Direct in het verhaal komen - ook ik heb hier een vraag over
Er is vandaag een topic in het forum gesloten omdat het eigenlijk half een proefleesplaatsing, half een forumvraag betrof. Maar het toeval wil dat ik al met een vraag zat die er mee te maken heeft.
Wat me namelijk opvalt is dat er bij kinderboeken altijd wel een soort "inleiding' is zoals bijvoorbeeld bij Pietje Bell "In de Breestraat, [...] , woonde een schoenmaker, die Pieter Bell heette. Hij was..."
En bij sprookjes is het natuurlijk het overbekende "er was eens...".
In bijvoorbeeld een streekroman voor volwassenen zul je echter niet snel zoiets aantreffen als
"Aan de rand van een klein dorp woonde een boer die Jan Pietersen heette en twee kinderen had"
maar eerder iets als
" 'Jan kom je nog even koffiedrinken voordat je de koeien gaat melken" , riep Marie Pieters, "Tom en Ruud zullen zo wel thuis komen van school'"
..dus eigenlijk ook een vorm van "direct in het verhaal komen". Ik heb me - zelfs als (vroegwijs) kind - altijd al afgevraagd waaróm dat zo is. Misschien omdat zo'n scène als in het tweede voorbeeld voor kinderen te ingewikkeld zou zijn? En is het iets waar ik rekening mee moet houden als ik een kinderverhaal zou schrijven?
Ik denk dat er vele
Diana Silver schreef: show
@Diana Silver Maar is niet
Diana Silver schreef: Vroeger
Helemaal mee eens eigenlijk,
Hay schreef: @Diana
Leuk forumonderwerp Emyeye
Leonardo Pisano
@Nienkea Groot gelijk dat je
nienkea schreef: Leuk
@ Hay ik denk inderdaad dat
Emyeye schreef: (...) Wat me