verleden tijd en tegenwoordige tijd
In mijn manuscript gebruik ik de verleden en tegenwoordige tijd door elkaar.
Zij het wel in afwisselende hoofdstukken.
Mijn eerste personage is in het verleden terecht gekomen en daar schrijf ik steeds in eerste persoon tegenwoordige tijd. bv: Ik wend mijn blik af. ‘Waar ik vandaan kom heb ik een man en kinderen Didderic.’
Mijn tweede hp zit dus in het heden (toekomst gezien vanuit mijn eerste hp) en daar schrijf ik steeds in derde persoon, verleden tijd. vb: Rohan beet nijdig op zijn lip. ‘Dus dat is je bedoeling, haar wegrukken van mij om zelf een leven met haar op te bouwen!’
Nu is de tweede hp haar achterna gegaan naar het verleden en nu zit ik heel erg te dubben of ik nu in derde persoon verleden tijd moet blijven schrijven, of toch persoonlijker gaan worden en naar eerste persoon tegenwoordige tijd overgaan. De uitwerking van zijn karakter is sinds zijn terugkeer ook veel persoonlijker geworden, omdat hij nu wel net als haar heel erg aangewezen is op zichzelf.
Ken je de boekenserie van 'de
Ken je de boekenserie van 'de Reiziger?' (inmiddels is deel zeven op de markt) ??? Gabaldon geloof ik. Daar zit dezelfde verhaallijn in en daarin kun je zien hoe het gedaan is.
Moeilijk Rhune. Zorgvuldig
Moeilijk Rhune. Zorgvuldig bekijken, het is een lastig probleem. Met de info die ik nu heb; als de man meer je hoofdpersoon is dan je vrouw, zou ik het in VT houden. Ook als je in het verhaal meegaat met de man, dan loopt het verhaal door in VT. Zijn ze gelijkwaardig of start de terugkeer van de man bij de vrouw dan zou ik het in TT houden.
Zelf heb ik net een verhaal afgemaakt waar de hp in het verhaal, letterlijk, scene´s, zo nu en dan terugkeert naar het heden (zonder zich daarvan volledig bewust te zijn) en die scenes staan in TT - de proloog en de epiloog ook TT, en de rest in VT. En nu maar hopen dat het overkomt, het kan ook lijken alsof ik niet weet wat ik doe en de tijden door elkaar haal. Zo lastig om dat van je eigen verhaal te beoordelen.
Inderdaad lastig. Heb je er
Inderdaad lastig. Heb je er een bedoeling mee om af te wisselen met tijd en persoon? Wat doet het met het verhaal als je alles in verleden tijd/derde persoon schrijft? (of verleden tijd eerste persoon, of wat dan ook)
Ik schrijf zelf in de derde persoon verleden tijd, maar de opening van het verhaal (een droom) is in de tegenwoordige tijd om het indringender te maken. Ik had daar zelf eerst mijn twijfels over, heb het begin herschreven in de verleden tijd, maar vond dat de droom het beste effect had als het in de tegenwoordige tijd stond. De rest van het verhaal is voorlopig beter af in verleden tijd.:)
Ik heb er inderdaad een doel
Ik heb er inderdaad een doel mee dat haar deel in de tt geschreven is.
Lily komt in een wereld terecht (nu ja eigenlijk gewoon een andere tijd maar voor haar lijkt het een hele andere wereld) waar ze helemaal op zichzelf aangewezen is. Ze kent er niemand, weet niks van hun gewoontes, zelfs in eerste instantie helemaal niet eens waar ze is. Ze moet steeds weer vechten om te overleven en heeft niemand om haar angsten met te delen (of denkt niemand te hebben).
Ze heeft dus heel veel confrontaties met zichzelf en er worden veel gedachten verwerkt in haar deel van het verhaal. Ook heeft ze het er heel moeilijk mee dat ze zomaar weggerukt is uit het leven van haar man en haar kindjes wat haar eigenlijk emotioneel erg onstabiel maakt.
Ze moet erg zware emoties alleen doorstaan (vb: haar terechtstelling, het afscheid nemen van haar oude leven met haar man en kindjes..) en dat kwam veel mooier uit in de tt geschreven.
Ik heb het eerst in de vt geprobeerd maar de diepgang bleef toch minder intens dan in de tt
Zijn deel was ook bewust in de derde persoon vt geschreven omdat ik net wou dat alles wat afstandelijk bleef. Hij lijkt in het begin een emotieloze zak maar gaandeweg leer je hem echt kennen en kom je veel meer over hem te weten.
Maar nu hij ook in de middeleeuwen is, zit hij in diezelfde emotionele rollercoaster als haar en lijkt die derde persoon vt minder bij hem te passen. Zijn deel van in het begin in de tt lijkt dat weer niet afstandelijk genoeg. En dat is echt belangrijk voor het verhaal dat het wel zo is.
pfffff schrijven is moeilijk, maar zo leuk!!!
@ ceridwen: zij is echt wel
@ ceridwen: zij is echt wel de spil van het verhaal, maar zijn aandeel blijkt opeens veel belangrijker te worden dan ik zelf in eerste intentie in gedachten had.
Zo is hij blijkbaar al van in het begin in haar deel aanwezig en gek genoeg had ik het tot nu toe zelf niet eens door! (ik ben zowat aan de laatste paar hoofdstukken aan het schrijven):rolleyes:
Ik zie niet echt een
Als ik het zo lees ben ik het
@ ceridwen, jouw bijdrage is
je gebruikt twee
Beste allemaal, Mijn
Dag Sjaak, Ik denk dat je
Dag Zjaan, Dank voor je
Het lijkt me dat omzetting
De verhaallijnen komen samen