Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Twee Vragen

Wat ik vaak heb als ik schrijf, is dat ik er vaak echt goed voor moet gaan zitten en me moet beheersen om (hier bijvoorbeeld) doelloos wat rond te gaan surfen. (In de avonduren wordt dit wat minder (en dan schrijf ik ook beter)). En ik gebruik niet al mijn tijd om te schrijven. Is dit normaal, hoort het bij mijn leeftijd, of... En daarnaast is mijn inspiratie nu op. Ik heb al drie hele dagen niks geschreven. En dat terwijl het vakantie is. Schande. Hoe lossen jullie dat op?

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zodra ik uit mijn flow ben omdat ik moet nadenken, alt-tabben mijn vingers alweer naar FireFox ;) Voor mij helpt het juist. Wat die inspiratie betreft, ik kijk juist raar op als ik drie dagen achter elkaar schrijf ;) Da's voor iedereen anders. Als je echt wil, zijn er wel writers-block oefeningen. Anders moet je het gewoon laten gaan. Komt vanzelf weer.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het huis wordt wel een stuk schoner tijdens schrijfpauzes. Ik las ze bewust in, pauzes van enkele dagen tot een paar weken. Daarna lukt het weer prima.

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Rondsurfen... ik denk dat iedereen die nu op deze site zit dat bekend voorkomt en inspiratiloosheid ook. Over het algemeen is het bij mij zo dat zodra ik inspiratie heb ik makkelijker ga schrijven. Om aan inspiratie te komen merk ik dat ikzelf in beweging moet zijn. Vanmiddag bijvoorbeeld twee uur met de hond gelopen en aan mijn verhaal gedacht. Gewoon wat rondzwerven en je gedachten telkens weer op je karakters focussen, dan komt de inspiratie vanzelf wel (bij mij tenminste)

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik neem meer pauzes dan dat ik schrijf, maar in mijn pauzes ben ik wel altijd bezig met het verhaal of het schrijven, een beetje research doen online, de topics hier volgen, af en toe gewoon een scène schematisch uitschrijven. Vingers die over het toetsenbord glijden, dat gebeurt bij mij bij momenten, telkens voor enkele minuten, waaraan uren denkwerk vooraf gaan. Als ik geen inspiratie heb, en toch per sé iets wil doen, haal ik de tikfouten eruit die ik in die momenten waarin ik echt als een razende schrijf in grote getale produceer. Maar heel soms, heb ik ook zo een dagje waarin ik alleen maar tekst produceer, aan de lopende band. Als het echt niet lukt: pech dan. Als schrijven pijn doet, stop ik er voor een tijdje mee. Volgens mij is het dus heel normaal Job, zoals jij het beschrijft. Schrijven is een leuke vorm van zelfkwelling :p Ik hààt die momenten waarin ik voor niets anders goed ben dan tikfouten verbeteren.

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Job, die neiging is heel natuurlijk. Ik ga tussendoor continu naar hier, naar mijn e-mailbox, naar bol.com om inkijkexemplaren van andere boeken te bekijken (I know...), et cetere et cetera. Ik heb geen idee of je hier iets aan kunt doen. Als je ernaast maar schrijft, lijkt het me geen probleem.

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb zo vaak geen inspiratie. Op het moment schrijf ik bijna niet. En ik surf ook teveel dan ik schrijf ;)

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb nu al een paar maanden niets geschreven. Heerlijk vind ik dat. Ik stort me dan weer vol op andere zaken die als ik schrijf niet gebeuren. Nu voel ik langzaam dat ik weer iets wil gaan doen. Ik ga dat pas doen als ik echt hongerig word naar het schrijven. Pas dan kan ik het ook langdurig volhouden om elke dag te werken aan iets. En juist dat elke dag werken heb ik nodig om in het verhaal te blijven. Om niet te kunnen ontsnappen naar forums ed ga ik in keuken zitten met de laptop. Daar geen internet. Zoals gezegd iedereen zal dit op zijn manier invullen. Een negen tot vijf baan zal het voor niemand zijn.

Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb net een non-surfing periode achter de rug Job en mistte internet niet omdat ik enorm veel gewerkt hebt aan mijn verhalen. Ik denk dat die periodes dat je niet schrijft vooral gebeuren als je met schrijven een beetje op een dood spoor zit. Je denkt dat je zit te niksen, maar ergens in je kronkelbreintje zijn je ideeën op volle gang. Uit die ijverige avond van jou, komt misschien wel betere tekst als je niet eerst wat doelloos gesurft had. Succes met surfen. :D

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik schrijf al meer dan een maand niet meer, al moet ik mezelf altijd wel bedwingen om het juist wel te doen. Het is misschien een gekke reden, maar ik MOET echt al mijn aandacht besteden aan andere dingen (schoolexamen). Daarbij wil ik niet afgeleid worden door al mijn gedachtenspinsels, die mijn animo in leren niet echt bevordert. Eigelijk vind ik het juist jammer, want mijn vingers jeuken om verder te schrijven. Herschrijven en typfoutjes eruithalen is ook nog niet zo verkeerd. Je leert er altijd wel wat van (vind ik dan). Misschien is dat ook een optie. Leg het weg voor een bepaalde tijd... (misschien een door jou zelf opgelegde tijd van bijv een maand)... dan komt de inspiratie vanzelf wel weer bovendrijven. Enne... fantaseren is niet verboden :)

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Tegenwoordig dwing ik mezelf vaak om op de momenten dat de kinderen niet in de woonkamer zijn te schrijven. Ik ben minder dwingend als er minder dwingende deadlines zijn en meer leuke tv-programma's. :) Outlook zet ik tegenwoordig uit, anders check ik alle mails. Internet laat ik aan, soms kijk ik tijdens het schrijven al naar synoniemen voor een woord bijvoorbeeld, of zoek ik iets op. Geen inspiratie hebben komt regelmatig voor, en 'flow' hebben komt bij mij slechts sporadisch voor... Hoe minder ik weet wat ik moet schrijven, hoe meer ik inderdaad andere dingen ga doen. Vooral veel hier kijken. :) Kortom: herkenbaar dus, Job. En afgestudeerd ben ik al jaren geleden. ;)

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Job. volgens mij hoort het gewoon bij het schrijven. Ik heb het ook - maar als ik geen internet heb heb ik er ook geen last van, dan schiet het verhaal opeens op :confused: in de vorige week schreef ik dan ook veel meer dan in een normale week. En nu wil ik ook weer gaan schrijven maar daar is het wel erg laat voor :P Niks ergs aan de hand met jou denk ik. Alleen dat laatste klinkt raar. Helpt het als je muziek opzet? Bij mij wel.