Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dromen als flash-forwards

Wat vinden jullie van dromen als flash-forwards of profetiën? Ik lees nu een boek waarin dat geregeld voorkomt, en omdat het goed in de stijl van het verhaal past (mysterieus), is het niet storend. Over het algemeen vind ik voorspellende of verhelderende dromen in verhalen juist gekunsteld. Wat is jullie mening hier over?

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Tjsa. Visioenen en dergelijken kunnen wel spanning opwekken, maar je moet natuurlijk niet precies weten wat er gaat gebeuren. Het is mooi en misschien soms wel nuttig om zo af en toe een vage droom te krijgen, maar ...

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Als je duidelijk maakt dat het een droom of iets dergelijks is kan het toch wel? Een ander lettertype gebruiken, een andere persoon die het zegt/ziet, datum bovenaan, als je het verschil tussen de waan en de werkelijkheid maar snapt.

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, dat vind ik dus ook. Ik vind het er vaak te dik bovenop liggen, van die profetische dromen. Ik houd er zelf meer van als je een scene hebt waarin iemand tijdens het ontbijt terloops meldt wat hij gedroomd heeft, waar op dat moment verder niet op ingegaan wordt, en dat 200 pagina's later deze droom een een bepaalde voorspellende/waarschuwende waarde bleek te hebben.

Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik houd wel van dromen die niet uitkomen. Of die je op het verkeerde been zetten. Vooral van die vage dromen die op meerdere manieren zijn te interpreteren vind ik heerlijk. Dan denk je een heel boek lang dat de hoofdfiguur een bepaalde cruciale fout gaat maken, die dan op het laatst een goede daad blijkt te zijn oid, zoals het vernielen van een brug. Dan ga ik al vele bladzijdes voor het einde bedenken hoe de schrijver dat allemaal recht gaat zetten :)

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het ligt er maar net aan hoe scherp die droom is, hoeveel hij verklapt van het verhaal. Ik zou het jammer vinden als hij alles verklapt, maar als hij lekker vaag is en op meerdere manieren uit te leggen is ben ik er een voorstander van :)

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat zijn dromen? Ik denk dat hier de random beelden die je brein tijdens de remslaap produceert bedoeld worden ;)

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dromen en het brein, dat blijft een interessante materie Mijn dromen tijdens mijn ziektegeschiedenis werden hallucinaties mede door het medicijn gebruik, die deze dromen konden opwekken. Het zijn mijn helderste dromen ooit geweest, maar soms ook beangstigend omdat ze heel echt leken. Deze dromen heb ik wel beschreven in mijn boek omdat het past in het verhaal. Groetjes Sleeping S :) n

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
De moeder van één van mijn cadeauzonen legt dromen uit. Ze trekt daarvoor de hele wereld over. Met een beetje hulp van haar leg je je eigen dromen uit. Het is vaak het verwerken van wat je meemaakte. Over voorspellende dromen is ze heel voorzichtig.

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben erg bewust van die dromen,die inderdaad bij mijn verwerkingsproces hoorden. Sinds ik geen medicijnen meer slik heb ik niet meer van deze hallucinerende dromen gehad. Mijn ziekte geschiedenis is nu een letterlijk een 'gesloten boek'. Al blijf ik de rest van mijn leven onder controle.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik geloof inderdaad ook dat dromen naar hun aard meer flash-backs zijn dan flash-forwards. In het laatste geval is er iets heel bijzonders aan de hand wat slechts ook achteraf pas te constateren valt.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dromen uitleggen voor anderen geloof ik niet zo in. Symbolen zijn niet universeel, volgens mij. Ik heb tenminste nog nooit zo'n dromenuitlegboek gelezen met verklaringen waar ik iets mee kon.

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
"Symbolen zijn niet universeel", schrijft Wonderer. Is dat zo? Gebarentaal niet, maar symbolen...

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Droomsymbolen, dus. Als ik over vliegen droom, heeft dat misschien wel een hele andere "betekenis" dan wanneer jij over vliegen droomt. Men kan dus niet zeggen "als je over vliegen droomt, wil je vrij zijn". Misschien betekent het voor mij wel dat ik me losgeslagen voel, alle contact met de werkelijkheid ben verloren.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
En ik houd niet van vliegen. Iemand zei eens dat niets betekenis heeft, behalve de betekenis die je er zelf aan geeft. Maar zóveel verschillen mensen nu ook weer niet van elkaar. Het voorbeeld van vliegen heeft een plus- en een min-interpretatie. Veel meer keus is er niet. Anders heb je het al niet meer over vliegen.

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb boven mijn bed gevlogen of was het toch een droom? Het was een droom ,maar het leek meer op ''uit het lichaam treden." Ik zag me zelf in bed liggen want ik zweefde er boven. Heel bizar, want ik ben de nuchterheid zelve, geloofde zeker niet in dat soort dingen. :?

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat wordt inderdaad niet onder dromen verstaan. Of het ECHT uittreding is, weet ik niet, maar uiteindelijk maakt dat denk ik weinig uit, het effect is hetzelfde ;)

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dromen als flash-forward kunnen best, vind ik. Voorspellende dromen bestaan, ik heb ze ook. Als je ze goed gebruikt en er wat spanning / vragen mee op kunt roepen, zonder meteen de clou weg te geven, is het denk ik juist heel verfrissend.

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Misschien een droom die indirect antwoord geeft? Dus bijvoorbeeld: Niet een vrouw, gehuld in licht, die je een profetie doet in Jip en Janneke taal die mijn buurjongen-van-zes nog begrijpt, maar probeer het indirect te brengen.