Verhalen in elkaar schuiven
Hallo ,
Vannacht heb ik een tijdje op het forum zitten grasduinen om zeker te weten dat ik geen onderwerp aansnij dat al besproken is. Zeker weten doe ik het nog steeds niet, want misschien heb ik er overheen gekeken of gewoon niet ver genoeg terug. In dat geval alvast mijn excuses.
Het probleem waar ik tegenaan loop is dat ik twee verhalen (verleden tijd en heden) in elkaar wil schuiven, maar dat ik niet zo goed weet hoe ik dat het beste aan kan pakken. Mijn verhaal ligt daardoor eigenlijk al heel lang stil.
Het ene deel (het verleden) heb ik al klaar. Het zijn zo'n 350 pagina's, die ik al een flink stuk ingekort heb.
Het andere deel (het heden) wil maar niet vlotten. Tot nu toe heb ik zo'n 50 pagina's, die ik geschreven heb door, nadat het verleden klaar was, daar dwars heen te schrijven (paar pagina's heden, paar pagina's verleden, enzovoorts), maar dat kunnen er denk ik zo'n 150 of 200 worden. Altijd lastig om in te schatten van tevoren.
Waar ik een beetje mee worstel, is dat in mijn vorige boek twee personen aan het begin van het verhaal uit elkaar gingen, waarna ik de personen om beurten ben blijven volgen, tot ze aan het eind van het verhaal weer bij elkaar kwamen. Dat heb ik toen intuitief geschreven en het gevolg was een stukje persoon A, een stukje persoon B, een groter stuk A, een klein stukje B, een heel flink stuk A, nauwelijks meer B, honderden pagina's A en uiteindelijk weer A & B samen.
Dat kan dus veel beter, maar hoe?
Mogelijkheid 1:
Ik schrijf eerst het heden helemaal af, deel dan beide verhalen in bv. 20 gelijke stukjes en schuif die met een beetje passen en meten in elkaar.
Voordeel: ik kan me concentreren op het verhaal, zonder er elke keer uit te raken.
Nadeel: ik kan minder makkelijk inspringen op de gebeurtenissen uit het verleden en het in elkaar schuiven zal wat gekunsteld overkomen.
Mogelijkheid 2:
Ik blijf doorgaan zoals ik de eerste 50 blz. van het heden heb geschreven, namelijk door het verleden terug te lezen en daar dwars door heen te schrijven.
Voordeel: zie het nadeel van mogelijkheid 1.
Nadeel: zie het voordeel van mogelijkheid 1.
Hulp is meer dan welkom!
Mijn ervaring is dat het niet
Misschien kun je in je tekst
Hallo Ludieke, Bedankt voor
Oh, nog een reactie! Mensen,
Ik denk te begrijpen wat je
De Trilogie van de eeuw van
Kun je het verleden niet als
Mijn roman bestaat uit twee
Aangezien je het verleden dus
@ chrislaevers: uitgebreide
@ Menace Sorry voor de late