Lid sinds

8 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Een autobiografie is fictie

Ik ben begonnen aan een autobiografie. Ik heb een interessant leven achter de rug en anderen mogen daarover gaan lezen. Maar het genre van de autobiografie brengt voor mij een probleem met zich mee. Een bijzondere moeilijkheid is, dat elk verleden, zelfs het mijne, alleen vanuit het heden gezien en beoordeeld kan worden. De manier waarop de autobiografische „ik‟ zijn verleden oproept is dus altijd afhankelijk van zijn heden, van de situatie waarin hij zich nu bevindt en van zijn actuele gevoelens. Net zoals het heden is ook het verleden veranderlijk en kan nooit objectief vastgelegd worden. Ik denk en schrijf anders in een manische periode dan in een depressieve periode. Dus is een autobiografie gewoon fictie. Toch?

Lid sinds

11 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Verder zie ik een autobiografische roman als een boeket dat geplukt is uit een grote bloemenweide en op een bepaalde manier wordt aangeboden. De bloemen zijn echt en komen echt uit die wei, maar je kunt er geen waarheidsgetrouw objectief totaalbeeld van de oorspronkelijke bloemenwei mee reconstrueren.
Mooie vergelijking. Maar, het is zo logisch dat deze vergelijking niet de gehele lading dekt. Met jouw boeket kom je bij lange na niet in de buurt van een grote bloemenweide. Het kan net zo goed een product uit een kas zijn.
100% non-fictie bestaat volgens mij ook niet.
Dat is een twijfelachtige stelling. En zelfs al zou je gelijk hebben, en maar 90% haalbaar zijn, of zelfs 80% dan is in ieder geval de autobiografie een feit. Hoe dichter je bij de waarheid blijft - inclusief onbewuste/bewuste hiaten - hoe waardevoller de biografie zal zijn.
Anders is het meer een therapie voor jezelf, maar hou je minder rekening met de emotie van de lezer.
Dit is vreemd - of ik begrijp je niet - maar dan nog blijft het vreemd - voor mij. Autobiografieën zijn [!] een therapie! Ook al is het in heel erg veel gevallen gewoon een ego-trip van de auteur. Als je rekening gaat houden met de emotie van de lezer verval je duidelijk in een fictief verhaal over jezelf. Dan heb ik het nog niet eens over de Hollandse-groot-geld-ghostwriter-JPB/ VOC-mentaliteit. Die houden alleen maar rekening met - wat brengt dat in euro`s op!

Lid sinds

5 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bijna geen enkele vergelijking dekt de lading geheel. Daar is het een vergelijking voor. Mij helpt de vergelijking om een selectie te maken van wat ik wel en niet vertel en hoe ik deze als elementen in het waargebeurde verhaal plaats.