Wanneer achtergrond informatie verschaffen?
Ik heb een probleempje waar ik al langer mee worstel. Wanneer ik mijn verhaal aan het schrijven ben, weet ik nooit wanneer ik achtergrond informatie moet verschaffen, zoals bijvoorbeeld ervaringen van een personage, of hoe een stad er vroeger uit zag etc.
Wanneer is het beste moment om dit soort dingen te vertellen? In het begin van je verhaal, op het laatst of juist verspreid? En op welke momenten? Op momenten van actie, rust of drama?
Ik wil niet dat informatie dat ik kwijt wil aan de lezer op een vervelend moment komt aanzetten. Niet alles is namelijk even belangrijk en het verhaal zou zelfs zonder die informatie kunnen, maar het schaft de lezer net wat meer informatie over de personages, de wereld, omgeving etc.
Ook heb ik een vraag omtrent overgangen. Als je bijvoorbeeld over iets aan het vertellen bent, en je wilt daarna overgaan op bijvoorbeeld een ander tijdstip, plaats, gebeurtenis etc. hoe kun je dit dan het beste verwoorden ipv woorden zoals 'Ondertussen...' of, 'Aan de andere kant van de stad was Jantje bezig...' te gebruiken?
Geef de info op het moment
Als je nieuwe personages
En hoe zit het dan met de
Ik voeg me bij MichaM. Geef
Ik zou het ook gespreid doen
Details geef je het beste als
Geef vrij datgene wat nuttig
Ik worstel met dezelfde vraag