Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Regels voor het schrijven van een sprookje, anyone?

Voor mijn verhaal moet ik een aantal zelfbedachte sprookjes schrijven die dan zogenaamd door een van mijn personages bedacht zijn en ook verteld worden (aan kinderen) Nu moet ik toegeven dat ik normaal gesproken vol fantasie zit, maar dat het bedenken en daadwerkelijk opschrijven van een sprookje me een stuk moeilijker afgaat. Mijn vraag is of er een soort standaard set van regels bestaat voor het schrijven van sprookjes? Ik heb het internet al afgestruind, maar er is niet veel over te vinden. Het bevat een begin-midden-slot (logisch) en er komen vaak pratende dieren in voor en ook het getal '3' schijnt belangrijk te zijn.. Maar verder..? Ik heb heel wat sprookjes gelezen in mijn leven, maar ik zou niet weten hoe ik ze zelf 'in elkaar moet zetten' zegmaar... Iemand enig idee of er ergens op het net een website bestaat die mij zulk soort informatie kan verschaffen? Of zijn er hier mensen die zelf ware sprookjeskenners zijn en mij een handje willen helpen? Alle info/tips zijn welkom!

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Zoek vladimir Propp De morfologie van het toversprookje Dat is een zeer inzichtgevend boek als het op sprookjes aankomt.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Voor mijn inzending voor Gentasia heb ik een sprookje geschreven. Dingen waar ik op gelet heb om er voor te zorgen dat het een sprookje is: Allereerst de constructie dat elk verhaal moet hebben, begin, conflict, climax, einde. Bij de eerste alinea probeer ik de lezer uit te nodigen om verder te lezen door alvast wat spanning op te bouwen. De allereerste zin begint met Er was eens, de laatste zin eindigt met ze leefden nog lang en gelukkig. Het verhaal heeft een fantasy setting bestaandend uit feeen, een prins en een prinses. De rest doet wat middeleeuwsachtig aan. Er zit een morele boodschap in het verhaal. Iets waar kinderen (en misschien ook volwassenen) iets van kunnen leren. Verder zitten er volgens mij niet zo heel veel regels aan een sprookjes. Ik zou zeggen gebruik je fantasie en denk aan bekende sprookjes zoals Assepoester, Roodkapje, Sneeuwwitje en meer, wat hebben zij met elkaar gemeen en wat maakt hen tot een sprookje

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als ik alleen al in mijn eigen boekenverzameling kijk, dan blijkt sprookje een benaming te zijn waarmee je heel veel kanten uit kunt. In West-Europa zitten we dankzij verzamelaars en sprookjesschrijvers als Andersen en de gebroeders Grimm nogal vast aan het beeld van die 'standaardsprookjes' als Sneeuwwitje, Kleinduimpje enz. Maar dat beeld is te eng. In sprookjes van de eskimo's, de indianen, uit Mongolië of de Arabische wereld komen heel andere beelden of conventies naar voren. Als er al een noemer te vinden is waar je dat allemaal onder kunt vangen, dan is het misschien dat het volksverhalen zijn met vaak een moraliserende strekking die oorspronkelijk van generatie op generatie mondeling doorgegeven werden. De grens met wat je een sage of mythe noemt is dan ook heel diffuus, denk ik. Vaak werden die verhalen pas eeuwen later door de een of andere liefhebber of anthropoloog op schrift gesteld. Kortom. Je kunt met sprookjes erg veel kanten uit, afhankelijk van de vraag waardoor je je laat inspireren en hoe ver je fantasie reikt.