Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Soms door de bomen het bos niet meer zien

Beste lezende schrijvers, Ik ben bezig met een autobiografie, zoals sommige van jullie hebben gelezen. Het is mijn eerst grote project. Ik heb altijd veel geschreven en het heerlijk gevonden om met taal bezig te zijn. Tot dusverre is het er niet van gekomen. Nu dan eindelijk wel en ik heb er zin in! Ik merk wel dat ik soms door de bomen het bos niet meer zie. Er zijn zoveel vormen, manieren en mogelijkheden om een boek te schrijven, te laten beoordelen en uit te geven dat ik er de weg een beetje in kwijt raak. Ik heb wat boeken gelezen, ben lid van deze site, heb een proeflezeres, doe een curus autobiografisch schrijven en ik merk dat het me verward. De proeflezeres zegt dat ze het verhaal goed en meeslepend vindt, ze wil weten hoe het verder gaat. De man waar ik de cursus autobiografisch schrijven volg vindt mijn verhalen tot nu toe zeer goed. Via deze site krijg ik reacties als: je stijl is te staccato, je zinnen zijn te kort, je schrijft te uitgebreid, ik wordt niet meegesleept en ik voel er niets bij. (Voor degene die gereageerd hebben op mijn proefstuk: begrijp me aub niet verkeerd, ik vind het heeeeel erg fijn om reacties te krijgen over mijn werk. Ik wil alleen aangeven dat ik er soms de weg in kwijt raak ) Nu dacht ik: ik benader een professioneel persoon. En daar vond ik een professioneel manuscriplezeres! Maar naast die ene zijn er nog vele anderen die professioneel bezig zijn met het het analyseren van manuscripten. Is dit herkenbaar voor iemand? Wat is nu wijsheid? Kan en wil iemand mij hierin advies/tips geven? Warme groet, Regina

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Regina, tja, het zal waarschijnlijk vaak zo zijn dat je verschillende reacties krijgt op hetzelfde verhaal. Er is namelijk niet één wijsheid. Wat je moet proberen te doen en wat inderdaad heel moeilijk is, is meegaan met de feedback waar je je in kunt vinden en de feedback die je niet herkent, niet meenemen. Zo ontwikkel je uiteindelijk je eigen stijl. Dan kan het heel goed dat de ene uitgever je verhaal niet goed vindt en een andere wel, ook bij uitgeverijen zitten mensen met meningen. Er hoeft maar één uitgeverij te zijn die je werk goed vindt en dan hoef je je niet meer te verdiepen in andere manieren waarop je uitgegeven kunt worden! :) Succes ermee!

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Het komt door die smaken, Regina. Die verschillen van persoon tot persoon. Toch, je kunt bijna uit iedere reactie wel iets opsteken. Succes!

Lid sinds

16 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
En mijn reactie is dan weer een hele eigenwijze: doe wat je hart je ingeeft, Regina. Iedereen heeft een eigen benadering. Het is jouw boek. ;) Ik heb altijd zoiets van : ik zie in het begin door de bomen het bos niet meer. Maar weet je; het komt goed, het komt altijd weer goed. Gewoon door blijven schrijven.

Lid sinds

14 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Hallo Regina, Ik heb meegedaan aan een schrijfwedstrijd (pure fantasy). Nee, niet gewonnen. Er was een minirapportje bij waarin stond dat het goed geschreven was, maar wel een raar verhaal was. Ja, wat verwacht je van fantasy? Dit terzijde. Er waren ook verhalen bij die een 9 en een 4 scoorden Het grootste verschil zat tussen een 8.5 en een 3. Ik heb gevraagd hoe er zo'n groot verschil tussen kan zitten. Het antwoord was dat smaken verschillen. Daar kun je moeilijk omheen. Maar dit vond ik wel heel extreem. Hiermee wil ik dus zeggen dat het er maar net aan ligt wie jouw verhaal leest en wat zijn/haar smaak is. De opmerkingen die je krijgt moet je alleen gebruiken als je vindt dat de lezer gelijk heeft. Doe wat je zelf goed lijkt.

Lid sinds

18 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Moeilijk, ja, zeker. Ja, je moet kiezen wat nodig is voor jouw werk, en soms moet je even nadenken over het advies om te kunnen bepalen of het nodig is. Korte zinnen, zeg je. Ik heb je stukje even gelezen en inderdaad, veel korte zinnen. Voor de rust in een tekst is de afwisseling kort lang fijner. Maar misschien wil je juist wel onrust laten zien. Veel kritiek zit ook tussen de regels. ´Een raar verhaal´, kreeg Tja te horen. Mogelijk begreep de jury het verhaal niet. Je kan je dan afvragen in hoeverre je te vaag geweest bent, of misschien teveel onderwerpen in de tekst hebt gestopt. Zie je het allemaal niet, laat het los. Kijk na een paar weken nog eens. Zie het nog steeds niet? Misschien is het er dan niet. Best mogelijk ook dat je het ineens wel ziet, of ziet hoe het bedoelt is (wie weet is het verhaal niet logisch, ik noem maar wat). Wat in elk geval kan helpen om de boom in het bos te zien is zelf kritiek geven op stukken.Je leert dan hoe je dingen moet formuleren, wat je wel en niet mooi vindt, hoe moeilijk het is om precies uit te drukken wat je bedoelt en welke verbale hulpmiddelen je dan gebruiken kan om toch over te brengen wat je ziet. Al die kennis kan je gebruiken om kritiek op je eigen werk te verwerken. Als je het eng vindt om meteen mensen op het forum kritiek te geven kan je het eens proberen door bestaande boeken te gebruiken als proefleesstukken. Het gaat om je manier van kijken.

Lid sinds

14 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Het verhaal was inderdaad niet logisch. Daarom vind ik zoiets leuk. Inhoud: een stel vrouwen gaat met vakantie naar Tunesië. één van hen wordt vermoord en omdat ze bang zijn dat zij daar de schuld van krijgen en voor jaren achter de tralies verdwijnen, besluiten ze om het lichaam naar Nederland te ontvoeren. Het was voornamelijk grappig bedoeld en dat vind ik nog steeds. Kan iemand me trouwens vertellen hoe je zo'n fotootje moet plaatsen? Het voorstellen ging ook al niet goed.

Lid sinds

18 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ehm, laat ik je dat van dat fotootje, je avatar, maar niet uitleggen :o . Het lukt mij ook vaker niet dan wel. Het moet ieg ergens onder ´mijn account´ en je foto moet klein genoeg zijn, qua pixels. Om even door te gaan op je verhaal, inderdaad, mogelijk heel grappig. Maar ook ... raar. Niet vanwege het verhaal, maar ... niet zo zeer fantasy. Eerder fantastisch. Bij fantasy verwacht je elfen en feeen, een heks misschien, een hele nieuwe wereld met drie manen en een zusterplaneet zo dichtbij dat je hem haast aan kan raken. Of aan de duistere kant, trollen en kobollen, magie en krachtige voorwerpen. Wat jij geschreven hebt is een fantastisch verhaal, een ongelofelijk verhaal, maar ... over gebeurtenissen in deze wereld. Geen fantasy. Dus als je jurylid dat wel verwachtte, dan is het inderdaad... raar. Niet in de negatieve zin van het woord, dus.