Waarom zijn er genres?
Hoi,
Waarom bestaan genres? Ik vraag het me af omdat ik het lastig vind om mijn eigen werk onder te delen bij een genre. Natuurlijk kan ik mezelf tot genre uitroepen, maar dat is wel erg ambitieus.
Zijn ze er alleen voor de marketing? De dingen verkopen beter als ze begrijpelijk zijn voor wat ik heel oneerbiedig 'de massa' noem. De mensenmassa schrikt van dingen die niet vertrouwd zijn, zoals een massa van iedere andere diersoort zou doen. Veiligheid is fijn, de mogelijkheid om dingen een naam te geven en 'Zo is het dan' te zeggen is fijn.
Een andere gedachte is dat mensen per ongeluk vaak over dezelfde dingen fantaseren: over draken, of de toekomst, of juist mysteries uit het verleden, en dat daaruit genres als fantasy, science-fiction en dectective zijn ontstaan. En van thrillers worden er veel geschreven omdat griezelen om een verhaal - vreemd genoeg - een ontspanning is voor veel mensen.
Bestaan genres omdat zelfs onze fantasie beperkt is? Omdat bepaalde vertelwijzen heel erg zijn vastgeroest? Of is er nóg een reden die een mogelijkheid zou kunnen zijn? Het leek me een interessante vraag.
Chrissie.
Een interessante vraag! Wat
Henkie schreef: Waarom
Zoals elke bloem een plant
Hay schreef: Vaak volstaat
Je vraag "waarom zijn er
De oude Grieken hadden al een