Welk einde?
Hoi.
Dat hele gedoe als je aan het schrijven bent, van: "Hoe breng ik deze boodschap het best over?" heeft er voor gezorgd dat ik nu een beetje met mezelf in de rats zit. Natuurlijk wil ik mijn verhaal zo overtuigend mogelijk overbrengen, maar ik voel weerstand. Wat moet ik doen? Ik zal mijn probleem uitleggen zonder al te veel te onthullen, want als ik ergens niet goed in ben, is het wel duidelijk zijn.
Het gaat om het volgende:
Ik heb 9/10 deel van mijn boek afgeschreven. Nu komt de climax van het verhaal: het slot. Ik heb twee eindes. Eén einde waar ik zelf heel blij mee ben, waarin het verhaal afloopt zoals ik dat zelf wil, en een aangrijpend (al zeg ik het zelf) 'tweede' einde waarin een voor mij erg dierbare hoofdpersoon op een nogal brute manier aan zijn einde komt. Ik heb dat laatste einde, dat beduidend korter is, al helemaal af, het andere einde nog niet, en ik kon het bijna niet over mijn hart verkrijgen om alles op te schrijven.
Welnu: mijn verhaal heeft een boodschap. Het lijdt voor mij geen twijfel welke van de twee eindes die boodschap het best overbrengt: het tweede. Het eerste einde is zo'n "en ze leefden nog lang en gelukkig"- clueless einde. Hoe hard ik ook mijn best doe, het lukt me niet om Einde 1 steviger te maken. Ik probeer heus niet te propageren dat mensen mijn verhaal ook echt zullen lezen, maar zodra je het naar een uitgever hebt gestuurd, kun je moeilijk nog het hele einde lopen veranderen. Wat is in zo'n geval belangrijker? Dat het verhaal eindigt zoals ik dat wil, of dat het verhaal eindigt zoals niemand dat wil en daardoor een mooie hoeveelheid stof tot nadenken achterlaat? Einde 2 doet me echt pijn. Wat zouden jullie in dit geval doen?
''Het lijdt voor mij geen
Wat is het verhaal dat je wil
Solidgrey schreef: ''Het
Ik persoonlijk vind dat er te
Zou voor het minst
Moet de HP per se dood om te
Diana Silver schreef: Ik
Ik moet er wel bijzeggen dat
Het valt niet mee, een
Kies het einde dat jou als