Lid sinds

15 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Verschillende genres in één boekje?

Als beginner en totale leek heb ik de volgende vraag. Worden er ooit boeken uitgegeven waarin verschillende genres worden gebruikt? Bijvoorbeeld poëzie, en proza? Heeft iemand een voorbeeld van zo'n boek? (ik was nooit een leesfanaat)

Lid sinds

19 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
Ik heb even geen concreet voorbeeld, maar het komt vaak voor als een bundeling een gezamenlijk onderwerp heeft. Dan maakt het genre (de vorm) niet zoveel uit.

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, in kinderboeken doen ze dit ook weleens. Ik heb van mijn uitgever, Thoeris, een tijdje geleden een leuk boekje gekregen met tekst en illustraties van mijn eigen illustratrice. Het heet 'Kattenkwaad en kalverliefde.' Het zit vol grappige kindergedichtjes en met proza, feitjes. Leuk, hoor. Ik denk dat zoiets zeker voor volwassenen bestaat.

Lid sinds

15 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb even geen concreet voorbeeld, maar het komt vaak voor als een bundeling een gezamenlijk onderwerp heeft. Dan maakt het genre (de vorm) niet zoveel uit.
Een gezamelijk onderwerp... daar kan ik me nog iets bij voorstellen. Een ratjetoe wordt moeilijker schat ik. Dat wordt dan (onder) zoeken. Of ik vind gewoon iets nieuws uit natuurlijk. Vind ik misschien een gat in de markt :!:

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Wil, ik ben het met je eens: een gat in de markt. Toch dacht een uitgever er anders over. Met iemand samen schreef ik een bundel: ik de gedichten en hij schreef verhalen door mijn gedichten geinspireerd. De redactie vond het mooi, maar marketing technisch is het een probleem: hoe positioneer je zo'n bundel? Hoe breng je dat bij de boekhandels onder de aandacht? Waar zet je zo'n boek in de winkel? Tenzij er een duidelijk thema is, dan kan het iets eenvoudiger. Het enige dat ik kan opnoemen is het al eerder door mij geroemde en onlangs door Zjaan genoemde (taalweetjes) 'Zalig zijn de schelen, (want zij zullen God dubbelt zien)' geschreven door Herman Pieter de Boer en Betty van Garrel. Omdat ze voor schele mensen dezelfde fascinatie hebben, besloten ze een boek te maken. de een schreef een stukje, stuurde dat naar de ander, die daar weer op reageerde met een eigen stukje. Het is hilarisch! Het ligt al zeker twintig jaar naast mijn bed, met ruime tussenpozen (soms maanden niet) lees en herlees ik stukjes en soms lig ik hiklachend iets voor te lezen. Ik zou graag zoiets met iemand samen doen. de een schrijft iets wat hem of haar is opgevallen naar de ander en de ander reageert daarop door middel van associaties, koppelt dat eventueel aan een eigen opgevallen stukje. Maar ja, zelfs Herman Pieter de Boer en Betty van Garrel lagen ineens bij de Slegte... ze zien me aankomen...

Lid sinds

15 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik begrijp de problematiek Assepas, maar ik kan er slecht tegen aan banden gelegd te worden. Ik kan niet goed genoeg dichten om een hele bundel te schrijven, en niet goed genoeg schrijven om een boek mee vol te krijgen. Oh dilemma. Misschien toch eens denken aan eigen beheer... (hoe noem je dat) Ik heb al aardig wat dingetjes op mijn pc. Dat wordt puzzelen, prakiseren en uiteindelijk... Who knows! Al is het voor de kids nietwaar? Ik ga op zoek naar 'Zalig zijn de schelen' Dat lijkt me kostelijke kost.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Of verder gaan met oefenen en dan na een tijd concluderen dat je zowel een dichtbundel als een verhalenbundel uit kunt gaan brengen?

Lid sinds

15 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Of verder gaan met oefenen en dan na een tijd concluderen dat je zowel een dichtbundel als een verhalenbundel uit kunt gaan brengen?
Dat ik daar niet eerder aan heb gedacht... :) Maar ik ben ook de jongste niet meer he!

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Een goede oefening is om de essentie van het boek in een enkele zin samen te vatten. Als je dat gedaan hebt kun je zien wat er wel en niet in past en waarom. Dat is dan ook gelijk de zin waarmee je aan een uitgever kunt vertellen wat voor boek het is. Het is het makkelijkst om dit eerst op boeken van anderen te proberen voordat je je aan eigen werk waagt.

Lid sinds

15 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
J Leuk, hoor. Ik denk dat zoiets zeker voor volwassenen bestaat.
Hier zou ik wel eens naar op zoek willen. Zo'n boek kan op het nachtkastje. Iedere avond een verrassing wat je voorgeschoteld krijgt.

Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wil, dan kan ik net evenveel als jij! Bij Zjors heb ik vorige zondag enkele boekjes van haar gekocht en eentje heb ik gekregen: "De Hemelvaart van een gevallen vrouw" door Collectief in de Doubletstraat". Acht schrijvers (waaronder Marlies en Zjors, anderen mij onbekend) hebben zich gebaseerd op een bepaald artikel in de krant, zonder enige achtergrondkennis van het voorval, en zonder enig nader onderzoek daarnaar te doen. Enige gelijkenis berust dan ook op louter toeval. (staat zo in het voorwoord met het betrokken artikel erbij). Zou dit misschien iets voor jou zijn? Ik zal het straks lezen (68 blz) terwijl mijn kleinzoon slaapt, ja, dinsdag is voor mij hoogdag! Oppassen bij mijn zonnekind, elke week weer een heerlijke dag waarbij ik alle andere beslommeringen vergeet! Ik laat je nog weten hoe ieder zijn verhaal schrijft over één en hetzelfde onderwerp. Tot vanavond dan, ik moet er van door! groetjes, Lien.

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Alle wedstrijdbundels van Kontrast bestaan uit proza en poezie in verchillende genres. Van thriller tot liefdesverhaal en van sonnet tot klanknabootsend light-verse.

Lid sinds

15 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wouw, dit geeft een mens moed! Dank jullie wel. Ik ga het één en ander eens opzoeken en bekijken.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Wil. Kijk eens naar de bundels van Toon Hermans. Verhaaltjes en gedichten wisselen elkaar steeds af. Succes verder. Groetjes Wendy

Lid sinds

18 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Wil V. Ja, die zijn er. Ik heb in 2006 een boek uitgegeven (De dorstige koe) waarin verhalen en theaterstukken zitten. In Portugal is er eind 2007 een boek uitgekomen van een bekende schrijver waarin korte verhalen, gedichten en een theaterstuk zitten. @ Lien, Alle schrijvers van "De hemelvaart van een gevallen vrouw" zijn ook leden van SchrijvenOnline. Alhoewel de organisatie ervan plaatsvond op Blanco Regel.

Lid sinds

15 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wil, dan kan ik net evenveel als jij! Bij Zjors heb ik vorige zondag enkele boekjes van haar gekocht en eentje heb ik gekregen: "De Hemelvaart van een gevallen vrouw" door Collectief in de Doubletstraat". Acht schrijvers (waaronder Marlies en Zjors, anderen mij onbekend) hebben zich gebaseerd op een bepaald artikel in de krant, zonder enige achtergrondkennis van het voorval, en zonder enig nader onderzoek daarnaar te doen. Enige gelijkenis berust dan ook op louter toeval. (staat zo in het voorwoord met het betrokken artikel erbij). Zou dit misschien iets voor jou zijn? Ik zal het straks lezen (68 blz) terwijl mijn kleinzoon slaapt, ja, dinsdag is voor mij hoogdag! Oppassen bij mijn zonnekind, elke week weer een heerlijke dag waarbij ik alle andere beslommeringen vergeet! Ik laat je nog weten hoe ieder zijn verhaal schrijft over één en hetzelfde onderwerp. Tot vanavond dan, ik moet er van door! groetjes, Lien.
Dank je Lien, hier wil ik wel meer van weten! Ik wens je een dag met gouden rand.

Lid sinds

15 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Wil V. Ja, die zijn er. Ik heb in 2006 een boek uitgegeven (De dorstige koe) waarin verhalen en theaterstukken zitten. In Portugal is er eind 2007 een boek uitgekomen van een bekende schrijver waarin korte verhalen, gedichten en een theaterstuk zitten. @ Lien, Alle schrijvers van "De hemelvaart van een gevallen vrouw" zijn ook leden van SchrijvenOnline. Alhoewel de organisatie ervan plaatsvond op Blanco Regel.
Dank voor je reactie Griseo. Ik ga langzamerhand mogelijkheden zien. En wat gebeuren er veel interressante dingen op dit forum zeg...

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Waarom vraag je dit eigenlijk, Wil? Heb je plannen in die richting met je eigen werk?

Lid sinds

15 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Waarom vraag je dit eigenlijk, Wil? Heb je plannen in die richting met je eigen werk?
Ik wil plannen gaan maken, maar moet nog een hoop dingen uitvogelen. Het lijkt me heerlijk om 'iets' te hebben dat helemaal door mijzelf (met hulp, uiteraard) is gemaakt. En ja, ik heb wel de behoefte om het een en ander te delen. Als er tenminste een doelgroepje bestaat voor mijn schrijverij. (hiervan heb ik echt geen idee) Maar ik zie duidelijk dat er nog een hoop gedaan moet worden. Materiaal heb ik inmiddels wel. Hoewel het geen kwaad kan eerst nog een poosje door te schrijven. Het kan altijd beter. En als ik mijn werk overzie, dan is het een mengsel van poëzie, proza en nog wat ander onduidelijk spul. Vandaar mijn vraag!

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hahaha, vooral dat onduidelijke spul is intirgerend ...! Wat moeten we ons daar nu weer bij voorstellen?

Lid sinds

15 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
:D dat onduidelijke spul betreft mijn gebeuzel over de liefde. Daarover schrijf ik ook graag, maar verpak het vaak in een sprookjesachtige stijl, of met een dosis zelfspot. En ik heb geen flauw idee hoe ik dat moet noemen. Dat valt ook een beetje buiten de andere onderwerpen waar ik graag over schrijf. Lastig als je een beetje vlinderachtig bent in het schrijven. Geen lijn in te ontdekken... Vandaar al mijn vragen... Waarom kan ik niet gewoon alles in één boekje stoppen? Nou, dat kan dus niet. Ik heb heel veel gehad aan de reacties, en nu begrijp ik dat ik nog door moet schrijven. Uiteindelijk zal ik genoeg hebben van een thema om er iets mee te doen.

Lid sinds

15 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wil, ben net het boekje Poelie de verschrikkelijke van Frans Pointl (Nijgh & Van Ditmar, 2008) aan het lezen. Begint met korte verhalen en eindigt met gedichten. Maar wel allemaal over katten, dus beantwoordt niet helemaal aan je vraag.

Lid sinds

15 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Wil V. Ja, die zijn er. Ik heb in 2006 een boek uitgegeven (De dorstige koe) waarin verhalen en theaterstukken zitten. In Portugal is er eind 2007 een boek uitgekomen van een bekende schrijver waarin korte verhalen, gedichten en een theaterstuk zitten. .
Is dat boek uit Portugal ook vertaald? Eventueel in het Engels?

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Wil, ik heb begrepen dat korte verhalen niet goed in de markt liggen. Dus ook niet een gemengde collectie. Eigenlijk raar. In de vakantie juist is dat toch heerlijk om te lezen. Maar ja, die markt, hè.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik denk dat als er teksten worden gebruikt voor bruiloften, begrafenissen, verjaardagen etc. dat dat eerder verhalen bundels zijn of 'boeken met wijsheden' (hoe noem je die ook alweer?) dan romans. Persoonlijk ging mijn voorkeur uit naar een verhalenbundel toen ik nog met de trein of met de bus reisde (zoals Turkse Troel van Nilgün Yerli, of Hartsverstand van Annemarie Postma), maar ik ben niet representatief voor je doelgroep, vrees ik.

Lid sinds

15 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, ik heb dat ook al eerder gehoord Pluisebol, maar we zijn toch niet voor een gat te vangen he? Het gaat me niet zozeer om een grote oplage hoor. Ik zie het nog als experiment. Het liefst plak ik er geen etiketje op, maar dat schijnt onvermijdelijk. Schrijven zal waarschijnlijk nooit mijn vak worden, ik ben een laatbloeier kennelijk. Maar een keer iets van mezelf op de plank.... Lijkt me heel leuk. Desnoods een stenciltje :) Nee, serieus. Ik wil de mogelijkheden wel onderzoeken. Kappen kan altijd nog. Het ligt anders als je er je brood mee moet verdienen denk ik.