Lid sinds

11 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

De mop, het schrijven van

A pen walks into a bar ... Ik raakte geïnteresseerd in het fenomeen ‘mop’ dankzij dit topic, geopend door Tja http://www.schrijvenonline.org/forum/het-schrijfp… En vooral geïnteresseerd in waarom de mop wat afgeserveerd werd. Ook door mij, hoor. Ik zou niet snel een mop schrijven, tenzij ik een heel vervelend personage er een zou willen laten vertellen. (en laat ik nou net een verhaal in mijn hoofd hebben met een moppentappende antagonist) Tijdens het googelen kwam ik dit artikel tegen http://www.schrijvenonline.org/hoofdredactioneel/… Wat er in staat is waar. Er zijn verbazingwekkend weinig moppen (al dan niet flauw, schuin of politiek incorrect) over schrijven en schrijvers. Over loodgieters, advocaten, blondjes, ambtenaren, bevolkingsgroepen, zijn er veel, heel veel. Waarom is dat? Nemen schrijvers zichzelf zo serieus? Of: spreekt schrijven niet tot de verbeelding? Waarom lopen Sam en Moos wel, en Mulisch en Carmiggelt niet over de Kalverstraat? Een mop werkt volgens een vast format, maar er zijn aardig wat varianten. Toch herken je een mop al bij de eerste zin als een mop, en daarmee onderscheidt een mop zich onmiddellijk van een anekdote. Nu heb ik er natuurlijk ook zelf een geprobeerd te schrijven. En ja, hij is flauw. Twee pennen zitten aan de bar, met al flink wat lege inktpatronen voor zich. ‘Nog eentje dan?’ hikt de ene pen tegen de ander. ‘Nee, doe maar niet, anders schrijf ik morgen wéér heel de dag blauw.’ Ik ben duidelijk niet zo'n moppentapper, maar meer van de woordgrapjes en spitsvondigheden. Toch zou ik graag het principe mop onder de knie krijgen, al was het maar omdat iets, dat zo universeel is, al zo lang in deze vorm bestaat en zo een plaatsje heeft veroverd, een ware uitdaging is. En, als je wilt leren schrijven, dan is het een goed idee om je te oefenen in de basics. Wat is er nu meer basic dan een mop? Ik zou graag leren van hoe jullie ‘de mop’ invullen, zonder twijfel beter als hoe ik dat hierboven heb gedaan. Ik hoef mijn pennenmop niet proefgelezen, alsjeblieft niet, zou ik zelfs zeggen. Wel wil ik graag weten, hoe zou een mop over schrijven of schrijvers volgens duidelijk mopformat er uit zien als jullie ze zouden schrijven? De intonatie van de stem en de houding van het lichaam spelen een grote rol bij het vertellen van de mop, aldus Wikipedia. Moeilijk dus, om een mop te schrijven. Misschien wel de grootste uitdaging van dit topic. Merk je al lezend of de mop ‘werkt’ of niet? Soms zijn moppen racistisch. Voor de duidelijkheid: Dit topic heeft natuurlijk geen behoefte aan zulke moppen. blijft over: de flauwe mop? De schuine mop? Of kan een geschreven mop spitsvondig en grappig zijn en nog steeds binnen het stramien van de mop passen? Voor de zekerheid hier definitie inclusief bronvermelding: De moderne moppen zijn meestal kort en het lachmoment zit aan het eind. Moppen kunnen zich tegenwoordig ook voordoen in de vorm van een raadsel. De mop bevat meestal een verrassingseffect. Aan het einde van de verhaallijn volgt meestal een onverwachte zinswending, de punchline, de clou of pointe genaamd. Een mop kan ook in de vorm van een raadsel gesteld worden. Het antwoord is dan de pointe. http://nl.wikipedia.org/wiki/Mop_(taal) En hieronder een paar starters: -Een schrijver, een uitgever en een vertaler zitten aan de bar ... -Een jurylid komt aan de hemelpoort ... -Drie juryleden scheppen op over hoe snel zij verhalen kunnen beoordelen … Meer starters zijn welkom, maar reacties wel graag gepost als eigen creatieve geschreven en zelfbedachte mop. (Thérèse, Ik heb geprobeerd een topic te bedenken dat een mooie koppeling naar so en creatief schrijven maakt. Proeflezen zie ik daarbij niet als ideale format, dus ik heb een ander soforum gekozen. Mocht ik daar niet in geslaagd zijn, dan zou jij dit topic alsnog kunnen verplaatsen?)

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik kan maar geen goede schrijversmop bedenken. Ik krijg er een sic van.
Wil je een Latijns inspiratie duwtje [sic] of een Indische?
O gelukkig, iemand die dit mopje vat :nod: [sic]
O, wie dat niet vat, krijgt geen Ladage patat. Jij hebt er al 1001 verwerkt in je verhalen. Duh!

Lid sinds

11 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja zie je, daar gaat het al mis. *Heleen van Royen eet vast nooit Bram Ladage patat. *Dit is geen mop, en daarom off-topic zou je zeggen. Toch, herhaling en namedropping is ook een vorm van moppen vertellen. 'Geroyeerd' van Nienke was een goeie, vond ik.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Moppen over mensen - ook al zijn ze schrijvers - zijn gemakkelijker te bedenken dan moppen over schrijven. Die sic - :) - vat je alleen als je hem ziet. Als je over mensen / schrijvers woordgrapjes gaat maken, kun je alle kanten uit. 'Adriaan nog gezien?' 'Nee, hij is van Dis.' 'Wat vind jij eigenlijk van het laatste boek van Heleen?' 'Ze moet het er maar mee Rooijen.' 'Marjan Berk kan de boom in.' 'Wim T. Schippers? Is uit varen.' 'Jij Wim gezien op het feest?' 'Neuh, hij was er niet bie.' Et cetera, et cetera. Niet dat ik ze leuk vind. En zijn het moppen of woordgrappen? Hebben ze iets met schrijven te maken? Nee. Zulke naamgrappen kun je over iedereen maken. 'Wilders moet het kalmer aan doen.'

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb tot nog toe achttien keer een boek geschreven, maar ik heb veel vaker géén boek geschreven. Het is een rotgevoel om als je een schrijver bent, te beseffen dat je volop bezig bent geen boek te schrijven. [Herman Brusselmans] Een moppentappend personage is lastig. Als de lezer bepeurt dat de schrijver inbreekt om de lolbroek uit te hangen, werkt het averechts. Knap als het lukt om een mop te brengen zonder dat de lezer het gevoel krijgt dat het niet past in het verhaal. Die nieuwe spelling! Ik heb het Groene Boekje eens ingekeken: ze schrijven nu eicel met een k. [Geert Hoste] Als schrijver ben ik meer bezig met woordspelingen waaraan ik zelf (hoe gevaarlijk!) een humoristische waarde toeken. Bijvoorbeeld 'dat café is typisch een plek voor hangouderen' of 'ridiculiserende, islamitische jongeren'. Er zijn wetenschappelijke analyses gedaan die humor in categorieën indeelt. Bijv. tegenstelling/contrast (de Dikke en de Dunne; oorverdovende stilte) en overdrijving (Zijn auto produceert het lawaai van een straaljager). Ook is veel humor gebaseerd op een superioriteisgevoel die de ontvanger krijgt t.o.v. het slachtoffer (een vorm van leedvermaak). Het slachtoffer overkomt iets door zijn eigen domheid wat de lezer natuurlijk nooit zal overkomen. Timing in je verhaal lijkt me ook een issue. Als een mop of grappige woordspeling niet aanslaat, wil je krediet hebben opgebouwd.

Lid sinds

11 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Moppen over mensen - ook al zijn ze schrijvers - zijn gemakkelijker te bedenken dan moppen over schrijven. Die sic - :) - vat je alleen als je hem ziet. Als je over mensen / schrijvers woordgrapjes gaat maken, kun je alle kanten uit. 'Jij Wim gezien op het feest?' 'Neuh, hij was er niet bie.'
- Die [sic] heeft inderdaad alleen potentie in geschreven vorm. [sic] -Ja, eens. Om de mop in het juiste format te houden kun je dus alleen beginnen met varianten op: 'Kluun en van Royen zitten in een literair cafe.' Kluun en van Royen zitten in een literair cafe. 'Ik zag van Kooten nog op het boekenbal.' 'Wim niet gezien, Heleen?' 'Neuh, hij was er niet Bie.' Ook alleen geschreven bruikbaar, maar volgt redelijk het 'mopformat'? :)

Lid sinds

11 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
[i] Als schrijver ben ik meer bezig met woordspelingen waaraan ik zelf (hoe gevaarlijk!) een humoristische waarde toeken. Bijvoorbeeld 'dat café is typisch een plek voor hangouderen' of 'ridiculiserende, islamitische jongeren'. Timing in je verhaal lijkt me ook een issue. Als een mop of grappige woordspeling niet aanslaat, wil je krediet hebben opgebouwd.
Woordspelingen gebruik ik ook in verhalen. Maar dat schaart zich denk ik onder het bredere kopje 'humor', en kwalificeert niet als mop. Timing van een mop ligt ook vast, zie definitie. Probeer er een te maken? Het is een flinke uitdaging om een mop geschreven grappig te laten zijn en je toch aan de mopregels te houden :)

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Literatuur in Friesland: dat laatste boek van Van Rooyen was zo heet dat ik nu Kluun. Waarom heeft de schrijver blanco papier in zijn schrijfmachine? De redacteur heeft alle fouten weggehaald. De mop van de man van "Kan ik dan weer pianospelen?" kun je ombouwen naar "Kan ik dan weer kunnen schrijven?" Een echte schrijversmop vind ik deze. Uit de tijd van de schrijfmachines, dat dan weer wel.

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
'Een windgong bij de buren is leuk bij windstil weer,' zei de buurman die een hekel heeft aan die dingen. Is dit nou sarcastisch of humor?

Lid sinds

11 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
'Een windgong bij de buren is leuk bij windstil weer,' zei de buurman die een hekel heeft aan die dingen. Is dit nou sarcastisch of humor?
Ik ben geen expert, maar ik dacht misschien: ironie?

Lid sinds

11 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Literatuur in Friesland: dat laatste boek van Van Rooyen was zo heet dat ik nu Kluun. Waarom heeft de schrijver blanco papier in zijn schrijfmachine? De redacteur heeft alle fouten weggehaald. De mop van de man van "Kan ik dan weer pianospelen?" kun je ombouwen naar "Kan ik dan weer kunnen schrijven?" Een echte schrijversmop vind ik deze. Uit de tijd van de schrijfmachines, dat dan weer wel.
Bedankt voor de link, die is zeker leuk :)

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De man richt zijn Beretta op mijn voorhoofd. Hij eist dat ik de kluis open doe. Op dat moment rinkelt de deurbel. Een knappe blonde schrijfster komt "De Bril" binnen en nog net op tijd duikt de man onder de toonbank. Hij drukt de loop in mijn kruis. Met een te hoge stem zeg ik: "Dag mevrouw, wat kan ik voor u doen?" --- "Ik zoek een leesbril." "Probeert u deze eens." --- "Hmm, ik zie alleen maar cirkels en streepjes." "En deze dan?" --- "Nee, ook niet, ik zie alleen maar driehoekjes en vierkantjes." Mevrouw, kunt u wel lezen?" --- "Nee, natuurlijk niet, daarom heb ik een leesbril nodig, sufferd!" Verontwaardigd verlaat de blonde schrijfster "De Bril." "En nu ik weer," schreeuwt de man met zijn Beretta gericht op mijn hart, "je geld, of je leven!"

Lid sinds

11 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De man richt zijn Beretta op mijn voorhoofd. Hij eist dat ik de kluis open doe. Op dat moment rinkelt de deurbel. Een knappe blonde schrijfster komt "De Bril" binnen en nog net op tijd duikt de man onder de toonbank. Hij drukt de loop in mijn kruis. Met een te hoge stem zeg ik: "Dag mevrouw, wat kan ik voor u doen?" --- "Ik zoek een leesbril." "Probeert u deze eens." --- "Hmm, ik zie alleen maar cirkels en streepjes." "En deze dan?" --- "Nee, ook niet, ik zie alleen maar driehoekjes en vierkantjes." Mevrouw, kunt u wel lezen?" --- "Nee, natuurlijk niet, daarom heb ik een leesbril nodig, sufferd!" Verontwaardigd verlaat de blonde schrijfster "De Bril." "En nu ik weer," schreeuwt de man met zijn Beretta gericht op mijn hart, "je geld, of je leven!"
:P