Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoe voorkom je dat iemand aan de haal gaat met je naam?

Ik hoop dat dit topic onder het juiste forumonderdeel staat. Zo niet, moet Dries het maar even verplaatsen. Naar aanleiding van een spam van gisteren kom ik op de verontrustende gedachte dat er misschien mensen zijn die je naam gebruiken om er zelf beter van te worden. Ze maken een site waarin ze iets aanprijzen, ze plakken er een foto van jou bij en daar ga je! Het viel me nl op dat deze site http://www.vermageren.com/index_1.php eenzelfde (bedroevende) vormgeving heeft als de site die gisteren als spam van het forum verwijderd is. Is dit een hersenspinsel van me, of kunnen deze dingen echt gebeuren en indien ja: wat doe je ertegen? Ik hoop dat ik niemand op een idee gebracht heb.

Lid sinds

19 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
Je bedoelt dat mensen met jouw naam geld gaan verdienen? Er zijn wel gevallen bekend waar dat is gebeurd, maar daar kom je meestal heel snel achter. Het is dan ook een hele domme manier van oplichting, omdat kennissen, collega's of bekenden er altijd achter komen en grote vorderingen kunnen plaatsen voor misbruik en beschadiging van iemands goede naam. Overigens is die site van (eer)gisteren wel degelijk van Mireille Geus hoor. De domeinnaam staat op haar naam. Die site (hoe schreeuwerig ook) is met haar medeweten (en medewerking) gemaakt.

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Oké, dat is een geruststelling. Er zijn echter meer sites die eenzelfde opzet hebben: dikke, vette, rode letters op een witte achtergrond, met geel gemarkeerde kreten, en een schreeuwerige stijl om de waar aan te prijzen. Misschien doet één iemand dat, dacht ik. Die verzint een (duur) product, koppelt een (goede) naam eraan en daar sta je dan, op het net.

Lid sinds

19 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
Ja, de opzet van die site is hetzelfde als die van veel sites voor afslankcremes, zelfhulpboeken of thuiswerken en € 10.000,- per maand verdienen. Het is niet zo dat één iemand die maakt, maar meer dat de doelgroep van die sites gevoelig is voor die opmaak. De doelgroep zijn namelijk mensen met weinig internet ervaring die goedgelovig zijn. Vandaar dat die sites vaak maar één pagina hebben, schreeuwerig van opzet zijn, voornamelijk wit mnet rood en in 90% van de gevallen eindigen met een handtekening (lekker persoonlijk). Zoals je al zegt zijn ze vaak gebouwd om een persoonlijkheid. Het kan zijn dat er een programma bestaat waarmee je dit soort standaardsites kunt bouwen ;) Voorbeeldje van een site die voor 90% op de schrijftips van Mireille lijkt.

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je voor de informatie, Dries. Inderdaad betreft het vaak pagina's met dergelijke producten. Wat ik dan hé-le-máál niet begrijp, is waarom iemand die een Gouden Griffel heeft gewonnen (toch prestigieus), nu net precies zó'n site laat maken.

Lid sinds

19 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
Nee inderdaad, snap er ook niks van. Zei net al tegen Ing dat ik denk dat Mireille benaderd is door één of andere opgeschoten internet marketing figuur met mooie praatjes.

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, zo naief zou ik een jaar geleden ook nog zijn, nu niet meer. Ik vond het maar raar, die site van een bekend schrijfster als zij!

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
En ik mailde net Dries terug dat ik die site zo níet passend bij Mireille vind, ik kan me niet indenken dat zij achter die formule staat. Maar er helemaal niet van weten, dat is inderdaad ook erg onlogisch. Wat Dries schrijft, klinkt me heel plausibel in de oren. Mireille heeft nog niet teruggemaild, maar zo gauw ik iets van haar hoor, zal ik het Dries laten weten.

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mireille heeft nog niet teruggemaild, maar zo gauw ik iets van haar hoor, zal ik het Dries laten weten.
Ik zou het ook wel willen weten...

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Je moet gewoon zorgen dat er mensen zijn die je schrijfstijl en de onderwerpen waarover je schrijft kennen. Net zoals met schilderijen; een kenner weet precies wat een echte is en wat een namaak. Maar ja wanneer spreek je van "een echte kenner" ? En hoe noem je zo iemand? Een literatuurwetenschapper? Of beperkt die zich alleen tot de literatuur? Ben jij zo'n kenner Dries? Of degenen die workshops geven of die les geven dmv cursussen? En moet hij ook een "papiertje" hebben?

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je moet gewoon zorgen dat er mensen zijn die je schrijfstijl en de onderwerpen waarover je schrijft kennen. Net zoals met schilderijen; een kenner weet precies wat een echte is en wat een namaak. Maar ja wanneer spreek je van "een echte kenner" ? En hoe noem je zo iemand? Een literatuurwetenschapper? Of beperkt die zich alleen tot de literatuur? Ben jij zo'n kenner Dries? Of degenen die workshops geven of die les geven dmv cursussen? En moet hij ook een "papiertje" hebben?
Ook kenners laten zich wel eens in de luren leggen door heel goede vervalsingen. Trouwens; van 'heel goede' is hier sowieso geen sprake en qua vervalsing valt dat nog te bezien.:D

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mireille heeft nog niet teruggemaild, maar zo gauw ik iets van haar hoor, zal ik het Dries laten weten.
Ik zou het ook wel willen weten...
Als ze antwoordt, zal ik vragen of ze het goed vindt als ik het hier plaats. Ik vind het -ongeacht het antwoord- niet netjes dat zondermeer te doen. Oké?

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ook kenners laten zich wel eens in de luren leggen door heel goede vervalsingen. D
:!: Aha!! OK, ff serieus, als je een echte kenner (of meer) weet die "niet in vervalsingen van teksten en boeken trapt" , of als je weet aan welke voorwaarden deze moet doen let me know.

Lid sinds

19 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
Maar het gaat hier helemaal niet om vervalsingen. De domeinnaam staat op naam van Mireille Geus. Zij heeft dat domein laten registreren en is er eigenaar van (je kunt dat controleren bij de SIDN). De gegevens zijn identiek aan die van haar persoonlijke site. Het is dus haar domein en ze is verantwoordelijk voor wat er daar gebeurt. Zij heeft daar een site op laten zetten dus het lijkt me niet meer dan logisch dat ze ervan af weet. Laten we stoppen met de theorie dat iemand dit heeft gedaan om van haar goede naam gebruik te maken. Dan had het domein op naam van iemand anders gestaan. De vraag van marriejeanne in het algemeen blijft natuurlijk staan, maar 'schrijftips' is geen goed voorbeeld.
Ben jij zo'n kenner Dries? Of degenen die workshops geven of die les geven dmv cursussen? En moet hij ook een "papiertje" hebben?
Ik snap niet helemaal wat je bedoelt. Je hebt geen papieren nodig om schrijfcursussen te geven of een boek over schrijven te publiceren, als dat is waar je op doelt.

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Maar het gaat hier helemaal niet om vervalsingen. De domeinnaam staat op naam van Mireille Geus. Zij heeft dat domein laten registreren en is er eigenaar van (je kunt dat controleren bij de SIDN). De gegevens zijn identiek aan die van haar persoonlijke site. Het is dus haar domein en ze is verantwoordelijk voor wat er daar gebeurt. Zij heeft daar een site op laten zetten dus het lijkt me niet meer dan logisch dat ze ervan af weet. Laten we stoppen met de theorie dat iemand dit heeft gedaan om van haar goede naam gebruik te maken. Dan had het domein op naam van iemand anders gestaan.
Aha, nu begrijp ik pas echt hoe dat zit, dank je wel. Onverklaarbaar dat ze met die inhoud accoord is gegaan. Kan het zo zijn dat ze geen invloed meer heeft op wat er geplaatst wordt?

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Sorry, ik ging eigenlijk in op de "Hoofdvraag" Namelijk: "Hoe voorkom je dat iemand aan de haal gaat met je naam?" Ik bedoel met "ben jij zo'n kenner Dries? Of degenen die workshops geven of die lesgeven dmv cursussen?" een echte boekenkenner die door tekst en boek"vervalsingen" heen kan kijken. en met: "moet hij ook een papiertje hebben?" bedoel ik of je kan aantonen dat je een kenner bent, als je dat bent. Ik hoop dat jullie evengoed wat aan mijn reactie hebben gehad.

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nee, Ing, het kan niet zo zijn dat ze geen invloed heeft op wat er geplaatst wordt. Zij heeft de site geregistreerd, dus zij krijgt het wachtwoord waarmee ze dingen op die site kan zetten. Niemand anders. Ze kan het wel uitbesteden, maar dan is ze zelf verantwoordelijk aan wie ze het uitbesteedt. Ze moet hem/haar de gegevens geven waarmee die ander op de site kan kliederen. Ik vrees dat ze gewoon weinig inzicht heeft in hoe de tekst overkomt bij anderen.

Lid sinds

19 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
een echte boekenkenner die door tekst en boek"vervalsingen" heen kan kijken. en met: "moet hij ook een papiertje hebben?" bedoel ik of je kan aantonen dat je een kenner bent, als je dat bent.
Ik ben helemaal geen kenner op het gebied van vervalsingen, maar wel op het gebied van internettrends en dan vooral dingen waar ik me aan erger zoals spam en oplichting (scam, phishing etc). En nee, daar heb ik geen 'papiertje' voor. ;)

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben helemaal geen kenner op het gebied van vervalsingen, maar wel op het gebied van internettrends en dan vooral dingen waar ik me aan erger zoals spam en oplichting (scam, phishing etc). En nee, daar heb ik geen 'papiertje' voor. ;)
Hoe toon je dan aan dat je een "kenner" bent op het gebied van internettrends en dan vooral dingen als spam en oplichting? Hoe kan iemand dan zien dat je die kwaliteiten hebt, die je beweert te hebben, zonder diploma, certificaat etc?

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat volg je dan niet Zjors? Ik heb het over dat mensen de boeken die je hebt geschreven, kunnen vervalsen en hoe je kunt aantonen dat er sprake is van een "vervalsing" Volg je het nu een beetje? :rolleyes:

Lid sinds

19 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
FS ik schrijf geen boeken en ik verdien mijn geld met opdrachten voor mensen die mij vertrouwen op mijn kunnen. Wat jij denk ik bedoelt is dat iemand boeken of delen daarvan plagieert. Dat is weer een heel ander verhaal. Meer info (ook over het voorkomen ervan) staat onder andere hier: Meestgestelde vragen over auteursrecht (onderste deel)

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nee, Ing, het kan niet zo zijn dat ze geen invloed heeft op wat er geplaatst wordt. Zij heeft de site geregistreerd, dus zij krijgt het wachtwoord waarmee ze dingen op die site kan zetten. Niemand anders. Ze kan het wel uitbesteden, maar dan is ze zelf verantwoordelijk aan wie ze het uitbesteedt. Ze moet hem/haar de gegevens geven waarmee die ander op de site kan kliederen. Ik vrees dat ze gewoon weinig inzicht heeft in hoe de tekst overkomt bij anderen.
Maar om een site te laten bouwen, geef je dat wachtwoord toch aan degene door die dat voor je doet? Als hij/zij dan bij de host het wachtwoord verandert, kun je er zelf niet meer op. Of is dat te naief cq achterdochtig?

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Maar om een site te laten bouwen, geef je dat wachtwoord toch aan degene door die dat voor je doet? Als hij/zij dan bij de host het wachtwoord verandert, kun je er zelf niet meer op. Of is dat te naief cq achterdochtig?
Ja, dan ben je wel de pineut.

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Dries, bedankt voor je tip!! Het is niet dat ik je niet vertrouw hoor! Dat is precies wat ik bedoel: plagiaat Kan je ook ergens over dit onderwerp discussieren?

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dan kun je dat altijd nog aangeven bij je host. Jij bent degene die betaalt, jij bent degene die je site op zwart kan laten zetten.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat is precies wat ik bedoel: plagiaat Kan je ook ergens over dit onderwerp discussieren?
Als je een nieuw onderwerp hiero opent kan het zo :)

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, dat lijkt me naief, Ing. Dan bel/mail je toch gewoon de host en zegt: gooi mijn site even op zwart, want hier gebeurt iets fouts. En dan ga je daarna een robbertje vechten. Lastig is dat wel. Moet je toch even aan de host uitleggen dat jij echt jij bent en zo. Maar dat lijkt me hier niet aan de hand. Ik denk dat ze gewoon marketingtechnisch niet slim is en dat iemand heeft gezegd: zo doe je dat. Ja, met afslankpillen misschien, maar niet met schrijfboeken. Dat is toch een andere markt. :nod: