Start » Forum » Het schrijfproces » Stijl en techniek » Als vrouw kun je niet vanuit een man schrijven?

Als vrouw kun je niet vanuit een man schrijven?

42 reacties [Laatste bericht]
Jaimie
Laatst aanwezig: 2 jaren 14 weken geleden
Sinds: 12 Mei 2014

Als vrouw kun je niet vanuit een man schrijven?

Hallo allemaal,

Volgens mijn jongste broer kan een vrouw dit niet.
En al zeker niet als het genre roman is. (Hij leest dit soort genre niet!).
Hij zegt dat ik als schrijfster niet kan weten hoe mannen denken en voelen.
Hij geeft aan dat mannen zeker ook wel gevoelens hebben, maar niet zoals ze in romans staan neergeschreven.

Hoe denken jullie hierover? Heeft mijn broer gelijk?

Mannen onder ons... Ik ben benieuwd.:-)

jaimiepisonier.weebly.com

Reacties

Calenzia
Laatst aanwezig: 2 jaren 7 weken geleden
Sinds: 29 Okt 2006

Ik denk dat het prima kan. Er zijn ook mannen die vanuit vrouwen schrijven. Ik denk dat het wel belangrijk is om er bij stil te staan dat het andere geslacht anders in elkaar zit. Wat het belangrijk maakt om je in het andere geslacht en dan met name je personage te verplaatsen.

janpmeijers
Laatst aanwezig: 1 uur 53 min geleden
Sinds: 8 Mrt 2013

Jaimie,

Laat je broer 'Brokeback Mountain' van Annie Proulx eens lezen. smile

Hekate
Laatst aanwezig: 3 jaren 5 weken geleden
Sinds: 10 Jun 2010

Welbeschouwd kun je niet weten hoe eender welke andere mens denkt, je kunt het alleen maar zo opschrijven dat het voor de lezer geloofwaardig overkomt. Als je denkt dat het mannelijke perspectief misschien niet helemaal klopt, kun je best een of meerdere mannelijke proeflezers inschakelen en vragen om daar specifiek op te letten.

All that we see or seem, is but a dream within a dream (E.A. Poe)

Op zoek naar proeflezers? Neem een kijkje bij De Leesproeverij.

Mirandala
Laatst aanwezig: 5 weken 6 dagen geleden
Sinds: 4 Sep 2012

Nogal kort door de bocht, die broer van jou wink

3390 reacties van dit voormalig actief lid zijn niet bedoeld als content voor de redactie. Volg me via: www.kakelversdichtwerk.nl/ en: lang leve de schrijver! Wij kunnen er wat van.

Leonardo Pisano
Laatst aanwezig: 1 jaar 1 week geleden
Sinds: 7 Nov 2010

natuurlijk kun je vanuit het andere geslacht schrijven, maar je zult je wel bewust moeten zijn van verschillen. Mannen en vrouwen praten in ieder geval verschillend. Hun psyche is ook anders: mannen zijn resultaat gericht en vrouwen procesgericht. Dat is een generalisatie, natuurlijk smile
A Tale of Two Brains is een leuk filmpje - de compilatie van 12 min is voldoende en herkenbaar. https://www.youtube.com/watch?v=3XjUFYxSxDk

Auteur van Achter de nevel en Noblesse Oblige  // www.leonardopisano.nl Mede-auteur van Mosterd voor de maaltijd (over schrijven van dialogen) - maritschrijft.com/mvdm 

bartsnel
Laatst aanwezig: 1 dag 12 uren geleden
Sinds: 5 Jun 2012

Natuurlijk kan het wel! Als (fictie) schrijver kruip je altijd in de huid van iemand anders en het zou jammer zijn als dat alleen maar iemand van je eigen sekse zou kunnen zijn. Maar - er is altijd een maar - wil je geloofwaardig zijn, dan zal je dit wel slim moeten aanpakken want - het is al gezegd - mannen en vrouwen zitten anders in elkaar.
Zorg dus dat je mannelijke proeflezers hebt en houd goed bij waar zij vinden dat jouw personage niet geloofwaardig is.
Voordeel: schrijven vanuit het perspectief van een moordenaar is veel lastiger want vind maar eens een moordende proeflezer :-)

“There is nothing to writing. All you do is sit down at a typewriter and bleed.”
Ernest Hemingway

Jaimie
Leonardo Pisano schreef:

natuurlijk kun je vanuit het andere geslacht schrijven, maar je zult je wel bewust moeten zijn van verschillen. Mannen en vrouwen praten in ieder geval verschillend. Hun psyche is ook anders: mannen zijn resultaat gericht en vrouwen procesgericht. Dat is een generalisatie, natuurlijk smile
A Tale of Two Brains is een leuk filmpje - de compilatie van 12 min is voldoende en herkenbaar. https://www.youtube.com/watch?v=3XjUFYxSxDk

Geweldig dat filmpje!!

Zo denk ik inderdaad ook dat vrouwen en mannen denken. smile

Jaimie
janpmeijers schreef:

Jaimie,

Ik zal het hem melden. smile

Jaimie
Calenzia schreef:

Ik denk dat het prima kan. Er zijn ook mannen die vanuit vrouwen schrijven. Ik denk dat het wel belangrijk is om er bij stil te staan dat het andere geslacht anders in elkaar zit. Wat het belangrijk maakt om je in het andere geslacht en dan met name je personage te verplaatsen.

Helemaal mee eens, je moet je steeds in de plaats stellen van je personage.

Jaimie
Hekate schreef:

Welbeschouwd kun je niet weten hoe eender welke andere mens denkt, je kunt het alleen maar zo opschrijven dat het voor de lezer geloofwaardig overkomt. Als je denkt dat het mannelijke perspectief misschien niet helemaal klopt, kun je best een of meerdere mannelijke proeflezers inschakelen en vragen om daar specifiek op te letten.

Enige probleem : ik ken geen mannelijke proeflezers voor roman/chicklit. wink

Jaimie
Mirandala schreef:

Nogal kort door de bocht, die broer van jou wink

big grin

Jaimie
bartsnel schreef:

Natuurlijk kan het wel! Als (fictie) schrijver kruip je altijd in de huid van iemand anders en het zou jammer zijn als dat alleen maar iemand van je eigen sekse zou kunnen zijn. Maar - er is altijd een maar - wil je geloofwaardig zijn, dan zal je dit wel slim moeten aanpakken want - het is al gezegd - mannen en vrouwen zitten anders in elkaar.
Zorg dus dat je mannelijke proeflezers hebt en houd goed bij waar zij vinden dat jouw personage niet geloofwaardig is.
Voordeel: schrijven vanuit het perspectief van een moordenaar is veel lastiger want vind maar eens een moordende proeflezer :-)

Misschien nog gemakkelijker dan een man die roman/chicklit wil lezen. smile

Johanna B.
Laatst aanwezig: 11 uren 54 min geleden
Sinds: 19 Mrt 2014

Volgens mij is het goed mogelijk. Overigens denk ik niet dat het makkelijk is. Tenslotte verschillen we (of we het willen toegeven of niet) behoorlijk van elkaar.

In het dagelijks leven zie ik mannen niet als lastig en naargeestig. Als ik in een schriftelijke man verander, merk ik stiekem toch vaak dat ik schrijf vanuit een vrouwlijk oogpunt. Dus mijn mannelijke hoofdpersonen zijn doorgaans te horkerig. Toch heb ik (naar mijn idee) ook een aantal goed gelukte manspersonen neergezet.

Dus nee. De broer heeft het niet goed. Vrouwen kunnen wel degelijk vanuit een man schrijven.

Mirandala

Dit is een non-discussie, als je uitgaat van dit principe: schrijvers bedenken de personages. Of dat nu een man, vrouw, kind, hond, anoniem personage, Vulcan, vlinder, amoebe, aardappel, dwerg of robot is.
De schrijver geeft het personage karaktertrekken en bepaalt hoe het personage reageert.

Als dus de schrijver/schrijfster een mannelijk/vrouwelijk personage neerzet dat 'geslachtsafwijkend' (als er al zoiets bestaat) denkt of reageert, moet de schrijver zorgen dat de lezer die reacties of gedachten logisch vindt of, voor logisch aanneemt.
Verdieping, het karakter schetsen, dus. Dan kun je alles aannemelijk maken.

3390 reacties van dit voormalig actief lid zijn niet bedoeld als content voor de redactie. Volg me via: www.kakelversdichtwerk.nl/ en: lang leve de schrijver! Wij kunnen er wat van.

Waus
Laatst aanwezig: 7 weken 5 uren geleden
Sinds: 13 Dec 2006
Jaimie schreef:
janpmeijers schreef:

Jaimie,

Brokeback Mountain is de Engelse titel, in het Nederlands heet het Twee Cowboys.

Jaimie
Waus schreef:
Jaimie schreef:
janpmeijers schreef:

Jaimie,

Brokeback Mountain is de Engelse titel, in het Nederlands heet het Twee Cowboys.

Hij leest liever in het Engels. wink

Waus
Laatst aanwezig: 7 weken 5 uren geleden
Sinds: 13 Dec 2006

Dan zou ik voor Brokeback Mountain gaan smile

Ontopic vind ik dat je broer ongelijk heeft. Op SOL en Zinniger Zinnen heb ik genoeg verhalen gelezen vanuit een jongen/man, maar geschreven vanuit een vrouw, waar qua geslachtsspecifieke kenmerken niks op aan te merken viel.
Omgekeerd kan het ook.

Jaimie
Waus schreef:

Dan zou ik voor Brokeback Mountain gaan smile

Ontopic vind ik dat je broer ongelijk heeft. Op SOL en Zinniger Zinnen heb ik genoeg verhalen gelezen vanuit een jongen/man, maar geschreven vanuit een vrouw, waar qua geslachtsspecifieke kenmerken niks op aan te merken viel.
Omgekeerd kan het ook.

Dubbel gevoel erover. Ik snap wat mijn jongste broer wil zeggen.

Maar... we zijn schrijfsters en ik vind dat we de kans om het te proberen mogen benutten.
Maar eerlijk is eerlijk: de mannen mogen daarna dan als proeflezer hun mening uiten en richtlijnen geven waar aanpassingen nodig zijn . smile

Eowen
Laatst aanwezig: 4 weken 3 dagen geleden
Sinds: 25 Nov 2010

Het schrijven vanuit een mannelijk perspectief kan prima. Laatst heb ik een verhaal geschreven waarin een man de hoofdpersoon was. Dat verhaal heb ik niet laten proeflezen en toch werd het geselecteerd voor een verhalenbundel.

Jaimie
Eowen schreef:

Het schrijven vanuit een mannelijk perspectief kan prima. Laatst heb ik een verhaal geschreven waarin een man de hoofdpersoon was. Dat verhaal heb ik niet laten proeflezen en toch werd het geselecteerd voor een verhalenbundel.

Wauw, dat is wel tof. Proficiat!

Anaïd Haen
Laatst aanwezig: 3 jaren 8 weken geleden
Sinds: 1 Apr 2008

Nooit geweten dat het niet kon ... sarcastic eye roll

Organisator Fantastels schrijfwedstrijd
Winnares UA 2010
http://anaidhaen.littera.nl/

DeniseeMeijer
Laatst aanwezig: 1 jaar 34 weken geleden
Sinds: 5 Sep 2013

Ik vind het lastig, maar denk zeker niet dat het onmogelijk is.
Hoeveel gecompliceerde gedachten hebben mannen nou precies (grapje).
Lijkt mij lastiger om als man zijnde, vanuit een vrouwelijk oogpunt te schrijven. Vrouwen zijn namelijk qua gedachten wat meer 'all over the place'.
Maar ook dat is al gedaan, meerdere keren zelfs. Dus ook dat is zo moeilijk niet.

Jaimie
DeniseeMeijer schreef:

Ik vind het lastig, maar denk zeker niet dat het onmogelijk is.
Hoeveel gecompliceerde gedachten hebben mannen nou precies (grapje).
Lijkt mij lastiger om als man zijnde, vanuit een vrouwelijk oogpunt te schrijven. Vrouwen zijn namelijk qua gedachten wat meer 'all over the place'.
Maar ook dat is al gedaan, meerdere keren zelfs. Dus ook dat is zo moeilijk niet.

Denk dat het voor de man moeilijker is, begrijp maar eens een vrouwelijk brein .Het Is al tof als we ons eigen al kunnen volgen. big grin

anoniem67
Laatst aanwezig: 3 jaren 50 weken geleden
Sinds: 24 Okt 2012

Ik vraag het mij af, regelmatig. Kan dat echt, of geloven we hijgerig dat we dat echt wel kunnen.
Het is immers een bodemloze kloof, die andersvoelenden zo vanzelf overspannen dat ik, op ruime afstand, met open mond verbijsterd verwonder. Ach, dank ik dan, had ik maar één zo'n vlndervleugel. En elders trok een bonte stoet voorbij.
Maar echt het wezen en de perceptie van de andere zijde beschrijven? Uit de losse pols? Nja, da's echt andere koek, en een metier op zichzelf.
Een oefenzin:
"Mijn schoonmoeder is mijn beste vriendin, tenslotte."
Het is wel zo (in het specifieke geval), maar dan? Ik kan nu vele deuren met veel aplombe opentrappen, of een subtiele landschappelijke generatiebiografie uitspinnen, maar het blijft volgens mij altijd kinken tussen de twee mogelijke perspectieven.
En dat tekent, letterlijk en figuurlijk, de bedenker. Er valt niet aan te ontsnappen.
En dat is ook altijd te herkennen als je het definitieve verhaal leest.
Ik schaar mij dus maar in het kamp van de ongelovigen.

Calenzia
Laatst aanwezig: 2 jaren 7 weken geleden
Sinds: 29 Okt 2006

Ik ben nu met een verhaal bezig waarbij ik een poging ga wagen. Stukjes geschreven vanuit twee vrouwen en 1 man. De man zal vooral een stuk praktischer zijn, oplossinggericht en minder bezig met zijn gevoelens, terwijl de gevoelens bij de twee vrouwen een grotere rol speelt

AaliyahLC
Laatst aanwezig: 1 jaar 35 weken geleden
Sinds: 17 Apr 2014

Ahoi,

Ik heb een site gevonden met de verschillen tussen een man en vrouw. Veel tekst, maar het is leerzaam:
http://mens-en-samenleving.infonu.nl/man-en-vrouw/...

P.S. Hier hebben ze het over stereotypes mannen en vrouwen

Geloof het of niet, ik hou van kritiek.

Mirandala

Zou een personage als een stereotype schetsen niet juist averechts werken, als je wilt dat de lezer zich kan verplaatsen in het personage?

Maw. waarom zou je man/vrouw stereotypen willen gebruiken om personages te schetsen? Dan zou je tenslotte ook:

Stereotype beroep
Stereotype leeftijd
Stereotype ras
Stereotype huidskleur
Stereotype geaardheid
Stereotype geloofsovertuiging

kunnen gebruiken. Wat voegt het toe?

bartsnel
Laatst aanwezig: 1 dag 12 uren geleden
Sinds: 5 Jun 2012

Is het niet juist een van de leukste aspecten van het schrijven dat je in de huid van een ander mag kruipen - op jouw voorwaarden? Stel je voor dat je (in dit geval) een man bent, probeer je in te leven en nog voor er een letter op papier staat heb je al een hele ervaring! Observeer mannen. Ga naar een kroeg of op zaterdag naar een sportveld en kijk naar ze. Ga schrijven en leer van de reacties van je proeflezers.
Dat is toch veel leuker dan ergens moeten lezen wat de verschillen tussen mannen en vrouwen zijn?

“There is nothing to writing. All you do is sit down at a typewriter and bleed.”
Ernest Hemingway

AaliyahLC
Laatst aanwezig: 1 jaar 35 weken geleden
Sinds: 17 Apr 2014

Het zal inderdaad averechts werken als een personage stereotype is. Hij zit niet meer vol verrassingen. Maar de site geeft alleen een idee over hoe de meeste vrouwen en mannen denken. Aan zo´n stereotype voeg je dingen of haal je dingen weg zodat hij geen stereotype is. Bijvoorbeeld een vrouw die angst heeft voor vaste relatie is of een man die constant zeurt.

P.S. Dit is niet beledigend bedoelt voor beide mannen en vrouwen. blush

Persoonlijk heb ik de site niet nodig, want ik woon immers met drie mannelijke mensen in huis. Inspiratie genoeg!

Geloof het of niet, ik hou van kritiek.

Mirandala

frown
Je bedoelt het vast goed, maar die link is echt vreselijk.

• Hoe schrijf je subtiel over emoties?
  • Zo vind je een uitgever die bij je past
  • Minicursus flashbacks
  • Zo belangrijk zijn de eerste 10 pagina's 
  • THEMA Kan schrijven je leven redden?
  • Schrijftips van Anne-Gine Goemans
  • Schrijftechniek: vertellen en vertonen
  • Taaltips: taal en logica

Dit nummer niet missen, maar nog geen abonnee? Meld je aan vóór maandag 16:00 uur, dan krijg je het nummer thuisgestuurd!

Introductiekorting!
Word abonnee van Schrijven Magazine

Mis het komende nummer van Schrijven Magazine niet, word vóór maandag 16.00 u. abonnee!

Superaanbieding!