Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Mailen en smsen

Tegenwoordig wordt er heel veel gebruik gemaakt van email en sms. Naar mijn idee is het bijna niet meer geloofwaardig als je dat niet hier en daar in je boek verwerkt. Nu is mijn vraag of jullie dit gebruiken in jullie boeken? Zo ja, op welke manier geven jullie dat vorm? Waar denken jullie dat je vooral op moet letten als je het gebruikt? Of zijn er misschien mensen die zeggen: dat moet je niet doen. Ik ben erg benieuwd naar de reacties!

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik gebruik het, en vind het eigenlijk wel handig. Scheelt weer een reden bedenken waarom bijv. het ene personage naar het andere gaat. Hoe ik dat opschrijf, bijv.: Hoi alles goed daar? : ) Prma, en daar? Met emoticons, en soms spelfouten, omdat dat personage dan geen goed NL spreekt.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat doe ik ook. Op dezelfde manier als Waus, eigenlijk. Kort en bondig. Mailtjes alleen als het iets toevoegt, zoals in mijn eerste boek. Ik begin wel zoals in een normale inbox. Aan:... Van:... Onderwerp:... En daaronder het emailbericht. Sms-jes gebruik ik wel vaker dan emailberichten.

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Volkomen mee eens. Het is iets van deze tijd. En zoals Waus zegt; het maakt het soms wat makkelijker. Tijden veranderen. Waarschijnlijk was dat vroeger begonnen met de telefoon, dus er staat ons nog een hoop te wachten.

Lid sinds

18 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het hangt er vanaf denk ik. Mijn personage opent haar mail en dan valt er in het verhaal alleen de mail te lezen. Maar als het functioneel is zal ik denk ik wel de 'van' 'voor' en 'onderwerp' vermelden. Qua sms is het denk ik maar net hoe ze het opent. Misschien iets als dit: 1 nieuw bericht staat er op mijn schermpje. Ik druk op openen en zie een berichtje van Karin. Hé! Zin om mee naar de stad te gaan? xx

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je kunt natuurlijk ook gewoon vermelden wat er in het mailtje staat in plaats van dat hele mailtje uitschrijven.

Lid sinds

14 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik gebruik geen sms of emails. Mijn hoofdpersoon heeft er een hekel aan. Maar anders zou ik gewoon vermelden wat er instaat zonder aanhef.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Tegenwoordig wordt er heel veel gebruik gemaakt van email en sms. Naar mijn idee is het bijna niet meer geloofwaardig als je dat hier en daar in je boek verwerkt.
Ik geloof dat ik je vraag niet helemaal begrijp, hoezo zou het ongeloofwaardig zijn als je het gebruikt? Of mist er misschien een niet in je vraagstelling? In de vergelijking die iemand (ik weet zo gauw niet meer wie) trekt met de telefoon kan ik me wel vinden. Toen daar net gebruik van gemaakt kon worden, moesten mensen ervoor naar de sigarenwinkel en verliepen gesprekken via telefonistes. Ik vraag me af of iemand destijds had kunnen voorspellen dat het gemeengoed en blijvend zou worden. Voorspellen blijft lastig, want wie weet welke ontwikkelingen zullen volgen, maar mailen lijkt ook een blijvertje te zijn. Ook in kinderboeken zou je er al gebruik van kunnen maken, want kinderen zijn steeds jonger op internet te vinden.

Lid sinds

18 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je kunt natuurlijk ook gewoon vermelden wat er in het mailtje staat in plaats van dat hele mailtje uitschrijven.
Klopt, maar dat is weer afhankelijk van het verhaal en hoe nuttig het is dat de precieze inhoud bekend is.

Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
In mijn boek wordt wel heen en weer gesms't, al heb ik ervoor gewaakt het teveel te laten gebeuren. Af en toe zeg ik ook wát er gesms't wordt, cursief.

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Ing Goed opgemerkt, het woordje 'niet' ontbreekt inderdaad in de tekst. Ik ga het nu veranderen. @ Luthien Leuk voorbeeld! Je zou ook de trilfunctie van de telefoon kunnen gebruiken. Bijv. Als ik net aan tafel zit bij mijn schoonouders voel ik de telefoon in mijn broekzak trillen, een smsje. Ik weet dat het van hem moet zijn. Hoe kom ik zo snel mogelijk op het toilet zodat ik weet wat hij me smst? @Newbie Dat kan natuurlijk ook: je hoofdpersoon een hekel aan mail en sms laten hebben :) @ Waus Gebruik je veel sms taal zoals ff en w8?

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Regina, ff gebruik ik wel, de taal zoals w8 alleen als het bij het personage past. Eigenlijk bijna niet dus, want veel van die taal ken ik niet :P

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik gebruik het ook, bij mij zoeken de hoofdpersonen van alles op internetzoekmachines op voor spreekbeurten en zo. Ik had er een leuk zinnetje over Nintendo's en Gameboys in zitten maar dat vond de redactrice niet zo mooi. :confused: