Lid sinds

12 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Beginzin?

ik vind het altijd lastig om een beginzin te maken.. wie heeft tips?

Lid sinds

13 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Denk niet te lang na over de beginzin, schrijf gewoon je verhaal. Schrap dan je eerste alinea en je hebt een mooi, raadselachtig begin van je verhaal.

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb wel eens een website gezien met beginzinnen van bestaande boeken. De tip was om een (ander) verhaal te schrijven dat begint met die zin, en dan de zin te schrappen als je verhaal af is. Volgens mij kwam die tip van iemand van dit forum, of ik kwam er via een link die ik op dit forum gevonden heb. Overigens heb ik dit zelf nog nooit geprobeerd.

Lid sinds

12 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben het met Johan eens. Gewoon beginnen met schrijven, grote kans dat je de beginzin uiteindelijk toch nog schrapt/verandert.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zo deed ik het ook altijd. Daar ben ik nu weer een beetje vanaf gestapt. Je kunt er idd ook voor gaan zitten, met een kladblokje, en dan maar uitproberen, schrappen en schrijven. Alsof je een gedicht maakt. Misschien niet de handigste manier, maar het was wel leuk om te doen.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik let daar eigenlijk pas op bij het herschrijven. Ik schrijf eerst gewoon mijn verhaal op en focus me daarna pas echt op mijn zinnen. Anders blijf je met die beginzin aan de gang en komt er niks terecht van de rest van je verhaal :)

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als het maken van een goede beginzin je blokkeert, zou ik dat schrappen en aan het verhaal beginnen. Ik typ meestal gewoon de eerste zin die in me op komt. Herschrijven komt later wel.

Lid sinds

12 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb wel eens een website gezien met beginzinnen van bestaande boeken. De tip was om een (ander) verhaal te schrijven dat begint met die zin, en dan de zin te schrappen als je verhaal af is. Volgens mij kwam die tip van iemand van dit forum, of ik kwam er via een link die ik op dit forum gevonden heb. Overigens heb ik dit zelf nog nooit geprobeerd.
Hoi AndreaClimbing, wat een leuke site lijkt me dat! Als je de naam weer weet, wil ik het graag weten. Wat de vraag over de beginzin betreft: als ik iets nieuws wil beginnen denk ik dagenlang over de beginzin, want die is voor mij heel belangrijk. Omdat ik daaraan zoveel tijd besteed, heb ik 'm nog nooit hoeven veranderen. Maar voor iedereen is dat anders natuurlijk, dus een eenduidige tip lijkt me niet te doen.

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Tja... ik ben bezig mijn hersenen te pijnigen... :) Misschien was het wel een schrijfoefening van SOL, maar ik weet het niet meer. Ik zal eens googlen.

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Vaak blijkt een eerste alinea overbodig, of kan de informatie die daarin staat beter ergens anders in het verhaal verwerkt worden. Maar dit kun je pas beoordelen als je hele verhaal al is afgeschreven.

Lid sinds

13 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De 'perfecte beginzin' is een van de grote mythen van het schrijven. Desnoods begin je je manuscript met 'er was eens', het maakt bij de eerste versie geen klap uit. Zoals anderen hier ook al schreven: die eerste zin verandert echt nog wel een paar keer. Bij een van mijn verhalen bleek uiteindelijk zelfs dat mijn eerste hoofdstuk (uit versie 1) uiteindelijk hoofdstuk drie werd. En in mijn eerste roman zat een proloog die ik drie keer heb herschreven voor ik hem er op aanraden van mijn redacteur in zijn geheel uitknikkerde. Begin gewoon. Begin slecht. Niet te veel over nadenken. Als je gaat herschrijven weet je zo veel meer over je verhaal en personages, dat je heel anders tegen je begin aankijkt. Niets ligt vast!

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Ik heb wel eens een website gezien met beginzinnen van bestaande boeken. De tip was om een (ander) verhaal te schrijven dat begint met die zin, en dan de zin te schrappen als je verhaal af is. Volgens mij kwam die tip van iemand van dit forum, of ik kwam er via een link die ik op dit forum gevonden heb. Overigens heb ik dit zelf nog nooit geprobeerd.
Kan het zijn dat je dat op de site van het Letterenfonds hebt gezien?

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
In Schrijven, het begin zegt Pim Wiersinga (de auteur van het boek) dat er altijd een logische samenhang is tussen het begin en het einde van een verhaal. Je moet dus weten waar je naartoe wilt met je verhaal voor je begint te schrijven. Als je weet waar je naartoe wilt, kun je daar een beginzin / beginscène aan koppelen.

Lid sinds

15 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Ceridwen: ja, de engelstalige link klopt. De nederlandstalige herinner ik me niet zo. Ik dacht dat de oefening zelf er uitgelegd werd. @Thérèse: zou kunnen, ik weet het niet meer helaas...

Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb wel eens een website gezien met beginzinnen van bestaande boeken. De tip was om een (ander) verhaal te schrijven dat begint met die zin, en dan de zin te schrappen als je verhaal af is. Volgens mij kwam die tip van iemand van dit forum, of ik kwam er via een link die ik op dit forum gevonden heb. Overigens heb ik dit zelf nog nooit geprobeerd.
Was dit niet een schrijfoefening van Hella Haasse hier op schrijvenonline?

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
Ik heb wel eens een website gezien met beginzinnen van bestaande boeken. De tip was om een (ander) verhaal te schrijven dat begint met die zin, en dan de zin te schrappen als je verhaal af is. Volgens mij kwam die tip van iemand van dit forum, of ik kwam er via een link die ik op dit forum gevonden heb. Overigens heb ik dit zelf nog nooit geprobeerd.
Was dit niet een schrijfoefening van Hella Haasse hier op schrijvenonline?
Hella Kuipers bedoel je, misschien?

Lid sinds

12 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Het begin lijkt me veel belangrijker dan de beginzin. Zorg gewoon dat je boeiend begint. Als je over die eerste zin te veel gaat nadenken, krijg je toch maar iets vreemds.