Lid sinds

9 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Als vrouw kun je niet vanuit een man schrijven?

Hallo allemaal, Volgens mijn jongste broer kan een vrouw dit niet. En al zeker niet als het genre roman is. (Hij leest dit soort genre niet!). Hij zegt dat ik als schrijfster niet kan weten hoe mannen denken en voelen. Hij geeft aan dat mannen zeker ook wel gevoelens hebben, maar niet zoals ze in romans staan neergeschreven. Hoe denken jullie hierover? Heeft mijn broer gelijk? Mannen onder ons... Ik ben benieuwd.:-)

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik denk dat het prima kan. Er zijn ook mannen die vanuit vrouwen schrijven. Ik denk dat het wel belangrijk is om er bij stil te staan dat het andere geslacht anders in elkaar zit. Wat het belangrijk maakt om je in het andere geslacht en dan met name je personage te verplaatsen.

Lid sinds

13 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Welbeschouwd kun je niet weten hoe eender welke andere mens denkt, je kunt het alleen maar zo opschrijven dat het voor de lezer geloofwaardig overkomt. Als je denkt dat het mannelijke perspectief misschien niet helemaal klopt, kun je best een of meerdere mannelijke proeflezers inschakelen en vragen om daar specifiek op te letten.

Lid sinds

13 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
natuurlijk kun je vanuit het andere geslacht schrijven, maar je zult je wel bewust moeten zijn van verschillen. Mannen en vrouwen praten in ieder geval verschillend. Hun psyche is ook anders: mannen zijn resultaat gericht en vrouwen procesgericht. Dat is een generalisatie, natuurlijk :) A Tale of Two Brains is een leuk filmpje - de compilatie van 12 min is voldoende en herkenbaar. https://www.youtube.com/watch?v=3XjUFYxSxDk

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Natuurlijk kan het wel! Als (fictie) schrijver kruip je altijd in de huid van iemand anders en het zou jammer zijn als dat alleen maar iemand van je eigen sekse zou kunnen zijn. Maar - er is altijd een maar - wil je geloofwaardig zijn, dan zal je dit wel slim moeten aanpakken want - het is al gezegd - mannen en vrouwen zitten anders in elkaar. Zorg dus dat je mannelijke proeflezers hebt en houd goed bij waar zij vinden dat jouw personage niet geloofwaardig is. Voordeel: schrijven vanuit het perspectief van een moordenaar is veel lastiger want vind maar eens een moordende proeflezer :-)

Lid sinds

9 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
natuurlijk kun je vanuit het andere geslacht schrijven, maar je zult je wel bewust moeten zijn van verschillen. Mannen en vrouwen praten in ieder geval verschillend. Hun psyche is ook anders: mannen zijn resultaat gericht en vrouwen procesgericht. Dat is een generalisatie, natuurlijk :) A Tale of Two Brains is een leuk filmpje - de compilatie van 12 min is voldoende en herkenbaar. https://www.youtube.com/watch?v=3XjUFYxSxDk
Geweldig dat filmpje!! Zo denk ik inderdaad ook dat vrouwen en mannen denken. :)

Lid sinds

9 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Jaimie, Laat je broer 'Brokeback Mountain' van Annie Proulx eens lezen. :)
Ik zal het hem melden. :)

Lid sinds

9 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik denk dat het prima kan. Er zijn ook mannen die vanuit vrouwen schrijven. Ik denk dat het wel belangrijk is om er bij stil te staan dat het andere geslacht anders in elkaar zit. Wat het belangrijk maakt om je in het andere geslacht en dan met name je personage te verplaatsen.
Helemaal mee eens, je moet je steeds in de plaats stellen van je personage.

Lid sinds

9 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Welbeschouwd kun je niet weten hoe eender welke andere mens denkt, je kunt het alleen maar zo opschrijven dat het voor de lezer geloofwaardig overkomt. Als je denkt dat het mannelijke perspectief misschien niet helemaal klopt, kun je best een of meerdere mannelijke proeflezers inschakelen en vragen om daar specifiek op te letten.
Enige probleem : ik ken geen mannelijke proeflezers voor roman/chicklit. ;)

Lid sinds

9 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Natuurlijk kan het wel! Als (fictie) schrijver kruip je altijd in de huid van iemand anders en het zou jammer zijn als dat alleen maar iemand van je eigen sekse zou kunnen zijn. Maar - er is altijd een maar - wil je geloofwaardig zijn, dan zal je dit wel slim moeten aanpakken want - het is al gezegd - mannen en vrouwen zitten anders in elkaar. Zorg dus dat je mannelijke proeflezers hebt en houd goed bij waar zij vinden dat jouw personage niet geloofwaardig is. Voordeel: schrijven vanuit het perspectief van een moordenaar is veel lastiger want vind maar eens een moordende proeflezer :-)
Misschien nog gemakkelijker dan een man die roman/chicklit wil lezen. :)

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Volgens mij is het goed mogelijk. Overigens denk ik niet dat het makkelijk is. Tenslotte verschillen we (of we het willen toegeven of niet) behoorlijk van elkaar. In het dagelijks leven zie ik mannen niet als lastig en naargeestig. Als ik in een schriftelijke man verander, merk ik stiekem toch vaak dat ik schrijf vanuit een vrouwlijk oogpunt. Dus mijn mannelijke hoofdpersonen zijn doorgaans te horkerig. Toch heb ik (naar mijn idee) ook een aantal goed gelukte manspersonen neergezet. Dus nee. De broer heeft het niet goed. Vrouwen kunnen wel degelijk vanuit een man schrijven.

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dit is een non-discussie, als je uitgaat van dit principe: schrijvers bedenken de personages. Of dat nu een man, vrouw, kind, hond, anoniem personage, Vulcan, vlinder, amoebe, aardappel, dwerg of robot is. De schrijver geeft het personage karaktertrekken en bepaalt hoe het personage reageert. Als dus de schrijver/schrijfster een mannelijk/vrouwelijk personage neerzet dat 'geslachtsafwijkend' (als er al zoiets bestaat) denkt of reageert, moet de schrijver zorgen dat de lezer die reacties of gedachten logisch vindt of, voor logisch aanneemt. Verdieping, het karakter schetsen, dus. Dan kun je alles aannemelijk maken.

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Jaimie, Laat je broer 'Brokeback Mountain' van Annie Proulx eens lezen. :)
Ik zal het hem melden. :)
Brokeback Mountain is de Engelse titel, in het Nederlands heet het Twee Cowboys.

Lid sinds

9 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Jaimie, Laat je broer 'Brokeback Mountain' van Annie Proulx eens lezen. :)
Ik zal het hem melden. :)
Brokeback Mountain is de Engelse titel, in het Nederlands heet het Twee Cowboys.
Hij leest liever in het Engels. ;)

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dan zou ik voor Brokeback Mountain gaan :) Ontopic vind ik dat je broer ongelijk heeft. Op SOL en Zinniger Zinnen heb ik genoeg verhalen gelezen vanuit een jongen/man, maar geschreven vanuit een vrouw, waar qua geslachtsspecifieke kenmerken niks op aan te merken viel. Omgekeerd kan het ook.

Lid sinds

9 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dan zou ik voor Brokeback Mountain gaan :) Ontopic vind ik dat je broer ongelijk heeft. Op SOL en Zinniger Zinnen heb ik genoeg verhalen gelezen vanuit een jongen/man, maar geschreven vanuit een vrouw, waar qua geslachtsspecifieke kenmerken niks op aan te merken viel. Omgekeerd kan het ook.
Dubbel gevoel erover. Ik snap wat mijn jongste broer wil zeggen. Maar... we zijn schrijfsters en ik vind dat we de kans om het te proberen mogen benutten. Maar eerlijk is eerlijk: de mannen mogen daarna dan als proeflezer hun mening uiten en richtlijnen geven waar aanpassingen nodig zijn . :)

Lid sinds

13 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het schrijven vanuit een mannelijk perspectief kan prima. Laatst heb ik een verhaal geschreven waarin een man de hoofdpersoon was. Dat verhaal heb ik niet laten proeflezen en toch werd het geselecteerd voor een verhalenbundel.

Lid sinds

9 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het schrijven vanuit een mannelijk perspectief kan prima. Laatst heb ik een verhaal geschreven waarin een man de hoofdpersoon was. Dat verhaal heb ik niet laten proeflezen en toch werd het geselecteerd voor een verhalenbundel.
Wauw, dat is wel tof. Proficiat!

Lid sinds

10 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind het lastig, maar denk zeker niet dat het onmogelijk is. Hoeveel gecompliceerde gedachten hebben mannen nou precies (grapje). Lijkt mij lastiger om als man zijnde, vanuit een vrouwelijk oogpunt te schrijven. Vrouwen zijn namelijk qua gedachten wat meer 'all over the place'. Maar ook dat is al gedaan, meerdere keren zelfs. Dus ook dat is zo moeilijk niet.

Lid sinds

9 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind het lastig, maar denk zeker niet dat het onmogelijk is. Hoeveel gecompliceerde gedachten hebben mannen nou precies (grapje). Lijkt mij lastiger om als man zijnde, vanuit een vrouwelijk oogpunt te schrijven. Vrouwen zijn namelijk qua gedachten wat meer 'all over the place'. Maar ook dat is al gedaan, meerdere keren zelfs. Dus ook dat is zo moeilijk niet.
Denk dat het voor de man moeilijker is, begrijp maar eens een vrouwelijk brein .Het Is al tof als we ons eigen al kunnen volgen. :D

Lid sinds

11 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vraag het mij af, regelmatig. Kan dat echt, of geloven we hijgerig dat we dat echt wel kunnen. Het is immers een bodemloze kloof, die andersvoelenden zo vanzelf overspannen dat ik, op ruime afstand, met open mond verbijsterd verwonder. Ach, dank ik dan, had ik maar één zo'n vlndervleugel. En elders trok een bonte stoet voorbij. Maar echt het wezen en de perceptie van de andere zijde beschrijven? Uit de losse pols? Nja, da's echt andere koek, en een metier op zichzelf. Een oefenzin: "Mijn schoonmoeder is mijn beste vriendin, tenslotte." Het is wel zo (in het specifieke geval), maar dan? Ik kan nu vele deuren met veel aplombe opentrappen, of een subtiele landschappelijke generatiebiografie uitspinnen, maar het blijft volgens mij altijd kinken tussen de twee mogelijke perspectieven. En dat tekent, letterlijk en figuurlijk, de bedenker. Er valt niet aan te ontsnappen. En dat is ook altijd te herkennen als je het definitieve verhaal leest. Ik schaar mij dus maar in het kamp van de ongelovigen.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben nu met een verhaal bezig waarbij ik een poging ga wagen. Stukjes geschreven vanuit twee vrouwen en 1 man. De man zal vooral een stuk praktischer zijn, oplossinggericht en minder bezig met zijn gevoelens, terwijl de gevoelens bij de twee vrouwen een grotere rol speelt

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
#26 Zou een personage als een stereotype schetsen niet juist averechts werken, als je wilt dat de lezer zich kan verplaatsen in het personage? Maw. waarom zou je man/vrouw stereotypen willen gebruiken om personages te schetsen? Dan zou je tenslotte ook: Stereotype beroep Stereotype leeftijd Stereotype ras Stereotype huidskleur Stereotype geaardheid Stereotype geloofsovertuiging kunnen gebruiken. Wat voegt het toe?

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Is het niet juist een van de leukste aspecten van het schrijven dat je in de huid van een ander mag kruipen - op jouw voorwaarden? Stel je voor dat je (in dit geval) een man bent, probeer je in te leven en nog voor er een letter op papier staat heb je al een hele ervaring! Observeer mannen. Ga naar een kroeg of op zaterdag naar een sportveld en kijk naar ze. Ga schrijven en leer van de reacties van je proeflezers. Dat is toch veel leuker dan ergens moeten lezen wat de verschillen tussen mannen en vrouwen zijn?

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
#27 Het zal inderdaad averechts werken als een personage stereotype is. Hij zit niet meer vol verrassingen. Maar de site geeft alleen een idee over hoe de meeste vrouwen en mannen denken. Aan zo´n stereotype voeg je dingen of haal je dingen weg zodat hij geen stereotype is. Bijvoorbeeld een vrouw die angst heeft voor vaste relatie is of een man die constant zeurt. P.S. Dit is niet beledigend bedoelt voor beide mannen en vrouwen. :o Persoonlijk heb ik de site niet nodig, want ik woon immers met drie mannelijke mensen in huis. Inspiratie genoeg!