Heldenreis
Ik wil graag het volgende vragen:
Wie maakt er wel eens gebruik van de etappes van Heldenreis? Ik las er laatst iets over en het ziet er wel interessant uit. Het gaat om de volgende opbouw:
de etappes van de Heldenreis
eerste bedrijf (¼)
1. de Gewone Wereld -> laat de Held zien in zijn gewone, dagelijkse bestaan, liefst zoveel mogelijk contrasterend met de wereld die hij hierna zal betreden.
2. de Oproep tot het Avontuur -> er gebeurt iets dat de Held tot verandering dwingt, van binnenuit of van buitenaf. Hij kan zo niet langer doorgaan.
3. de Oproep Weigeren -> angst voor verandering is diep geworteld. Laat zien hoe gevaarlijk het voor de Held is.
4. de Ontmoeting met de Mentor -> denk Obi Wan Kenobi, iemand die de Held zal bijstaan met wijze raad, of magische voorwerpen.
5. over de Eerste Drempel -> de Held verslaat de Drempelwachters: innerlijke en uiterlijke krachten die hem willen tegenhouden. Het begin van het avontuur!
tweede bedrijf (½)
6. Beproevingen, Bondgenoten, Vijanden -> de Held leert de regels van de nieuwe wereld kennen. Vaak een scène in een kroeg.
7. op weg naar de Binnenste Grot -> voorbereiding op de grote actie in het middendeel.
8. de Vuurproef -> de grote strijd tegen de vijand.
9. de Beloning (het Grijpen van het Zwaard) -> de overwinning vieren bij het kampvuur.
derde bedrijf (¼)
10. de Terugweg -> nu moet de Held de speciale wereld gaan verlaten.
11. Dood en Wederopstanding -> de laatste strijd, om te tonen dat hij ook werkelijk is veranderd door de avonturen.
12. de Terugkeer met het Elixer -> de Held brengt datgene wat hij geleerd heeft, mee terug naar de oude wereld.
Dargor, Laat je nog even
Sorry, dat was niet aardig
Ik wist wel dat ik niet heel
Grappig... Ik had dit topic
Structuur is prima, klassieke
Ik heb een beetje moeite met
@kate.s Als je ergens