Lid sinds

15 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Tijdsprongen in verhaal

Hoewel ik op het forum wel het een en ander kan vinden over chronologie, heb ik nog niet echt een antwoord op mijn vraag kunnen vinden. Het zit zo: Ik wil mijn verhaal starten met een vooruitblik. Ik wil dus middenin het verhaal beginnen. In het tweede hoofdstuk wil ik terug naar het heden. Hoe doe ik dat het handigst? Het lijkt me zo lastig wanneer ik na een hele tijd schrijven het punt bereikt heb waarmee ik mijn boek begon. Misschien moet ik me nader verklaren. Het moet zoiets zijn als dit: Hoofdstuk 1 (vooruitblik): hoofdpersoon wordt wakker in een ziekenhuis. Ze heeft allerlei nare dingen achter de rug. Na nog wat onderzoeken mag ze naar huis. Hoofdstuk 2 (terug naar het heden): Hoofdpersoon is druk bezig met het voorbereiden van de komst van haar baby. Alles lijkt goed te gaan. Hoofdstuk 12: Hoofdpersoon krijgt gezondheidsproblemen. Zwangerschap in gevaar. Naar het ziekenhuis. Nu kom ik dus aan bij het punt waarmee ik mijn verhaal begon. Hoe knoop ik dat aan elkaar?

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Lees een paar fantasy-verhalen, bij voorkeur van amateuren. Die gebruiken dit schema (DABC(E)) vrijwel altijd. Je kunt je hoofdstuktitels datums meegeven. Of "tien weken eerder" ertussen proppen ergens. Of gewoon uit je tekst laten blijken dat het zich eerder afspeelt.

Lid sinds

15 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Aha, oke. Dank voor de tips. Maar moet ik het deel dat ik in hoofdstuk 1 beschrijf verderop in het boek dan overslaan? Dat heb ik immers al beschreven..

Lid sinds

15 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik weet niet hoe oud je bent, maar ik ben zelf 12. In het boek 'chatroom' van Helen Vreeswijk gebeurt ook zoiets. Hoofdstuk 1 gaat erover dat een man 2 meisjes vindt, die zijn erg ziek (drugs) Dan in hoofdstuk 2 gaat het er helemaal over hoe dat is gebeurt, en dan een beetje aan het eind van het boek ben je weer op de plek van hoofdstuk 1. Misschien moet je die eens lezen? Het is ook echt een ontzettend mooi boek, niet alleen voor mijn leeftijd. Volwassene vinden het vaak ook een mooi & spannend boek. Ik hoop dat je hier wat aan hebt? Groetjes & succes

Lid sinds

15 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Goed plan, Iertje9. Ik zal 's kijken. Overigens ben ik zelf 27, maar dat lijkt me niet zo erg, inderdaad. Het gaat toch vooral om het voorbeeld.

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Payung, schrijf je alleen voor volwassenen? In kinderboeken mag je bepaalde 'harde' lassen niet maken, dan kunnen de lezertjes niet goed omschakelen. Maar soms zijn ze gewoon nodig, vind ik, om iets te benadrukken; dat het onderwerp echt afgesloten is bijvoorbeeld waardoor je naar een nieuw onderwerp kunt gaan.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Aha, oke. Dank voor de tips. Maar moet ik het deel dat ik in hoofdstuk 1 beschrijf verderop in het boek dan overslaan? Dat heb ik immers al beschreven..
Lijkt me wel... Tenzij het ineens vanuit een ander personage is geschreven of zo.

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je kan je proloog/1ste hoofdstuk vertellen vanuit het standpunt van de dokter, of de moeder van je zwangere vrouw of de vader van het kind of... En nadien het verhaal van de vrouw vertellen, waardoor je je proloog/1ste hoodstuk in hoofdstuk X nog eens kan vertellen uit haar standpunt?

Lid sinds

15 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Mara: het is inderdaad voor volwassenen. Ik neem aan dat zij zo'n omschakeling dus wel kunnen volgen. @ Koenie: Daar had ik nog niet aan gedacht, het 1e hoofdstuk vanuit een ander oogpunt beschrijven. Vind ik wel een leuk idee!

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Payung, zoals jij het in je openingspost voorstelt zou het m.i. zeker kunnen. Met een paar subtiele hinds, idd. Dat ze in hoofdstuk 1 bevallen is van haar eerste en in hoofdstuk 2 is ze zwanger van haar eerste.