Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Proeflezen

Mijn vraag is eigenlijk hoe jullie graag proeflezen; hiermee bedoel ik, krijgen jullie het liefst het hele verhaal uitgeprint, om het dan echt als een boek te lezen en tussendoor opmerkingen in de marge te schrijven, of lezen jullie het liever via de computer. Het punt is dat mijn proflezers niet konden beslissen, en dan hoor ik jullie mening hierover eens.

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Uitgeprint vind ik prettiger lezen. Vooral met een rode pen erbij in de hand! :D Van het scherm krijg ik vierkante oogjes. Duidelijk dus waar mijn voorkeur ligt.

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Achter de computer, dan heb ik meteen een duidelijk onderscheid met het normale lezen. Achter mijn computer weet ik dat ik me focus op feedback geven/fouten eruit halen en niet op voor mijn plezier een boek lezen.

Lid sinds

16 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik lees het liever op papier met een pen erbij om fouten eruit te halen. Dat vind ik overzichtelijker daarna bij het teruggeven. Via de computer moet je alles in een andere kleur gaan zetten wat je veranderd hebt etc, vind ik minder handig voor mezelf als proeflezer en het lijkt me ook minder handig voor de schrijver.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Op de laptop in bed, met shortcuts voor rode, blauwe en doorgestreepte tekst ;) Werkt heerlijk.

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Op papier. Zowel voor mijn proeflezers als voor mezelf. Als ik weer een stuk geschreven of herschreven heb, dan print ik het uit en lees het dan na. Met pen corrigeer ik dan het nodige...

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind het op 't scherm 't beste. Dan kan ik meteen in een ander kleurtje de opmerkingen erbij zetten.

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik kijk het liefst na met een pakje papier en een pen in m'n hand. Op de computer doe ik vaak meerdere dingen en het leest minder prettig.

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
In het algemeen: op de pc. 'Wijzigingen bijhouden' aanzetten en kachelen maar. Eén uitzondering: als ik voor de allerlaatste puntjes op de i ga lezen (proefdruk), dan wil ik een papieren versie. Dan pik ik er toch nog dingen uit die op het beeldscherm niet opvallen. Bijvoorbeeld waar alinea's toegevoegd moeten worden. Na citaten denk ik vaak dat het logisch is hoe de tekst doorloopt, terwijl dat niet het geval blijkt te zijn als ik het op papier zie.

Lid sinds

16 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Op papier en idd met een rode pen in de hand. Ik ben geboren met een rode pen in mijn handjes vandaar dat ik daar veel meer mee kan opmerken. op het scherm lees ik vaak tien keer dezelfde tekst en iedere keer vallen me een paar dingen op, maar met een pen en papier haal ik veel meer puntjes op de i tevoorschijn.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik proeflees altijd van het scherm, ook hele romans. Er gaat toch niets boven opmerkingen in de tekst + wijzigingen bijhouden. Als ik later alle opmerkingen weer moest overtikken, zouden ze vast veel summierder worden. Nou moet ik er wel bijzeggen dat ik een heel goed beeldscherm heb (Mac); lappen tekst van een slecht scherm lezen is inderdaad erg onprettig.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Enorme alinea's lezen vanaf het scherm is trouwens vreselijk. Bij kleinere heb ik veel meer het idee dat je opschiet, 'jeuh weer een alinea gelezen'... xD

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als je iemand een paar hoofdstukken laat proeflezen, niet corrigeren en je moet wat vragen meesturen wat vraag je dan? Ik heb het nu via de telefoon gedaan en wat mij het meeste hielp was de lezer vragen de verschillende personen in het boek te omschrijven. Hier en daar kwam ze met een heel andere persoon dan ik in gedachten had. Daar moet ik dus zwaar mee aan de slag. Ik vond dat zeer nuttig.