Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Manuscriptbeoordelingsbureaus: wie heeft ervaring?

Hoi allemaal! Ik ben heel benieuwd of iemand van jullie ervaring heeft met manuscriptbeoordelingsbureaus. Ik ben zelf bezig met een roman, en heb vandaag de eerste zeven hoofdstukken naar een dergelijk bureau gestuurd, in de hoop dat ze me heel gericht adviezen kunnen geven over mijn stijl, techniek etc. Ik weet dat dat de bedoeling zou moeten zijn, maar het blijft altijd afwachten natuurlijk, ook of ik daar uiteindelijk ook echt wat aan heb. Heeft iemand van jullie dat weleens gedaan? Goede of slechte ervaringen opgedaan? Alvast bedankt voor de reactie! Greetje

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Greetje, ik heb zoiets laten doen bij Script+, in 1994. Ze zetten daar duidelijk hun aantekeningen in de kantlijnen en geven zo tien pagina's door opbouwend commentaar. Ze gaan niet je hele manuscript door, dat hoeft niet, denk ik. Ik had er wel veel aan. Het is natuurlijk niet goedkoop maar je betaalt voor vakmanschap.

Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hai Mara, ik heb juist wel alle 7 hoofdstukken gestuurd, omdat ze daar speciaal om vroegen, zeiden dat ze het best konden beoordelen als ze zoveel mogelijk tekst van me hadden (Bureau Noordwijk). Maar het zou inderdaad kunnen dat ze uiteindelijk toch niet de gehele tekst doorwerken. Leuk om te horen dat jij er veel aan had!

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Is het niet handiger om zoiets te vragen VOOR je iets opstuurt? ;) Wat nou als mensen zeggen "nee, niet doen!", dan is het al op de post. Ik heb in ieder geval dermate vertrouwen in mijn proeflezers dat ik een beoordelaar nog even achterwege laat, maar mocht ik een stel afwijzingen ontvangen, zal ik het nog wel overwegen.

Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wonderer, haha nee, want dan zou ik misschien niet meer durven! ;-) Ik heb ook proeflezers, maar dat zijn mensen die me kennen, dat vind ik toch heel anders, ook al helpen ze me soms echt een stukje verder en zijn ze soms genadeloos eerlijk. Misschien zegt het ook iets over mijn eigen onzekerheid, wil gewoon horen of professionals ervan zeggen: ja het heeft potentie (of niet).

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ahh, dat ken ik wel ja! Misschien is dat ook wel een reden waarom ik het nog niet gedaan heb, veel te bang dat ze zeggen dat ik beter iets anders kan gaan doen met mijn vrije tijd.

Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Daar ben ik ook wel bang voor ja. Toch ben ik ook wel het type dat dat dan maar liever gewoon wéét. Stel je voor, straks heb ik nog vrije tijd. ;-)

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
"Geen mens kan een gek verbieden een boek te publiceren." Marnix Gijsen Vlaams letterkundige en schrijver (1899-1984)

Lid sinds

18 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb mijn manuscript naar bureau de jury gestuurd, en veel gehad aan de adviezen die ze me gaf. Het hele mansucript (zo’n 70.000 woorden) is ze helemaal nagegaan, en ik kreeg het ook met aantekeningen er in terug, naast een paar a4-tjes van haar die erbij zaten. Maar als je net begonnen bent en je schrijftechnieken en stijl wilt verbeteren, aan een schrijfcursus heb je dan veel meer aan.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat zoiets, kost, nenko? Als je het vertellen wilt? Een cursus is (soms) ook kostbaar.

Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nenko, ik wilde juist eens zien wat een bureau vindt van mijn geschrijf zónder dat ik een schrijfcursus heb gevolgd. Ik moet erbij zeggen dat ik wel zo'n twintig schrijfboeken of zo heb doorgespit, dus iets onderlegd ben ik wel, al is dat natuurlijk bij lange na niet hetzelfde. Marriejeanne ik betaal bij BSN 90 euro, dat is tot 120 A4'tjes.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb twee jaar geleden een manuscript opgestuurd naar BSN. Ik was toen dacht ik 75 eruor kwijt. Ik vond wel dat ik er iets aan had. Daarna ben ik via de LOI een cursus gaan volgen.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Als ze 120 A-4 voorzien van gedegen commentaar, vind ik dat niet duur.

Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Rosali: in het handboek voor schrijvers staat inderdaad ook dat ze 75 euro vragen. Waarschijnlijk is het feit dat ze daar genoemd staan, de reden dat de prijs omhoog is gegaan ;-) Marriejeanne: ik vind het inderdaad ook niet zo duur. Al weet ik niet precies hoeveel van de tekst ze ook daadwerkelijk becommentariëren. Zoals Mara hierboven al zegt, kreeg zij aantekeningen over 10 van haar pagina's. Ik heb zelf 65 A4'tjes opgestuurd omdat ik nog niet meer heb, en ik toch het idee heb dat ik het commentaar dat ze nu al geven, kan gebruiken voor de rest van mijn boek. (wel jammer dat dan de prijs niet aangepast wordt, het kost ze immers maar de helft van de tijd!)

Lid sinds

18 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik betaalde Eur 125,00. En vond het het geld zeker waard. Maar een cursus is inderdaad ook duur.

Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nenko, ik ben even benieuwd dan hoor: heb je na hun adviezen (of eerder, haha) gepubliceerd? Of jij, Rosali?

Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mara vertel! (heb al verschillende topics doorgespit en ben inderdaad hier en daar tegengekomen dat mensen gepubliceerd hebben, maar ik blijf natuurlijk benieuwd naar hoe en wat.) Hebben jullie gewoon een manuscript naar een uitgever gestuurd? Of was er eerder al contact.

Lid sinds

18 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb het nog niet naar uitgevers opgestuurd. Nadat ik het terugkreeg van het beoordelingsbureau heb ik nog één herschrijfronde gedaan, daarna een half jaar weggelegd, en nu begin ik met mijn laatste herschrijfronde. Ik heb met mijn eerste hoofdstuk wel een masterclass gewonnen (bij een schrijfwedstrijd van een uitgever).

Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nenko, wow te gek! Houden ze je bij die uitgever nu een beetje in de gaten dan? Vast wel, ze weten nu in ieder geval dat je naar hún smaak goed schrijft.

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik had al half via de mail 's nachts (!) contact met de uitgever. En toen ben ik ze wat gaan sturen en dat vonden ze 'hartstikke leuk' zodat we vrijwel gelijk met elkaar in zee gingen. Maar kijk maar bij 'boekpresentaties,' daar zie je wie wat precies gepubliceerd heeft of bezig is.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Greetje, nee. Ik heb nog niks gepubliceerd. Was maar waar. Er liggen nog twee manuscripten van mij bij enkele uitgevers. Ik wacht nog steeds op goed bericht. Nog even en mijn nieuwste verhaal is ook af.

Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mara: gaaf, 's nachts contact met de uitgever. Je hebt gewoon gemaild en ze mailden meteen terug? Ja, zo gaat dat soms hè? (en ehm... waar vind ik die 'boekpresentaties'? Heb al gezocht maar kan het niet vinden) Rosali: hm vreselijk dat afwachten... wel goed van je dat je ondertussen gewoon doorschrijft!

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Gewoon stug door blijven gaan, Nenko. Heb ik ook gedaan, niet opgeven, dertig jaar lang. Want ooit... ooit...

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Nou, dat vind ik dus het nadeel van een pseudoniem. Kénnen ze je dan wel??? Weten ze wie zich achter een naam of een begrip verschuilt?

Lid sinds

18 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Die uitgever staat eigenlijk niet in mijn lijst waar ik het heen wil sturen, ze hebben geen boeken uitgegeven in een vergelijkbaar genre. Maar gaf me wel een goed gevoel, dat mijn eerste bladzijde tenminste goed is. Ik ben nu met mijn allerlaatste herschrijfversie bezig, en dan durf ik het eindelijk echt naar uitgevers te sturen.