou me dat prima moeten lukken.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het kortste kortverhaal telt 5 woorden en ıs genıaal. Geschreven door Hemıngway: "For sale: babyshoes, never worn." 300 woorden ıs toch redelıjk wat hoor.

Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De columns in de pers zijn ongeveer 300 woorden. Lees deze eens. Dat zijn toch allemaal korte verhaaltjes. Ik moet er ook vaak moeite voor doen om het kort te houden,...mijn boek draait om 2 hoofd personen en twee andere personages. Dit verhaal kon ik ook niet kwijt in een paar woorden. Het is denk ik een kwestie van hoeveel je "kwijt" wilt in een verhaal.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het kortste kortverhaal telt 5 woorden en ıs genıaal. Geschreven door Hemıngway: "For sale: babyshoes, never worn." 300 woorden ıs toch redelıjk wat hoor.
Ik kan dit nog steeds geen verhaal noemen. Het vertelt wel een hoop, maar een verhaal? Niet echt.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
een kortverhaal verleent zich het beste tot het verhalen van één situatie waarin 1 of twee personages behandeld worden. Natuurlijk mogen er randfiguren optreden maar die worden weinig behandeld. Niet al te veel intro. Alleen het nodige. Je kunt het vergelijken vind ik met een mop die je vertelt. Kun je een kortverhaal van maken. Bij een boekverhaal kun je alles wat meer uitstrijken. Toch moet je ook hier opletten dat het niet te langdradig wordt. Het meest recente boek dat ik nu lees, gaat over een leraar aan een hogeschool die waarschijnlijkheidsleer gaf tot hij plots hevige epilepsieaanvallen begint te krijgen. Hij krijgt na lange nutteloze behandelingen experimentele medicatie die hem helpt, maar het stelt hem in staat de toekomst partieel te voorspellen. Zoals de donkere gang die je inloopt en je enkel 20 cm vooruit ziet per stap. Vele belanghebbenden zitten hem op de hielen. Een aktieverhaal dus. Maar ondertussen legt hij ook uitvoerig uit wat waarschijlijkheidsleer inhoudt. Heel aangenaam om lezen en leerrijk tegelijk. Wat ik bedoel.

Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zelf ben ik van het korte verhaal, meestal 1000 - 3000 woorden. Ik heb ooit de vergelijking gelezen dat een roman staat tot een kort verhaal als een pan soep tot een bouillonblokje. Supergeconcentreerd dus. Schrijf op wat essentieel is en laat de rest weg. Elke zin moet zin hebben. (anders houd je het water over van de soep, in plaats van de smaak).

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik weet niet hoor... maar is een verhaal niet gewoon zo lang of kort als het is? Ik bedoel, je kunt wel bedenken: 'Nu ga ik eens een kort verhaal (van ongeveer 1032 woorden) schrijven.', maar dat komt bij mij wat geforceerd over. Een verhaal ontstaat allereerst uit de personages die zich aan je opdringen, dacht ik. En hetgeen zij meemaken bepaald dan de lengte van het verhaal. Niet het vooropgezette plan een kort of lang verhaal te schrijven. En waar Joost Zwagerman het volgens mij over heeft (maar ik zeg maar wat: ik heb de bundel niet gelezen) is hetgeen waar goede korte verhalen, meestal, aan voldoen en niet waaraan ze moeten voldoen. Het verschil tussen descriptief en prescriptief (zo is Aritoteles' Poetica gedurende de gehele Middeleeuwen ook verkeerd begrepen). Wat ik eigenlijk probeer te zeggen is: fuck regeltjes. Die zijn alleen maar beklemmend. Laat de personages het werk doen, dan volgt het verhaal vanzelf wel. Kort, dan wel lang...

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Poprisjtsjin: daar ben ik het nou helemaal mee eens. De personages maken het verhaal, de schrijver schrijft het alleen op.

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vond tijdens het opruimen van de zolder, al mijn korte verhalen die ik tijdens mijn schooltijd heb geschreven ( heel lang geleden dus) Nu lijkt het me wel leuk om dat te herschrijven. Is er een groot verschil van opbouw van een kort verhaal dan met een (lang) boek?en waar moet een kort verhaal aan voldoen? gr. Sleeping Sun

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Sleeping Sun, In een kort verhaal staat de gebeurtenis meer centraal (een soort anekdote). Je personage(s) kun je het beste door hun handelingen typeren. Een logische spanningsopbouw en een verrassende wending zijn de ingredienten waarmee je een heel eind komt. Groetjes Lis

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
In de inleiding van zijn De Nederlandse en Vlaamse literatuur vanaf 1880 in 250 verhalen zegt Joost Zwagerman onder meer dit: "Een roman kan soms als een man met erg hoge borst en gezwollen stem op je afkomen. Aan de roman kleeft nu eenmaal de grote greep, en dus in één moeite door soms ook de bombast, de megalomanie, de zelfoverschatting en de galm. Het verhaal verliest zich naar de aard van het genre zelden in bombast. Een goed kort verhaal komt ook niet direct op je af, maar draalt en talmt even om vervolgens een subtiel gebaar naar je te maken. Het korte verhaal laat de lezer zélf op zich afkomen - een essentieel verschil. (...) Een hardnekkig misverstand over het korte verhaal is dat het een afgeleide vormt van de roman. (...) In het korte verhaal komt het er meer dan in de roman op aan welke informatie kan worden weggelaten. En natuurlijk verstrijkt ook in veel korte verhalen de tijd, maar minstens zo vaak is het tijdverloop in een kort verhaal sterk begrensd of zelfs gestold en 'valt' de lezer in het begin van een verhaal in één bepaalde scène, een tafereel dat niet is ingebed in de voor de roman zo essentiële bakens die E.M. Forster aanduidde als de vier P's; People, Plot, Prophecy en Pattern. (...) In het korte verhaal vallen meer dan eens mussen van het dak om redenen die de schrijver opzettelijk verzwijgt en die de lezer vervolgens uitdenkt en invult. Het korte verhaal eist een actieve lezer die bereid is allerlei gegevens of vermoedens in te vullen die de schrijver opzettelijk en zo inventief mogelijk 'blanco' heeft gelaten. (...) In het korte verhaal ligt de nadruk al met al dwingender dan in de roman op de suggestie, de open plek, het ontbrekende, de missing link. (...) Een kort verhaal (...) kan het in sommige gevallen zelfs uitstekend stellen zonder een concreet 'onderwerp'." .
Ik vind dit gelul. En dat had nog sterker gekund als ik aan de lezer zelf de ruimte overliet voor wat ik ook nog had willen zeggen. En aangezien een kort verhaal het kan stellen zonder onderwerp, volgens onze Joost, gaan die ook vaak nergens over. Wat soms klopt.

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nou ja gelul? Je kunt zeggen van Joost Zwagerman wat je wilt, maar hij lult in ieder geval wel heel errrruuugg netjes Nederlands... En nu on topic: Ik vind het schrijven van een kort verhaal extreem lastig. Wel zijn het mooie oefeningen om te doen. Een korte, strakke inleiding, niet meer dan twee personages introduceren en eentje daarvan (de hoofdpersoon) iets meer ' body' geven. Vervolgens gooi ik er een spannende of gekke gebeurtenis tegenaan en een verrassend einde. Niet dat ik dat even in een kwartiertje doe ofzo hoor...Vaak schrijf ik het verhaal in grote lijnen op en denk er de volgende dag over na en pas de tekst later aan. Vervolgens lekker schrappen en dat net zo lang doen tot je het maximaal aantal woorden heb bereikt dat nodig is voor de inzending van een wedstrijd of magazine o.i.d. Ik doe dat laatste omdat ik dan een stok achter de deur heb. Win je iets of plaatsen ze het, dan streelt dat weer je ego, haha.

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ook ik blijf schrijven, schrijven van korte verhalen. Deze stuur ik in als een wedstrijdtekst. Maarrr... binnen het genre 'Korte Verhalen' is er een groot verschil in het aantal gevraagde woorden. De gevraagde '250 woorden' is en blijft compact. Nu ben ik bezig met een wedstrijdverhaal van 2500 woorden. Dit is voor mij lastiger, omdat sommige dingen compact moeten blijven en andere groots uitgevouwen dienen te worden. Is er nog steeds sprake van een kort verhaal, met 2500 woorden?

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Lijkt mij wel, 2500 woorden is niet zo veel. Maar waar de 'officiele' scheidslijn ligt? Geen idee. Ik merk dat ik alle opdrachten waar een maximum aan wordt gesteld, als een kort verhaal beschouw. Slaat eigenlijk nergens op, maar zo zit het in in mijn hoofd.

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Vorig jaar zagen wij in school de 'kenmerken' van een kortverhaal. Wat ik me er nog van herinner: *Er zijn weinig personages waarvan niet veel bekend is. *De ruimte is beperkt. Het speelt zich vaak maar af op een plaats. *Een kortverhaal draait vaak maar rond een gebeurtenis. *Het einde van een kortverhaal is onvoorspelbaar en verassend, maar gedurende het verhaal geeft de verteller hints over de afloop van het verhaal. Er volgde nog een hele waslijst, maar mijn hersens laten mij op dit moment eventjes in de steek.

Lid sinds

15 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben zelf ook van de korte verhalen. Ik heb dit topic dan ook met veel belangstelling gelezen, maar vind het toch moeilijk te bepalen wat de 'regels' van een kort verhaal zijn. Korte verhalen zijn voor mij het meest makkelijke medium om al die verhalen en ideeen die in mijn hoofd rondzwerven kwijt te raken, en bovendien ben ik een wispelturig persoon. Ik ben denk ik gewoon niet trouw genoeg om een lang verhaal te schrijven. Ik ben van mezelf nogal onrustig en in korte verhalen kan ik kwijt wat ik kwijt wil, zonder er enorm veel onzin omheen te brabbelen. (want sommige boeken hebben echt personages en plotwendingen waarbij ik alleen maar kan concluderen dat de auteur wat paginavulling nodig had) Maargoed, ieder zijn ding natuurlijk :)