Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Schrijftips achteraf lezen?

Waarom ben ik van mening dat je schrijftips beter achteraf kunt lezen, dan tijdens of voor het schrijven? Dat vroeg ik mezelf even af, omdat het eigenlijk wel een beetje onlogisch klinkt. "Anders voel ik me geremd in het schrijven door alle regeltjes waar ik me aan moet houden". Ik denk dat dat de enige reden is die ik kan bedenken. Wie heeft dit idee nog meer? * ik weet niet zo goed bij welke categorie deze topic thuis hoort. *

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik kan me daar wel in vinden, eigenlijk. Tussen de eerste versie en de herschrijfronde in, zodat je wat je leert meteen kan toepassen en tijdens het vormen, het schrijven, niet hoeft na te denken. Aan de andere kant ligt het wel een beetje aan wat voor tips. Het zou zonde zijn als je pas na de eerste versie leert over plotopbouw en show don't tell, want dan moet alles weer opnieuw, bijna.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Anderzijds: pas als je iets geschreven hebt, kun je zien waar je bv meer moet 'showen' en waar minder 'tellen'. Dan valt het meer op. Van je eigen tekst is het trouwens toch vaak moeilijk te zien. Kennis achteraf maakt dan wel veel duidelijk. Vooraf zou ik er zelf eerder onzeker door worden: Let ik híer wel goed op? Doe ik dát wel 'volgens de regels'? Het spontane schrijven en het zelfbewustzijn kunnen erdoor worden afgeremd, door kennis vooraf. Maar het geldt voor iedereen weer anders. Misschien krijgen anderen juist zelfbewustzijn als ze weten hoe het volgens de boekjes moet.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Yeah... hoewel het lastig blijft. Ik heb net de schrijfwijzer helemaal doorgelezen en vooral het stuk over komma's achterin was heel handig, maar ik kan het nog steeds niet echt toepassen, alleen achteraf per zin bekijken of het klopt volgens de regels. Maar misschien moet ik iets meer energie steken in het leren van die regels. Kwestie van in de vingers krijgen.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb er nog niet echt de moed voor om eraan te beginnen (misschien ben ik wat lui). Schrijftips lezen ect. Het verhaal moet eerst voor mn gevoel goed kloppen, daarna wil ik pas aan de zinnen gaan sleutelen (indien nodig).

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Er is bij mij nooit een achteraf, als het om schrijven gaat... Ik lees tips en trus en boeken, niet met het idee om ze meteen toe te passen maar met de gedachte iets te gaan leren. Ik bekijk of ik het snap, of ik de gedachte die achter de regel ligt snap, of ik het terug zie in mijn eigen werk. Zo bezinkt het in mijn gedachten, en op een dag merk ik ineens dat ik een bepaalde techniek weet toe te passen of een grammatica of spellings probleem ineens niet hoef op te zoeken. Als ik het meteen wil toepassen dan werkt het niet, is het te krampachtig, niet van mijzelf.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Toen ik tijdens een workshop bij de Academie Online commentaar kreeg, dacht ik: "Kan ik hier iets mee?" Terwijl een meer ervaren schrijver misschien wel denkt "Wat kan ik hiermee?" Je kent de "valkuilen van het schrijversschap" denk ik beter als je een ervaren(en doorgewinterde) schrijver bent.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Voor mij ja, maar dat kan voor een ander wel weer helemaal anders zijn. Heeft veel met je manier van leren te maken, met de manier die je het beste ligt.