Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

dialoog met meerdere personen

Hoe schrijf je een situatie op waar niet zozeer drie mensen tegen elkaar praten, maar persoon A eerst iets tegen persoon B zegt en daarna direct iets tegen persoon C. Is dat dan een dialoog in de vorm van twee zinnen maar binnen dezelfde aanhalingstekens of twee zinnen binnen twee sets aanhalingstekens? Ik krijg het niet naar mijn zin op papier. Graag jullie input/mening.

Lid sinds

15 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Misschien zo: A begon over iets en zei iets tegen B. '' Ik vind dat jij het niet goed doet. En jij, C, jij zou wat beter mogen uitkijken als je oversteekt''

Lid sinds

15 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
"Als je iets over mij te vertellen hebt, Angelique, zeg het dan in mijn gezicht en niet in dat van Astrid." "Dat geldt dus ook voor jou, Astrid." Of? "Als je iets over mij te vertellen hebt, Angelique, zeg het dan in mijn gezicht en niet in dat van Astrid. Wat overigens ook voor jou geldt, Astrid" Ik denk dat de tweede vorm wel kan. De eerste kan ook wel, maar dan met een toevoeging van bijvoorbeeld een situatieschets. Bijvoorbeeld: "Als je iets over mij te vertellen hebt, Angelique, zeg het dan in mijn gezicht en niet in dat van Astrid." Daarna draaide hij zich bijna geruisloos naar het silhouette in de hoek. "Dat geldt dus ook voor jou, Astrid." Maar ik ben maar een beginner. Misschien moet je Lady Chatterley's Lover eens lezen van DH Lawrence. Ik vind hem een meester in de dialoog.

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt Rodriguez, Zo dacht ik ook. Verderop in mijn tekst zit inderdaad een situatie die vergelijkbaar is met jouw laatste voorbeeld. Door de situationele toevoeging wordt de dialoog dus min of meer onderbroken en is het logisch om opnieuw een aanhalingsteken te plaatsen. Maar als dat niet zo is, dan hou ik het er maar op dat beide uitgesproken zinnen binnen dezelfde aanhaling kunnen staan. Mocht er iemand zijn die er anders over denkt: dan 'hoor' ik het graag.

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als een dialoog word gevoerd door meer dan twee personen dan is het toch geen dialoog meer? Want 'dia' in het woord 'dialoog' betekent toch twee? Is daar geen woord voor? En zo ja, misschien kan je het antwoord op je vraag zo makkelijker vinden, Zjaan.

Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik weet niet of er een ander woord voor is, FS, maar volgens mij is de term "dialoog met meerdere personen" het meest duidelijk. Wellicht "gesprek"?

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als een dialoog word gevoerd door meer dan twee personen dan is het toch geen dialoog meer? Want 'dia' in het woord 'dialoog' betekent toch twee? Is daar geen woord voor? En zo ja, misschien kan je het antwoord op je vraag zo makkelijker vinden, Zjaan.
Is dit van belang? Iedereen snapt toch wat Zjaan wil weten? Ik heb hier moeite mee. Dit maakt dat je zo op je woorden gaat passen dat je aan je vraag niet meer toe komt. Ik hoor die klacht van nieuwe leden en ben erop gaan letten. Ze hebben gelijk. Stel dat dit een eerste vraag van iemand is. Sorry FS, dit is niet persoonlijk maar alleen ter illustratie. Temeer jij in gedachten hebt te googlen op dit andere woord. Wat ik trouwens ook niet zou weten.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
In antwoord op de vraag kan ik alleen zeggen dat dit lastig is. In mijn roman waar ik nu aan werk kom ik dit ook tegen. Het is zoeken naar speelse oplossingen om niet steeds te hoeven melden wie wat zegt. Proberen, testen, hardop lezen net zolang tot je tevreden bent. En vooral goed opletten in andere boeken. Daar jat ik het meeste. ;)

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
:o Sorry DeEllis, ik dacht dat als je een andere zoekterm dan 'dialoog' gebruikt, dat je dan misschien erachter kan komen hoe zo'n gesprek in elkaar zit. Ik had helemaal geen rekening gehouden met de impact die mijn woorden zouden kunnen hebben op nieuwe leden. Nogmaal sorry, ik zal beter op mijn woorden letten voortaan. Dit in reactie op de posting van DeEllis van 19:10

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik begreep je bedoeling zoals ik al aangaf. Niet boos worden a.u.b. Anders komt ridder Dries om ons (of alleen mij)op de vingers te tikken. :nod:

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Four Seasons: bedankt voor het meedenken, ik heb het niet verkeerd opgevat, hoor, maar ben met DeEllis van mening dat je het makkelijk kunt lezen als de bekende 'spijkers op laag water' en dat is zeker weten jouw bedoeling niet geweest. Ik heb de Schrijfwijzer van Renkema er nog eens op nageslagen, maar die noemt deze combinatie niet. Ik denk dat in mijn tekst beide zinnen het beste in een aanhaling kunnen komen, omdat de spreekster als het ware in een ruk door tegen twee verschillende mensen praat, en pas daarna een reactie van een van hen komt. Bedankt voor het meedenken!

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Leren dat het geen dialoog heet, is toch ook nuttig? Stel je voor dat de TS straks nog een topic opent en het dialoog blijft noemen, terwijl dan uit de context NIET is op te maken dat het om een gesprek met meerdere personen gaat. Dan ontstaat er alleen maar verwarring.

Lid sinds

15 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
:D HAHA. Ik dacht ik google voor de gein eens op trialoog en ja hoor een gesprek tussen drie personen heet een trialoog. Hebben we toch nog wat geleerd. Over die aanhalingstekens, die geven aan dat het om gesproken tekst gaat. Tegen wie er gesproken wordt maakt voor die tekens niets uit. Eigenlijk is het een monoloog tegen twee toehoorders. Zolang een van de anderen niets terug zegt, blijf je dus binnen dezelfde aanhalingstekens. In een echt gesprek kijk je de persoon waar je het tegen hebt aan. Dit kun je er ook in verwerken als aanwijzing dat de spreker het nu tegen een ander heeft. Ik hoop dat je hier iets mee opschiet.

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@FS: de link leidt naar een site die gaat over het voeren van echte gesprekken, helaas niet over de manier waarop een dia- (of tria?)loog geschreven wordt. Toch bedankt. @vrouw: ik snap wat je bedoeld en ik kan daar zeker wat mee.