Perspectief

6 reacties [Laatste bericht]
stef7sa
Laatst aanwezig: 1 week 3 dagen geleden
Sinds: 11 Dec 2013
Berichten: 8

Perspectief

In een boek kom ik de volgende passage tegen:
“Bardo komt door de voordeur. Mara laat zich omhelzen, hij ruikt naar mosgrond. Zijn armen glijden van haar af en ze zegt: Je vader is dood.
In de verwachting zijn dode vader te zien liggen opent hij de tussendeur en ziet de stoel staan, omgeven door leegte.
Hij knipt het harde plafondlicht in de achterkamer aan. Nu ziet Mara beter hoe vuil de wand is waar de vader heeft gelegen. Ze begint te huilen, hij omhelst haar. Mosgrond. Hij laat haar los, het is alsof hij plaats moet maken voor wat daar gebeurt en hij kijkt toe , tot ze stopt en onhandig met haar mouw over haar ogen veegt.”

Volgens mij verspringt hier telkens het perspectief van de man Bardo naar de vrouw Mara en weer terug.
Kan dit wel? Op mij komt het heel merkwaardig over.

Reacties

Henkie
Laatst aanwezig: 1 week 6 dagen geleden
Sinds: 1 Aug 2016
Berichten: 209

Dag Stef,

Ik vind het ook een erg rommelig stukje. Is het een boek dat bij een reguliere uitgever is verschenen? In dat geval ken ik ongeveer twintig mensen die in staat zijn een publicabel boek te schrijven. Denk je niet dat de schrijver hier probeerde om iets als een alwetende verteller neer te zetten? Op mij komt het fragment over alsof de schrijver alles van een afstandje heeft geobserveerd, en het zo indirect een koude sfeer wil geven.
Ikzelf zou het zo niet opschrijven.

Chrissie de Jager

Diana Silver
Laatst aanwezig: 1 uur 14 min geleden
Sinds: 8 Nov 2010
Berichten: 4901

Hm, nee helemaal vloeiend leest het inderdaad niet. Er is wel op gelet: elke keer dat het perpsectief wisselt wordt er ook een nieuwe alinea begonnen. Dat is toch wel hoe het gedaan zou moeten worden, volgens sommige regelboekjes... En in zo'n emotioneel gebeuren kan een schrijver zich soms meer veroorloven dan in een droog stuk proza. Maar fijn lezen is anders.

Waar waren we gebleven?

Hay
Laatst aanwezig: 1 week 1 dag geleden
Sinds: 1 Dec 2004
Berichten: 2929

Hij knipt het harde plafondlicht in de achterkamer aan. Nu ziet Mara beter hoe vuil de wand is waar de vader heeft gelegen.

Hier loopt het anders gewoon in dezelfde alinea door elkaar. Ik kan dan ook niet geloven dat een redacteur van een reguliere uitgever dit had laten passeren.

Diana Silver
Laatst aanwezig: 1 uur 14 min geleden
Sinds: 8 Nov 2010
Berichten: 4901

Het kost inderdaad wat welwillendheid om "Hij knipt het harde plafondlicht in de achterkamer aan" te zien als een observatie gedaan vanuit Mara's perspectief.

Waar waren we gebleven?

Hay
Laatst aanwezig: 1 week 1 dag geleden
Sinds: 1 Dec 2004
Berichten: 2929

Anderzijds is het wel een erg kort fragment. Als in het verhaal als geheel het perspectief wel duidelijk is, lees je waarschijnlijk gewoon over zo'n alinea heen. Maar afgaand op dit stukje vrees ik eerlijk gezegd het ergste...

janpmeijers
Laatst aanwezig: 2 min geleden
Sinds: 8 Mrt 2013
Berichten: 5839

stef7a,

Alles kan, dat blijkt uit het feit dat het gepubliceerd is - je kwam het immers in een boek tegen.

Ik vind het perspectief inderdaad rommelig, en daarnaast het fragment ook qua woordkeus en zinsbouw mager geschreven.

Schrijven

Iedere week het beste van Schrijven Online in je inbox? Schrijf je in voor de gratis nieuwsbrief. Boordevol nieuws, tips, aanbiedingen en winacties!

Schrijf je in!
  • De grootste uitdaging voor iedere schrijver: de erotische scène
  • Zo repareer je een haperend plot
  • 8 manieren om taalvouten te voorkomen
  • De 10 schrijfregels van Carolina Trujillo en Henk van Straten
  • Je debuutroman schrijven in New York, Bert Moerman deed het
  • Schrijftips van bestseller auteur Abdelkader Benali
  • Alles wat je moet weten over het schrijven van dialogen
  • De schrijfgeheimen van Ingmar Heytze
  • Waar let een bureauredacteur op?
  • Een nieuwe editie van ons literaire katern Alice met daarin o.a. de winnaars van onze schrijfwedstrijd 'De Bruiloft'

Als je je aanmeldt vóór maandag 25 maart 16:00 u. krijg je dit nummer thuis!

MELD JE AAN