Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

het gedoe van de techniek

Ik ben niet bepaald een technisch schrijfster. Ik schrijf vanuit het hart en ik heb mezelf echt aan moeten leren om op dingen als spelling, indeling en grammatica te letten. Het gaat steeds beter, al ben ik er nog steeds geen ster in hoor. Als ik teveel lees over het schrijversvak, word ik altijd helemaal down van alles techniek die er blijkbaar bij komt kijken als je echt goed wilt leren schrijven. Ik heb serieus twijfels of ik hier ooit wel aan kan voldoen en of ik daar eigenlijk wel aan wil voldoen. Ik heb soms de neiging om zo ongeveer mijn middelvinger op te steken naar techniek en alle vaktermen die in het rond gesmeten worden in boeken en schrijvers-tijdschriften. Schrijven is voor mij vooral voelen en doen en dat wordt belemmerd als ik teveel bezig ben met de techniek van het geheel. Ik heb ook helemaal geen behoefte om opleidingen of trainingen te volgen om beter te kunnen schrijven. Uiteindelijk zal ik er qua techniek misschien wel aan moeten geloven, maar ik heb erg de houding van 'of je hebt talent, ontwikkeld het gaandeweg en komt er ook zonder opleidingen en supertechniek wel, of je hebt het gewoon niet en moet vooral blijven schrijven...hobby-wise'. Hoe is dit voor jullie? Hoe vervelend vinden jullie het technische gedeelte van schrijven? Hebben jullie hier ook moeite mee (of gehad) en zo ja, hoe ga je daar mee om? Hoe maak je die techniek je eigen, zonder een hekel te krijgen aan het schrijven? (volgens mij is dat niet mogelijk in mijn geval en dus is deze vraagstelling wat overdreven, maar toch..)

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind schrijven vanuit het hart eigenlijk ook het mooiste. Maar als je je boek op een dag in de winkel wilt zien liggen, ontkom je er niet aan om ook de uitgevers tevreden te stellen. Die regeltjes horen er nu eenmaal bij. Bovendien denk ik dat ze de kwaliteit van het schrijfwerk uiteindelijk wel ten goede komen. Als je schrijven alleen als hobby doet, kan je er natuurlijk gewoon op los pennen.

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben niet bepaald een technisch schrijfster. Ik schrijf vanuit het hart en ik heb mezelf echt aan moeten leren om op dingen als spelling, indeling en grammatica te letten. Het gaat steeds beter, al ben ik er nog steeds geen ster in hoor. Als ik teveel lees over het schrijversvak, word ik altijd helemaal down van alles techniek die er blijkbaar bij komt kijken als je echt goed wilt leren schrijven. Ik heb serieus twijfels of ik hier ooit wel aan kan voldoen en of ik daar eigenlijk wel aan wil voldoen. Ik heb soms de neiging om zo ongeveer mijn middelvinger op te steken naar techniek en alle vaktermen die in het rond gesmeten worden in boeken en schrijvers-tijdschriften. Schrijven is voor mij vooral voelen en doen en dat wordt belemmerd als ik teveel bezig ben met de techniek van het geheel. Ik heb ook helemaal geen behoefte om opleidingen of trainingen te volgen om beter te kunnen schrijven. Uiteindelijk zal ik er qua techniek misschien wel aan moeten geloven, maar ik heb erg de houding van 'of je hebt talent, ontwikkeld het gaandeweg en komt er ook zonder opleidingen en supertechniek wel, of je hebt het gewoon niet en moet vooral blijven schrijven...hobby-wise'. Hoe is dit voor jullie? Hoe vervelend vinden jullie het technische gedeelte van schrijven? Hebben jullie hier ook moeite mee (of gehad) en zo ja, hoe ga je daar mee om? Hoe maak je die techniek je eigen, zonder een hekel te krijgen aan het schrijven? (volgens mij is dat niet mogelijk in mijn geval en dus is deze vraagstelling wat overdreven, maar toch..)
Voor mij voelt dit net zo vervelend als voor jou. Ik snap dat een auteur foutloos moet kunnen schrijven, en toegegeven: het staat gewoon een beetje slordig als je fouten ontdekt. Door fouten zien mensen het verhaal niet meer, en jij wordt niet meer serieus genomen. Ik schrijf (nu) 'voor de lol' maar ik zou best wat meer willen doen dan dat, en ook al heb ik een boek geschreven, ik vind dat het ALTIJD beter kan! En dit probeer ik dan ook. In het vuur van het schijven maak ik kennelijk toch nog veel fouten (véél te veel vind ik), hoewel ik het dan achteraf nakijk, herschrijf of corrigeer, altijd duikt er wel weer een fout op. Ik word er soms moedeloos van, dan denk ik: IK STOP ERMEE, IK KAN HET NIET! Maar de passie maakt dat ik doorga, ook met leren van foutloos schrijven want dit hoort er gewoon bij. (net zoals wc's schoonmaken voor een interieurverzorgster er bij hoort, of saaie ritten voor een chauffeur).

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Chynana, heel herkenbaar. Ik heb ook regelmatig dat ik in de rush van het schrijven fouten maak die door een ander wel worden gezien. Ik denk dat het ook komt doordat, wanneer je het zelf regelmatig leest, je op een gegeven moment weet wat er moet staan en je het gewoon niet meer ziet. Daarom is het goed je verhaal door een ander te laten lezen. Al was het maar om de schrijf en grammatica fouten eruit te halen. Maar je kan er zeker heel moedeloos van worden. Nu wat anders. Ik heb op het moment zelf ook een dilemma. Ik ben met een nieuw verhaal bezig. Ik ben begonnen met een proloog, wat uiteindelijk een "live verslag" moet worden. Ik ben nu bezig met het stuk dat zich een aantal weken daarvoor afspeelde. Ik ben dus eigenlijk aan het aftellen. Nou ging het lekker, maar nu begin ik me af te vragen of ik dat gedeelte in de VT, VVT of in de TT moet schrijven. Ik weet niet wat mooier is. Wat makkelijker is, is duidelijk. Groeten, Annemarije

Lid sinds

18 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik weet niet wat jij makkelijker vindt Annamarije, maar dat is waarschijnlijk wel de juiste keuze, omdat je jezelf daarin voor die tekst het beste uit kan drukken.

Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
In het vuur van het schijven maak ik kennelijk toch nog veel fouten
... van het schrijven... bedoel je ;) Annemarije, wellicht kun je voor je vraag een nieuw topic openen. Overigens sluit ik me aan bij Ceridwen.

Lid sinds

13 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind het erg prettig om "technisch" te schrijven: wanneer je doorhebt hoe de taal in elkaar zit, kan je de taal ook veel effectiever gebruiken om daar te komen waar je het verhaal wilt hebben. De tekst wordt er overzichtelijker door, en makkelijker leesbaar. Door op de goede manier te techniek te gebruiken, kun je er heel verrassende dingen mee doen.

Lid sinds

13 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
In het vuur van het schijven maak ik kennelijk toch nog veel fouten
... van het schrijven... bedoel je ;) Annemarije, wellicht kun je voor je vraag een nieuw topic openen. Overigens sluit ik me aan bij Ceridwen.
SchRijven, ja, haha, *schaam schaam* :o GRRR... gelukkig is er nog spellingscontrole op de pc (maar op het forum niet)