Perspectief
Hoi,
Ik ben bezig met een opzetje voor mijn eerste boek.
Ben me de laatste dagen veel aan het inlezen over personages, versnellingspunten, spanning, verbeelding, perspectief en veel meer, maar heb vooral even een vraag over het perspectief.
Grotendeels wik ik het verhaal in de ik-vorm schrijven omdat het verhaal dit verlangt. Maar, het verhaal verlangt ook van me dat ik het in nog een vorm schrijf, een hij/zij vorm(?). Dit is dan één van de vrienden van de hoofdpersoon. Maar ik weet niet hoe ik dat goed kan onderscheiden. Heb al het een en ander gelezen over het gebruik van verschillende hoofdstukken, maar wordt dat niet saai? En kan ik het hij/zij perspectief gebruiken als de hoofdpersoon erbij is? Bijvoorbeeld: ''En, hoe ging het?'' Breedglimlachend komt Nicholas naar de tafel toegelopen. (Nicholas is de hoofdpersoon)
Of kan ik het ik-perspectief gebruiken en in een ander hoofdstuk de alwetende verteller, zonder dat deze alle 'geheimen' doorschemert? En hoe doe ik dat?
Ik hoop dat ik mijzelf een beetje duidelijk heb kunnen maken, en dat een beetje inlevingsgevoel bovenstaande verduidelijkt. Ben namelijk een echte leek.
Groeten Nick
Ik denk dat het veel
Ik denk dat het veel
Hallo Nick, als je echt een
Sander, Bedankt voor je
Hoi Nick, In mijn verhaal
Een hij/zij-perspectief
Nick, mooi gegeven,
Bedankt dat jullie zo