Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Inspiratie

Weet eigenlijk niet of het wel in deze categorie hoort... Ik ben nu bezig aan mijn verhaal, maar ik heb net een nieuw idee gekregen, en naar mijn zeggen kan ik beter over dat onderwerp schrijven dan over het onderwerp waar ik aan bezig ben. Ik wil nu aan mijn nieuwe verhaal beginnen, maar ik weet niet wat ik beter kan doen: Het nieuwe verhaal beginnen, wat waarschijnlijk beter wordt als mijn 'oude'. Of aan mijn 'oude' verhaal verder gaan dat hoe meer ik schrijf steeds slechter word... Help!

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Gewoon doen wat jou het beste lijkt. Er is niet een manier van schrijven, dat is allemaal persoonlijk. Als jij aan dat nieuwe verhaal wil werken, gewoon doen. Misschien krijg je daarvan juist weer inspiratie om je huidige verhaal te verbeteren.

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb je al eens eerder gezegd: De beste manier om nooit iets te bereiken is steeds aan iets nieuws beginnen.

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat kan gerust. Ik werk altijd aan een vijftal zaken tegelijkertijd, of meer... Best handig, want zo kom ik nooit vast te zitten. Maar als je echt vindt dat je 'oude' verhaal steeds slechter wordt, laten liggen die handel. Of toch minstens een paar weken.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je kan best aan het nieuwe beginnen, maar is het dan niet jammer van dat oude? (was dat trouwens je laatste verhaal bij proeflezen? zo ja dan zou ik daarmee verder gaan als ik jou was :) )

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb je al eens eerder gezegd: De beste manier om nooit iets te bereiken is steeds aan iets nieuws beginnen.
Oeps... Maar bij mij werkt het echt wel. Zo heb ik toch al een achttal boeken afgewerkt (korte weliswaar ;-). Misschien zou het sneller gaan als ik minder chaotisch was, maar dat heb ik niet in de hand.

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Misschien moet je wachten tot jij klaar bent voor het verhaal of dat het verhaal klaar is voor jou. Het is alleen de vraag wat je doet in de tussentijd.

Lid sinds

16 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben alleen maar zover met mijn verhaal gekomen omdat ik me er letterlijk in heb vastgebeten. Ook als het even tegenzit 'moet' ik van mezelf doorgaan. Tot nu toe ben ik hier heel tevreden over, want bij de vorige verhalen deed ik dat niet en daar ben ik allemaal halverwege mee gestopt... Als je jezelf daarin herkent, zou ik dus zeggen: "Doorschrijven." ;). Gebruik desnoods dit verhaal als schrijfoefening om je volgende verhaal nog beter te kunnen maken. Ik heb mezelf trouwens niet 'verboden' om de ideeën die ik krijg tussendoor op papier te zetten, maar ze moeten nog even wachten tot dit verhaal eigenlijk klaar is. Ik ben wel blij met mijn strengheid, want het eerste half jaar schrijven was heerlijk, maar het halfjaar daarna ging minder lekker (en mezelf kennende zou ik allang aan iets nieuws zijn begonnen als ik niet zo streng was geweest ;) ).

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Tom, ik zou gewoon met het nieuwe verhaal beginnen. Je gaat er toch niet beter van schrijven aan je oude verhaal als je telkens aan het nieuwe idee denkt. Mocht je ooit nog weer terugdenken aan je eerste verhaal en er inspiratie voor krijgen, dan is het een kwestie van een muisklik en je kunt eraan verder werken.

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb je al eens eerder gezegd: De beste manier om nooit iets te bereiken is steeds aan iets nieuws beginnen.
Oeps... Maar bij mij werkt het echt wel. Zo heb ik toch al een achttal boeken afgewerkt (korte weliswaar ;-). Misschien zou het sneller gaan als ik minder chaotisch was, maar dat heb ik niet in de hand.
Ik werk ook altijd aan minstens drie boeken tegelijk, in drie verschillende fasen. Maar niet omdat ik de andere niet meer afmaak. Alle boeken komen ook af. Het probleem bij Tom vind ik dat hij erg goed schrijft voor zijn leeftijd, maar nog niet kan doorbijten als het even tegenzit. Dat zal ook de leeftijd wel zijn. Elk verhaal heeft van die momenten dat het stroef loopt. De echte gedreven schrijver pakt dan door in plaats van een andere inval achterna te lopen. Denk ik.

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
(Oeps... mijn ouders denken dat ik nu in bed lig, zo laat...Ik ben wel op mijn kamer, maar net nú heb ik goede ideeën, dus ik kan het gewoon niet laten om te schrijven...) Ik weet niet of het door leeftijd komt... Maar MichaM, twee boeken in de zes jaar die ik nu schrijf, vind ik niet veel. Jij wel dan? Dus... ik weet het niet, maar ik ga schrijven :D .

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik denk dat, zeker op jouw leeftijd, het niet zoveel uitmaakt of je wel of niet iets afmaakt, als je de oefening maar hebt. Ik schrijf sinds mijn negende of zo, maar ik was 16 voor ik voor het eerst iets afrondde. Op een gegeven moment vraagt het verhaal er zelf om en dan kun jij er gehoor aan geven. Ik vind op dit niveau niet dat je tegen heug en meug aan je verhaal moet gaan werken. Dat moet alleen als er een uitgever op zit te wachten, IMO ;) Niet dat ik luiheid wil promoten, maar als jij je er verder gewoon prettig blij voelt...

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Zet het nieuwe verhaal maar op papier. Dat andere verhaal krijgt dan even rust, en je zult zien dat je daarna makkelijker de draad van je oude verhaal kunt oppakken.

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste Tom Als je meerdere ideeën nu eens samenvoegt of is dat genre geheel anders? Begin anders aan de nieuwe en leg het vorige ernaast misschien is het wel in te passen. Groeten Van Roos van den Bergh dag

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Tom, Ik heb gezien dat je heel graag schrijver wilt worden, dat je al twee boeken hebt geschreven ('Gitaarsnaar: spelen voor Afrika!' lijkt me erg leuk) en dat je voor je leeftijd hartstikke goed kan schrijven. Als je niet tevreden bent met waar je nu mee aan het schrijven bent, stop daar dan mee en begin met het nieuwe. Is denk ik veel leuker om te doen.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Goed teken, dat de verhalen zich in je hoofd verdringen om verteld te worden :D Als het ene verhaal even is vastgelopen, geeft het vaak lucht (en nieuwe inspiratie) als je wat aandacht aan het andere geeft. Zolang je aan het schrijven blijft, is het gevaar kleiner dat een verhaal vergeten raakt. Dan blijf je in het ritme.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zeker als je nog jong bent moet je jezelf niet teveel dwingen in je talenten. De kans dat je er de balen van krijgt en er de brui aan geeft voor je echt tot ontwikkeling bent gekomen is te groot. Laat al dat moeten maar voor later. Nu gewoon spelenderwijs oefenen en leren, schrijven wat je wilt en er vooral veel prezier aan beleven.

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik begin nu aan mijn nieuwe verhaal. Hier gaat het over: Nederland wordt aangevallen door het Franse leger, en alle mannen moeten als slaaf gaan werken in de wapenfabrieken in Noord-Frankrijk. Ook de vader Michiel. Michiel woont alleen met zijn vader, want zijn moeder is gestorven. Nu blijft Michiel dus alleen achter. Hij zet een zoektocht in naar zijn vader, en komt onderweg zelf in het leger terecht. Samen met zijn vader ontsnapt hij, en probeert uit handen te blijven van het Franse leger. Onderweg krijgen ze een zilver kettinkje in handen. Wat Michiel en zijn vader niet weten, is dat dit kettinkje heel waardevol is, en dat de Franse koning al enige tijd op zoek is naar dit kettinkje. Via de krant komen Michiel en zijn vader erachter dat dit 'het koningskettinkje' is. Als je koning bent en je hebt dit kettinkje in handen, dan zul je voor altijd de meeste macht van de wereld hebben, en dat wil de Franse koning wel! De enige manier om het kettinkje uit handen van de Franse koning te houden, is het kleine, gouden diamantje dat in de ketting zit eruit te halen, en dat verbranden. Maar dat moet gebeuren op de top van een metershoge berg in België. Zal het Michiel en zijn vader lukken?

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb Lord of the Rings en In de van de ring (Of is dat hetzelfde? :P) nooit gelezen, en de films ook nooit gezien... weet dus niet waar het over gaat :P .

Lid sinds

16 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is inderdaad precies de Lord of the Rings. Daarin moeten ze een speciale (met macht) ring verbranden bij een grote berg enzo... In de ban van de ring is de Nederlandse titel ;)

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Quote van mijn schoonmoeder: Dat schrijven van jou, dat is volgens mij eerder TRANSPIRATIE dan inspiratie. Ik: oh, interessant, wat bedoel je met transpiratie? Schoonmoeder: ..........? Ik: oh, ja, ik snap het ... (kleintjes), inderdaad ja... Aan zweet had ik niet gedacht. Eerder aan transparant oid, maar wat weet ik ook niet, ik zat effe op een ander niveautje dan puur fysiek, zullen we maar zeggen. Vond het wel een goeie eigenlijk!

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dus als ik het verhaal naar een uitgever wil sturen, kan dat eigenlijk niet omdat dat hetzelfde is als 'Lord of the Rings'...?

Lid sinds

16 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Volgens mij zijn er wel meer boeken waarin een magisch voorwerp moet worden vernietigd, maar niet al die boeken lijken per se op Lord of de Rings (terwijl de schrijver misschien enkele blikken elfen, dwergen en tovenaars open trekt ;)). De kans dat je een manuscript schrijft dat 'hetzelfde' is als Lord of the Rings is, lijkt mij erg klein hoor! Tenslotte worden er nog steeds boeken over verliefdheid of misdaad geschreven, terwijl daarvan ook al duizenden zijn uitgegeven ;). Elk thema is al wel eens beschreven, het is de kunst om er als schrijver iets 'nieuws' van te maken.

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja inderdaad Noekie... ik wacht eerst op reacties :P . Maar hiermee begin ik nog niet, ik moet mijn verhaal voor de schrijfwedstrijd nog maken :P .

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Twee ideeën... ben nog niet begonnen! Aan welke kan ik het best beginnen? Daarmee bedoel ik dus wat jullie het leukst lijkt :P . Idee 1: Nederland wordt aangevallen door het Franse leger, en alle mannen moeten als slaaf gaan werken in de wapenfabrieken in Noord-Frankrijk. Ook de vader Michiel. Michiel woont alleen met zijn vader, want zijn moeder is gestorven. Nu blijft Michiel dus alleen achter. Hij zet een zoektocht in naar zijn vader, en komt onderweg zelf in het leger terecht. Samen met zijn vader ontsnapt hij, en probeert uit handen te blijven van het Franse leger. Onderweg krijgen ze een zilver kettinkje in handen. Wat Michiel en zijn vader niet weten, is dat dit kettinkje heel waardevol is, en dat de Franse koning al enige tijd op zoek is naar dit kettinkje. Via de krant komen Michiel en zijn vader erachter dat dit 'het koningskettinkje' is. Als je koning bent en je hebt dit kettinkje in handen, dan zul je voor altijd de meeste macht van de wereld hebben, en dat wil de Franse koning wel! De enige manier om het kettinkje uit handen van de Franse koning te houden, is het kleine, gouden diamantje dat in de ketting zit eruit te halen, en dat verbranden. Maar dat moet gebeuren op de top van een metershoge berg in België. Zal het Michiel en zijn vader lukken? Idee 2: Mart gaat mee op reis met schipper Bartho. Samen met een boel andere jongens moet hij voor Bartho werken. Daarmee verdienen ze wat geld. Tijdens een lange reis op de boot naar Noord-Afrika, wordt het schip gekaapt door Afrikaanse piraten. Alle bemanning moet werken in de grotten in Noord-Afrika. 's Avonds slapen ze ook in de grotten. Als Mart en zijn vrienden Peter en Jardo een poging doen te ontsnappen, worden ze naar een geheime gevangenis gebracht. Het vreemde aan de gevangenis is dat het Afrikaanse piraten zijn, maar dat de gevangenis in Frankrijk is. Met de hulp van twee zwervers uit Frankrijk komen Mart, Peter en Jardo weer op vrije voeten. Maar nu zijn ook zij dakloos. Van alle drie de jongens woont de familie in Nederland. Nu moet een lange tocht worden afgelegd om weer thuis te komen... Ikzelf denk dat idee 2 leuker als idee 1 als ik het af heb... Titels heb ik trouwens nog niet. Personages heb ik zo wel in mijn gedachten. In het boek 'Hoe word ik schrijver?' (Wat ik hier langs me heb liggen, speciaal voor kinderen :D) van de schrijfster Lonneke van Asseldonk wordt verteld dat je tekeningen van de personages kunt maken en die langs je kunt leggen als je schrijft. Zo kun je een beetje de personages in je hoofd houden.

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik moet nog wel informatie opzoeken over landen... ik denk dat ik morgen in de stad bij een reisbureau naar folders ga vragen. Maar aan welke kan ik nou het best beginnen? 1 of 2? Ik denk 2...