Lid sinds

11 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

De mop, het schrijven van

A pen walks into a bar ... Ik raakte geïnteresseerd in het fenomeen ‘mop’ dankzij dit topic, geopend door Tja http://www.schrijvenonline.org/forum/het-schrijfp… En vooral geïnteresseerd in waarom de mop wat afgeserveerd werd. Ook door mij, hoor. Ik zou niet snel een mop schrijven, tenzij ik een heel vervelend personage er een zou willen laten vertellen. (en laat ik nou net een verhaal in mijn hoofd hebben met een moppentappende antagonist) Tijdens het googelen kwam ik dit artikel tegen http://www.schrijvenonline.org/hoofdredactioneel/… Wat er in staat is waar. Er zijn verbazingwekkend weinig moppen (al dan niet flauw, schuin of politiek incorrect) over schrijven en schrijvers. Over loodgieters, advocaten, blondjes, ambtenaren, bevolkingsgroepen, zijn er veel, heel veel. Waarom is dat? Nemen schrijvers zichzelf zo serieus? Of: spreekt schrijven niet tot de verbeelding? Waarom lopen Sam en Moos wel, en Mulisch en Carmiggelt niet over de Kalverstraat? Een mop werkt volgens een vast format, maar er zijn aardig wat varianten. Toch herken je een mop al bij de eerste zin als een mop, en daarmee onderscheidt een mop zich onmiddellijk van een anekdote. Nu heb ik er natuurlijk ook zelf een geprobeerd te schrijven. En ja, hij is flauw. Twee pennen zitten aan de bar, met al flink wat lege inktpatronen voor zich. ‘Nog eentje dan?’ hikt de ene pen tegen de ander. ‘Nee, doe maar niet, anders schrijf ik morgen wéér heel de dag blauw.’ Ik ben duidelijk niet zo'n moppentapper, maar meer van de woordgrapjes en spitsvondigheden. Toch zou ik graag het principe mop onder de knie krijgen, al was het maar omdat iets, dat zo universeel is, al zo lang in deze vorm bestaat en zo een plaatsje heeft veroverd, een ware uitdaging is. En, als je wilt leren schrijven, dan is het een goed idee om je te oefenen in de basics. Wat is er nu meer basic dan een mop? Ik zou graag leren van hoe jullie ‘de mop’ invullen, zonder twijfel beter als hoe ik dat hierboven heb gedaan. Ik hoef mijn pennenmop niet proefgelezen, alsjeblieft niet, zou ik zelfs zeggen. Wel wil ik graag weten, hoe zou een mop over schrijven of schrijvers volgens duidelijk mopformat er uit zien als jullie ze zouden schrijven? De intonatie van de stem en de houding van het lichaam spelen een grote rol bij het vertellen van de mop, aldus Wikipedia. Moeilijk dus, om een mop te schrijven. Misschien wel de grootste uitdaging van dit topic. Merk je al lezend of de mop ‘werkt’ of niet? Soms zijn moppen racistisch. Voor de duidelijkheid: Dit topic heeft natuurlijk geen behoefte aan zulke moppen. blijft over: de flauwe mop? De schuine mop? Of kan een geschreven mop spitsvondig en grappig zijn en nog steeds binnen het stramien van de mop passen? Voor de zekerheid hier definitie inclusief bronvermelding: De moderne moppen zijn meestal kort en het lachmoment zit aan het eind. Moppen kunnen zich tegenwoordig ook voordoen in de vorm van een raadsel. De mop bevat meestal een verrassingseffect. Aan het einde van de verhaallijn volgt meestal een onverwachte zinswending, de punchline, de clou of pointe genaamd. Een mop kan ook in de vorm van een raadsel gesteld worden. Het antwoord is dan de pointe. http://nl.wikipedia.org/wiki/Mop_(taal) En hieronder een paar starters: -Een schrijver, een uitgever en een vertaler zitten aan de bar ... -Een jurylid komt aan de hemelpoort ... -Drie juryleden scheppen op over hoe snel zij verhalen kunnen beoordelen … Meer starters zijn welkom, maar reacties wel graag gepost als eigen creatieve geschreven en zelfbedachte mop. (Thérèse, Ik heb geprobeerd een topic te bedenken dat een mooie koppeling naar so en creatief schrijven maakt. Proeflezen zie ik daarbij niet als ideale format, dus ik heb een ander soforum gekozen. Mocht ik daar niet in geslaagd zijn, dan zou jij dit topic alsnog kunnen verplaatsen?)

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Er zijn 10 soorten mensen. Zij die binairy begrijpen, en zij die dat niet doen. :ninja:
Jij noemt het een programmeursgrap, ik leerde al wat binary was in de vierde klas lagere school (1979) - en snap de grap dus ook. Het opmerkelijke van de grap is overigens dat hij gesproken niet werkt, je moet hem lezen.

Lid sinds

11 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De verhalen over de schrijver van Mirandala en Ostinato zijn alleen leuk binnen de cultuur van schrijvers. Niet-schrijvers zullen het patroon niet herkennen waar de draak mee wordt gestoken. Herkenbaarheid, en daarmee spelen door het herkenbare een twist te geven, levert goede moppen op; als ze willen beklijven zullen veel mensen het moeten herkennen en dat is bij schrijven nu eenmaal niet zo. Waarom steekt de schrijver de straat over? Om van perspectief te wisselen.
Ja. Beroepsgrappen zijn het dan. Maar die waren er ook niet. Dus we zijn al een stapje verder, terwijl de uitdaging blijft staan. Waarom steekt de schrijver de straat over? Om van perspectief te wisselen. ::thumbsup::

Lid sinds

11 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Sorrie Tja. :o Het was ook nog eens vreselijk off-topic van mij. Ik word altijd lawaaierig wanneer ik enthousiast ben. Dat is natuurlijk geen excuus.

Lid sinds

11 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je schiet in de roos met je mooie avatar en je leuke topic. Ik ben geen moppenverteller, kan wel in m'n broek piesen van het lachen Ik kan om 100 moppen lachen en kan er 5 min later niet 1 navertellen Als ik mag stemnen: die van Ostinato was erg leuk

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vermaak me hier prima, jongens. Flauw of niet, ik hou ervan ^.^ Vooral die inside-knowledge-varianten. Dus by all means, meeer schrijversgrappen die alleen schrijvers snappen! Verder sta ik echter een beetje aan Nienkes kant. Ik ben meer van de sarcastische opmerkingen wanneer die zich laten inkoppen, maar grappen... oh daar ben ik zo slecht in.

Lid sinds

11 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vermaak me hier prima, jongens. Flauw of niet, ik hou ervan ^.^ Vooral die inside-knowledge-varianten. Dus by all means, meeer schrijversgrappen die alleen schrijvers snappen! Verder sta ik echter een beetje aan Nienkes kant. Ik ben meer van de sarcastische opmerkingen wanneer die zich laten inkoppen, maar grappen... oh daar ben ik zo slecht in.
Meh, ik dus ook. Je wilt niet weten hoe ik heb lopen gooien met mijn kokosnoten. Het lijkt heel simpel, bijna te simpel. En dat is het voor mij in ieder geval, zeker niet. En dan nog afgeserveerd worden op categorie selectieve beroepsgrap ...

Lid sinds

11 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
O, is het een wedstrijd?
Nee, maar áls SO ooit een keer een moppenwedstrijd uitschrijft, dan zitten wij gebakken en gepoetst.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Dan ga ik nu nog naar Ostinato kijken. Gekeken. Die is inderdaad top.

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben duidelijk niet zo'n moppentapper, maar meer van de woordgrapjes en spitsvondigheden.
"Schat, waarom noem jij mij eigenlijk altijd moppie?" "Moppie, omdat jij mijn hart en ziel laat lachen met je woordgrapjes en spitsvondigheden vanaf het eerste moment dat ik je leerde kennen!"

Lid sinds

10 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als het een wedstrijd zou zijn, zou ik ook op Ostinato stemmen. Ik ben zelf echt enorm slecht in het verzinnen van moppen. Na een paar dagen denken ben ik, in het kader van schrijversgrappen, gekomen tot: "Een komma, daar maak ik nooit een punt van." Misschien kan ik daar ooit nog een volledige grap mee te maken, ik laat het nog wel horen als dit topic tegen die tijd nog bestaat :P

Lid sinds

11 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vond mijn mopje zelf niet zo erg sterk, maar dank voor alle eerbetuigingen :) Jammer dat ik de SOL-moppentrommelbokaal niet kan winnen. Ik zit nu na te denken over een mop waarin Kluun en Heleen van Royen na hun overlijden bij de hemelpoort staan en worden afgewezen door Petrus. Maar er wil geen leuke clou komen.

Lid sinds

12 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Yrret jij leest weer wat je wilt lezen, zoiets zou onze lieve Nienke nooit zeggen :p . :ontopic: ik ben niet zo van de mopjes in verhalen. Het leuke aan een goed vertelde mop is de intonatie, de pauze voor de clou en het verwachtingsvolle gezicht van de verteller als hij/ zij wacht op het lachsalvo. Op papier gaat de essentie van de mop dus verloren (vind ik). Nee, doe mij in boekvorm maar sarcasme en lachwekkende ongelukjes die de hoofdpersoon overkomen; dat vind ik grappig :D. De ultieme vorm van show, don't tell. Zelf moppen verzinnen, doe ik helemaal niet. Ik vrees dat mensen dan eerder gaan huilen dan lachen ;)

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik kwam een keer een beeldschoon Vlaams Moppie tegen. Zij: "Sorry, ik spreek geen Nederlands." Ik: "Vreemd, ik versta je wel." Zij: "Oh." Ik: "Ah.''

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik kan maar geen goede schrijversmop bedenken. Ik krijg er een sic van.
Wil je een Latijns inspiratie duwtje [sic] of een Indische?

Lid sinds

11 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik kan maar geen goede schrijversmop bedenken. Ik krijg er een sic van.
Wil je een Latijns inspiratie duwtje [sic] of een Indische?
O gelukkig, iemand die dit mopje vat :nod: [sic]