Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Wie vind jij een goede liedjesschrijver/songwriter?

Wie vind je een goede songwriter/muziekschrijver/liedjesschrijver? Welke (bekende) nummers/liedjes heeft hij/zij geschreven? Waarom vind je dit een goede songwriter? NB ik wil het liefst lezen over niet zo bekende schrijvers die grote hits hebben geschreven.

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ehm, Boudewijn de Groot
Boudewijn de Groot zou ik geen goede tekstschrijver willen noemen. Aan zijn teksten van de laatste jaren is duidelijk te merken dat zijn vaste tekstschrijver, Lennaert Nijgh, dood is. De teksten van de Groot ontstijgen nu nog nauwelijks het niveau van Ik hou van jou en ik blijf je trouw. Als er al eens een goede tekst tussen zit dan is dat er eentje van Lennaert die hij nog in de la had liggen :p Onlangs las ik Harten van helden, een boek dat gaat over liedjes schrijven. Daarin geeft hij zelf ook toe dat hij zelf eigenlijk helemaal geen goede teksten kan schrijven. Mijn favoriete liedjes schrijver is, hoe verrassend, Lennaert Nijgh. Daarnaast vind ik Daniël Lohues, Huub van der Lubbe, Thé Lau, Martin Buitenhuis, Thomas Acda en Paul de Munnik goede tekstschrijvers. Ook engelstalige liedjes kan ik soms erg mooi vinden maar dan is het meer de melodie dan de tekst die me aanspreekt. Bij Engels heb ik altijd het probleem dat het niet rechstreeks bij mij binnen komt. In mijn hoofd moet ik dan de tekst altijd eerst vertalen voordat ik daar de schoonheid van in kan zien. Meestal begin ik daar niet eens aan.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Sureya :confused: En ik maar denken dat de man zelf zo briljant was... :paranoid: Nou, ik weet nu dus niet of hij ze zelf heeft geschreven, maar het gaat me vooral om de nummers Verdronken vlinder en Testament.

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Die beide teksten heeft Lennaert Nijgh geschreven. Boudewijn de Groot heeft zorg gedragen voor het schrijven van de muziek en de uitvoering. Dat doet hij trouwens ook bijzonder goed hoor, daar niet van.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank voor de info. Ja, de muziek en de uitvoering zijn ook zeker erg mooi, maar het gaat me in deze teksten toch vooral om de woorden!

Lid sinds

16 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik sluit me aan bij Sureya wat betreft Lennart Nijgh en voeg daar aan toe: Maarten van Roozendaal (speelt met Marcel de Groot, om het even rond te maken). Spitsvondige teksten met veel humor en meestal een mooie twist op het einde. Maar behalve dat schrijft hij ook ontzettend ontroerende teksten: "Mijn vader sterft. Als ik zijn hand vasthoud, voel ik de botten door zijn huid heen steken. Ik zoek naar woorden, maar hij kan niet spreken en is bij iedere ademtocht benauwd. Dus schud ik kussens en verschik de deken waar hij met krachteloze hand in klauwt; ik blijf zijn kind, al word ik eeuwenoud en blijf als kind voor eeuwig in gebreke. We volgen een voor een hetzelfde pad en worden met dezelfde maat gemeten. Ik zie mezelf hier bij zijn bed gezeten, zoals hij bij zijn eigen vader zat. Straks is hij weg en heeft hij nooit geweten hoe machteloos ik hem heb liefgehad." Kort maar krachtig en een volkomen natuurlijke rijm, wat nauwelijks als rijm wordt ervaren.

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Oh wat sprak jouw vraag mij aan FS. Ik ben een ongelooflijke muziekliefhebster, vele genres spreken mij aan. Maar met name singer-songwriters blijven mij bekoren! Vandaar mijn lange opsomming; oh en van een enkeling ben ik niet geheel zeker of hij/zij zelf de songteksten schrijft, echter vind ik diegene toch de moeite waard om te vermelden aangezien hij/zij in ieder geval de voor mij zo belangrijke teksten gebruikt! Waarom deze personen en hun werken? De teksten zijn diepgaand, kritische kijk op de maatschappij en/of mens, over het algemeen zijn de teksten afwijkend t.a.v. mainstream, het schoppen tegen het gangbare... of gewoon hartverscheurend gevoelig. Hieronder mijn lijst! Groet SF A Balladeer Acda & De Munnik Alanis Morissette Alison Krauss Amos Lee Angus & Julia Stone Ben Taylor Beth Hart Bettie Serveert Blof Carly Simon Carole King Damien Rice Ilse DeLange Jack Johnson James Taylor Jamie Scott Jason Mraz Jean Parlette Jewel Justin Nozuka Lisa Stansfield Newton Faulkner Novastar Rufus Wainwright Ryan Adams Sophie B.Hawkins Spinvis Stef Bos Tina Dico Tracy Bonham

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hey SF, Deze kende ik nog niet: A Balladeer Amos Lee Angus & Julia Stone Ben Taylor James Taylor Jamie Scott Jason Mraz Jean Parlette Newton Faulkner Novastar Rufus Wainwright Ryan Adams Tina Dico

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nou dan zou ik zeggen, breng een bezoekje aan youtube, of ren naar een CD-winkel! Zeker de moeite waard, allemaal! A Balladeer: een band uit Amsterdam en is gevormd rondom zanger en liedjesschrijver Marinus de Goederen. Begin 2007 won a balladeer een Zilveren Harp. Dit is een aanmoedigingsprijs voor veelbelovende kunstenaars die een belangrijke bijdrage hebben geleverd aan de Nederlandse muziek. Ze hebben in voorprogramma gestaan van Blof. Peter Slager, bassist van Blof heeft trouwens op hun debuutalbum mee gedaan. Angus & Julia Stone; herken je misschien wel met hun nummer 'Paper Aeroplane' in de reclame van Maandag. Het is breekbare folkpop van een Australische broer-zusduo. Amos Lee; beetje jazz... Soulzangers als Stevie Wonder, Curtis Mayfield, Al Green en Bill Withers zijn de grootheden waaraan hij zich optrekt. James Taylor, ben ik mee opgegroeid! Hij heeft samen met Carole King de beroemde 'you've got a friend' gezongen. Hij is partner geweest van Carly Simon. Zijn kinderen zijn ook muziek ingegaan - Ben Taylor dus... je herkent zijn vader in zijn stem maar muzikaal is het allemaal wat jonger.... Jamie Scott; Jason Mraz en Newton Faulkner zijn jongemannen, beetje combi van Justin Timberlake, Jamie Cullum, James Blunt enzo. Jean Parlette, een van de leden ken ik persoonlijk. Jean Parlette laat zich vergelijken met acts als Tunng en the Notwist, maar de unieke bezetting en de soms onorthodoxe manier waarop de instrumenten gebruikt worden, zorgen ervoor dat Jean Parlette een zeer bijzondere liveband is. Over de elektronica liggen warme rhodespartijen van Laurens van der Meulen en spannende tokkelpassages van flamencogitarist David van Egmond. Dit wordt ten slotte op gedoseerde wijze aangevuld door celliste Suze Steemers. Blomsma zingt op luchtige wijze over grote thema's en laat de diepgang aan de luisteraar over. Jean Parlette is vriendelijk en nieuwsgierig. Ze breken langzamerhand steeds meer door in Nederland. Ze hebben inmiddels in OOR gestaan en zijn bij 3voor12 geweest, staan in albumlijsten en ze zijn ook bij 3fm geweest. Je gaat sowieso meer van ze horen denk ik! Rufus Wainwright heeft nogal enerverend leventje... lovende reacties van collega Sting en Elton John voor deze amerikaan. Vergelijking qua muziek met Randy Newman. Eigenlijk ben je een groot liefhebber of je vind het absoluut niets!... Rufus moet je gewoon wel of niet raken... iets ertussen in bestaat niet. Hij maakt veel muziek voor films. Novastar is een band uit Vlaanderen... gewoon goed! Ryan Adams: Adams wordt gedurende zijn carrière bestempeld als de nieuwe Gram Parsons of Kurt Cobain, maar zijn carrière is met name door het veelvuldige componeren en opnemen van liedjes in zowel country-rock als -folk stijl nog het beste te vergelijken met die van Neil Young. Zijn nummer 'wonderwall' is schitterend! Tina Dico ken je misschien wel als je 'Zero7' kent... ze is geinspireerd door Bob Dylan en Leonard Cohen. Ze komt uit Denemarken. Haar CD 'In the red' is erg mooi, met name de dubbelcd-versie... 2e is namelijk live en vele malen mooier! Veel luister plezier... Groet SF

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja dat nummer ken ik (natuurlijk!)... lekker classic maar nog steeds ontroerend. Oh betreft songTEKST, ook wel leuk is om deze site eens te bekijken... http://nedtlyrics.nl Groet SF

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Dit nummer van Robert Cray vind ik ont-zet-tend goed geschreven , ik weet alleen niet door wie. "Right next door"/ "Because of me". Fragment: She was right next door and I'm such a strong persuader That she was just another notch on my guitar She's gonna lose the man that really loves her In the silence I can hear their breaking hearts Vooral de laatste 2 zinnen vind ik zo goed geschreven.

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
SF, Ik heb even het lijstje dat ik noemde beluisterd op bol.com en youtube en Amos Lee, Jean Parlette, Novastar en Rufus Wainright (?) Vond ik er echt qua muziek er bovenuit steken. Vooral Amos Lee vond ik erg goed. Het muzikale werkje "Lies of a lonely friend" vond ik een van zijn beste nummers (ook al begrijp ik de tekst niet zo goed) "Colors" vond ik een van zijn betere teksten. Van Jean Parlette kon ik niet zo heel veel vinden, jammer want ik was zeer nieuwsgierig naar de songteksten. De naam Rufus Wainright word op zoveel verschilllende manieren geschreven dat ik de teksten niet makkelijk om te vinden. Novastar kon ik nog van het nummer "wrong". Luister jij ook eerst naar de muziek en daarna naar de tekst? Wat vind je van songwriters als Sara Bareilles (bekend van "lovesong") en John Mayer (bekend van "waiting for the world to change")?

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
FS, (trouwens best grappig, ik kort jouw "naam" Four Seasons af in FS, en ik kort mijn voor- en achternaam af in SF. maar dat had je wellicht zelf ook al gezien) Ok Rufus spreekt je ook aan?! Plezant te horen, want veel mensen vinden het "zeurderig/gejank" in mijn omgeving. Dat zegt overigens niet veel over met wie ik om ga hoor haha... want ze kunnen de overige artiesten wel waarderen! Het is overigens WAINWRIGHT (althans zo staat het op CD Poses en CD Release the Stars die ik van hem in huis heb; ik heb even gecheckt!) Amos Lee; lekker voor als je stukkie in de natuur zit/loopt/rent/fietst... Althans dan werkt zijn muziek voor mij nog beter! Hopelijk komt er snel nieuwe CD van hem... ik ken zijn twee cds nu eigenlijk wel... wil weer nieuwe inspiratie/bewondering van/voor hem! Zeker omdat ik weer veel te vinden ben op het water. Lekker zeilen, zon, wijntje en muziek van onder andere Amos Lee, dat doet een mens goed! :D Amos Lee en lies of a lonely friend... erg mooi inderdaad muzikaal. Voor de tekst en haar betekenis, kijk dan even op http://nedtlyrics.nl/amos-lee/love-in-the-lies Maar bedenk wel; als je verder gaat rondkijken op die site... niet alle vertalingen zijn subliem hoor... maar kan soms wel even handig zijn als onze kennis van vreemde talen ons eventjes in steek laat. Jean Parlette; dan verwijs ik je naar hun site (mag dat wel op forum? ik doe het immers niet om reclame te maken? www.jeanparlette.nl Maar bij hen is het meer de combinatie van tekst en muziek hoor... bijvoorbeeld CHAOS... tekst is op zich niet ingewikkeld maar door juiste woorden met bepaalde klanken te combineren is er iets speciaals ontstaan. Althans in mijn beleving. Ja of ik eerst naar muziek luister en dan naar tekst.... dat wisselt heel erg. Maar over-all muziek waarvan de tekst ook bijzonder is doet me uiteindelijk veel meer dan wanneer ik alleen muzikaal zou luisteren. De meerwaarde van tekst is voor mij dus wel degelijk van belang. Soms kan tekst zelf al muziek zijn; zoals bij Damien Rice bijvoorbeeld. Hij speelt echt met tekst en dat geeft extra dimensie. Eh dus ik vind het lastig die vraag te beantwoorden. Hoe zit dat bij jou dan, eerst tekst of toch eerst muziek? John Mayer wel ok; maar na paar nummers niet meer sprankelend, snelle verveling... maar dat kan ook aan mijn humeur liggen hoor! Sara Bareilles ken ik wel van naam, dat ene nummer ook wel es gehoord... Maar ik zal het eens op internet luisteren en dan BEWUST op me in laten werken. Is fijn om zo nieuwe muziek/teksten te leren kennen! Dus mocht je nog meer tips hebben voor me, zowel muzikaal als tekstueel gezien, ga je gang! Groet! SF

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik kreeg net mailtje van VARA met tv overzicht en enkele programma's die worden uitgelicht omdat ze bijzonder zijn. Ik las daarin singer-songwriter Joni Mitchell... Volgens mij had ik die nog niet genoemd! Schandalig, want die hoort toch ook echt in mijn rijtje! Mooi programma by the way ;) vaak ook veel aandacht voor literatuur en haar schrijvers! {ZOMERGASTEN Nederland2 20:25uur Een nieuw seizoen, een nieuwe presentator (Bas Heijne) en minister Ronald Plasterk als eerste gast, wiens ideale televisieavond bestaat uit o.a. singer-songwriter Joni Mitchell, gitaarvirtuoos Jimmy Rosenberg, een fragment uit Woody Allens film Zelig en de comedyserie Yes, Minister} groet SF

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
SF Ik heb alleen het fragment over Joni Mitchell gezien. Vond "Blue" een mooi nummer, voor wat daarna kwam vond ik dit forum net iets interessanter.

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ FS: Zomergasten blijft toch helemaal AFHANKELIJK VAN DE GAST.... blijkt terwijl ik kijk... Eerste aflevering van dit seizoen schommelt enorm vind ik qua boeiende onderwerpen... Joni Mitchell in fragment was interessant. "Blue" is heel erg mooi. Ik kende het al doordat ik bijna alle cds van haar heb.

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@FS: Sorry duurde even voor ik weer "tijd" had om op schrijvenonline te komen. Druk gehad met medische wereldje. Maar ik heb inmiddels Sara Bareilles aandachtig beluisterd. Ik vind 'Gravity' erg mooi. Sara Bareilles doet me een beetje denken aan combinatie van de artiesten Room Eleven en Stevie Ann. Oh en wat betreft Robert Cray en 'right next door', volgens mij heeft hij dat zelf geschreven. Zover ik weet. @Sjee: Ja ik denk dat vrijwel iedereen even twijfelt aan zijn/haar gehoor wanneer ze Ryan Adams naam horen. Maar ik ben van mening dat er qua muziek en tekst een groot verschil bestaat tussen die twee artiesten! ;)

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ FS: Wij hadden het al eerder over deze songwriter... dus ik heb wel leuk nieuwtje! Amos Lee heeft een 3e cd uitgebracht! CD titel: Last days at tje Lodge Groet SF

Lid sinds

16 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Oja Joni Mitchell ben ik ook dol op, mijn favoriet is River, al heeft dat misschien meer te maken met de akkoorden dan met de tekst... Haar liedjes zijn beeldende verhaaltjes, heel mooi. En een van de mooiste (jazz)teksten: (Don Raye en Gene DePaul) You don't know what love is Until you've learned the meaning of the blues; until you've loved a love you've had to loose You don't know what love is. You don't know how lips hurt until you've kissed and had to pay the cost; until you've flipped your heart and you have lost You dont know what love is. Do you know how a lost heart fears the thought of reminiscing? And how lips that taste of tears lose their tase of kissing? You don't know how hearts burn for love that cannot live yet never dies. Until you've faced each dawn with sleepless eyes You dont know what love is.

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Zijn hier nog Blues fans? Sommige mensen weten volgens mij niet eens dat lovin'whiskey van Rory Block is en niet van Anouk. Ik vind ook heel weinig over Rory Block op youtube. Ik luisterde veel naar dit nummer toen ik een jaar of 17 was. Is het soms te zware muziek? Te wereldvreemd? Is het te realistisch in een wereld vol dromers? Lovin' whiskey Well if you live in dusty twilight baby, that's OK, 'Cause there are women at the bar to greet you everyday. And you can take them back to lie with you and visit Jamie's room, But they can never take the pain away or brighten all the gloom, And if your hands are clenched in sorrow, may it help you ease your pain, Though the windows have a view of city rain, city rain... And if you walk in constant sorrow and you cry for me, May it hit the painful memories, maybe then you'll see, That if you drown yourself in liquor, because it keeps you company, Then just remember who you're loosing, and be proud to set me free, Because it don't talk back or disagree, it just make you see so hazily, But in the morning light your life is scattered with the wind, scattered with the wind... Well they tell you on the telephone to let him go, I said they tell you he's a sinking ship, and he's trying to pull you down, Don' t you know, that every time you call me up and say you want me back you know you break my heart, You said you want me to come back home and try again, you want me to make a brand new start, But if wisdom says to let him go, then it's hell, because you just don't know, Until you've tried to love a man Who's lovin' whiskey Lovin' whiskey... My baby left me for the bottle and the lure of the nightlife, Good times and crazy women and another glass of Tangueray, But if wisdom says to let him go, then it's hell, because you just don't know, Until you've tried to love a man Who's lovin' whiskey Lovin' whiskey Vertaling Als je leeft in stoffige schemering, schatje, het is goed Want er zijn vrouwen in de bar om te groeten, elke dag En je kan ze meenemen om bij je te liggen en de kamer van Jamie bezoeken Maar ze kunnen nooit de pijn wegnemen, of de glans helderder maken En als je handen dicht geklemd zijn met zorgen, kunnen ze de pijn verzachten Door het raam een uitzicht van de stadsregen, stadsregen... En als je in constante zorgen loopt en je huilt voor mij Misschien dat de pijnlijke herinneringen toeslaan, misschien zal je dan zien Dat als je jezelf verdrinkt in drank, omdat het je gezelschap houdt Herinner je je dan wie je verliest, en wees trots genoeg om me vrij te laten Want het praat niet terug of is het ermee oneens, het maakt dat je zo wazig ziet Maar in het ochtendlicht wordt je leven verstrooid door de wind, verstrooid door de wind Ze vertellen mij aan de telefoon dat ik hem moet laten gaan Ze vertellen me dat het een zinkend schip is, en hij probeert me naar beneden te halen Weet je het dan niet, dat elke keer als je me opbelt, en je zegt dat je terug wilt, je weet dat je mijn hart breekt Je zegt dat je wilt dat ik terug naar huis kom en het opnieuw probeert Je wilt van me dat ik een nieuwe start maak En als de wijsheid zegt om hem te laten gaan, dan is dat een hel, omdat je het gewoon niet weet Totdat je probeert om van een man te houden Met een liefde voor whiskey Met een liefde voor whiskey Mijn schatje heeft me verlaten voor de fles en de uitdaging van het nachtleven Goede tijden en gekke vrouwen en nog een glas Tangueray En als de wijsheid zegt om hem te laten gaan, dan is dat een hel, omdat je het gewoon niet weet Totdat je probeert om van een man te houden Met een liefde voor whiskey Met een liefde voor whiskey

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
@FS: Sorry duurde even voor ik weer "tijd" had om op schrijvenonline te komen. Druk gehad met medische wereldje. Maar ik heb inmiddels Sara Bareilles aandachtig beluisterd. Ik vind 'Gravity' erg mooi. Sara Bareilles doet me een beetje denken aan combinatie van de artiesten Room Eleven en Stevie Ann. Oh en wat betreft Robert Cray en 'right next door', volgens mij heeft hij dat zelf geschreven. Zover ik weet.
SF Het geeft niet dat het even duurde. Geduld is niet voor niets een schone zaak. Wat grappig dat je in Sara Bareilles een combinatie van Stevie Ann en Room Eleven erin ziet. Zo had ik het nog niet bekeken.

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Cher vind ik ook goede teksten hebben, vooral "Strong enough" vind ik mooi, omdat ze laat zien hoe sterk een vrouw kan zijn als haar man haar een ":%^streek levert (in dit geval vreemdgaat)