Veel variatie in stijl tussen twee stukken tekst
Hallo,
Ik weet niet zeker of het in dit forum hoort, voor mij gevoel wel.
Als ik terug lees wat ik heb geschreven en soms zelfs als ik bezig ben dan krijg ik het gevoel dat sommige stukken die ik heb geschreven kinderachtiger zijn dan anderen. Iemand die het na heeft gelezen had dit ook al opgemerkt.
Is er een manier om hier op te letten dat het complete verhaal straks een zelfde soort stijl heeft. Niet dat straks de helft voor een volwassene lijkt geschreven en de andere helft voor een kind/tiener.
Groetjes
Teruglezen en aanpassen lijkt
Ik heb die ervaring ook soms.
Ik heb die ervaring ook soms. Ik denk ook niet dat je het kunt voorkomen tijdens het schrijven, en het zeker niet meteen aanpassen. Zoals MichaM zegt: eerst afmaken, dan aanpassen. Dan kun je het verhaal ook in een geheel lezen.
Betere raad dan MichaM. kan
Van mij hoeft het ook niet,
Van mij [i]hoeft[/i] het ook niet, maar anders blijf je bezig, want tijdens het schrijven zul je je ook behoorlijk ontwikkelen, zeker als je met een omvangrijk werk bezig bent.
Houd je doelgroep tijdens het
Houd je doelgroep tijdens het schrijven goed in je achterhoofd en probeer je tekst met hun ogen te lezen.
Misschien werk je op
Misschien werk je op verschillende momenten aan je tekst? Het zou kunnen dat wat je 's morgens schrijft kinderlijker is dan wat je 's avonds schrijft.
Ik heb daar ook last van.
Ik heb daar ook last van. Maar als ik het dan een paar keer rustig teruglees zie ik het verschil ook. Aanpassen, inderdaad.
Mijn eerste plan was ook om
Mijn eerste plan was ook om het nadat het af was aan te gaan passen, omdat het misschien dan ook beter in context zou passen. Maar ik hou zelf maar van beter voorkomen dan genezen.
In ieder geval bedankt, ik denk dat ik het gewoon bij aanpassen nadat het af is hou.