Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Vormgeving bij een gelezen stuk

In het verhaal dat ik aan het schrijven ben krijgt de HP op een gegeven moment een boekje met daarin informatie. Ik wil dat de lezer, als het ware, mee kan lezen met de HP. Hoe kan ik dit het beste vormgeven? Cursief? Tussen aanhalingstekens? In laten springen vanaf de kantlijn? Zijn hier regels voor? Hoe pakken jullie dit aan? Alvast bedankt.

Lid sinds

11 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Voor zover ik weet zijn daar geen regels voor, maar als ik het in boeken zie staan, staat het meestal cursief of is het geschreven in een ander lettertype. In "De Verborgen Universiteit" (deel1) van Natalie Koch stond een flink stuk uit een boek, met een ander lettertype. Af en toe kwam het normale lettertype erdoorheen (tussen twee witregels in) wanneer de hoofdpersoon een bepaalde gedachte bij de tekst had. Nu is meerdere lettertypes vaak duur bij het drukken bijvoorbeeld, dus cursief zou denk ik wel een goede oplossing zijn

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Ik wil dat de lezer, als het ware, mee kan lezen met de HP. Hoe kan ik dit het beste vormgeven?
In principe kun je volstaan met aanhalingstekens, en een witregel boven en onder het citaat.
Nu is meerdere lettertypes vaak duur bij het drukken bijvoorbeeld
:? Waarom?

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Alle mogelijkheden die je aandraagt zijn mogelijk. Het is maar net wat je zelf het prettigste en het duidelijkste vindt. Persoonlijk vind ik bijvoorbeeld lange stukken tekst die cursief staan heel vervelend om te lezen. Mocht je een uitgever vinden voor je verhaal, dan zullen die daar vast ook nog een mening over hebben.

Lid sinds

11 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Thérèse: ik dacht dat ik dat ergens hier op het forum had zien staan. Het zou ook kunnen dat het desbetreffende topic alleen over POD ging, bedenk ik me nu.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Ik kan me wel indenken dat het grafisch opmaken in verschillende lettertypes duurder is, omdat de opmaak dan meer tijd kost. Maar is dat eenmaal gedaan, dan maakt het voor het drukken zelf niet uit welk type letter er op de plaat staat - of in geval van printen: op de pdf c.q. het bestand.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor jullie antwoorden. Een uitgever is voorlopig nog verre toekomstmuziek dus voor nu ga de oplossing van Therese gebruiken en werken met aanhalingstekens en witregels. Dat is, in mijn situatie, denk ik het meest overzichtelijk.