Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Hebben boeken ook een houdbaarheidsdatum ?

Heeft het zin om biografieen van een paar jaar geleden (bijvoorbeeld mijn verhaal van Hilary Clinton, leven in het teken van vrede van koningin Noor of een boek over het leven van Sting) te lezen of is dit te gedateerd en waarom? Kan je Schrijfwijzer van Jan Renkema van 2002 nog gebruiken, als er ook een versie is van 2005 en misschien over een tijdje weer een nieuwe komt?

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Biografieën zijn actueel totdat er iets nieuws gebeurt. Je kan dus oude boeken wel lezen, maar nu zjin er wellicht nieuwe ideeën over die persoon of is 'ie inmiddels overleden.

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik las pas een autobiografische roman over het trouwen van zijn ouders van de auteur, in 1945. Zijn vader was Duitser en zijn moeder Nederlandse. Zij werden door alle mensen uitgekotst. De auteur vroeg zich af of zijn boek nog wel kon, zolang na dato. Het bleek zeer goed te kunnen, omdat het probleem niet van de tijd afhankelijk is, maar van de mensen.

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoezo rare vraag A. Redhed? Wat ik eigenlijk vooral wil weten, is of het zinvol is om het boek Schrijfwijzer aan te schaffen als er om de zoveel tijd weer een nieuwe versie komt, of dat ik gewoon mijn versie van het boek van 2002 kan gebruiken.

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Waarom, denk je, wordt de Schrijfwijzer opnieuw uitgegeven? En wat wil jij met de Schrijfwijzer? :!:

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
:o Sorry, beginnersfout zullen we maar zeggen. Ik wil met de schrijfwijzer meer leren over hoe ik stijlfouten voorkomen kan, ik wil meer leren over de techniek van het schrijven, omdat ik daar nog erg veel over moet leren. Ik wil het boek graag hebben omdat het een must is voor schrijvers maar ben bang dat ik hem niet gebruiken zal.

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, zo breng je jezelf wel in een dilemma, lijkt me. Ik hoop dat je eruit komt.

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoe gebruik jij schrijfwijzer marriejeanne? Zoek je er dingen in op, of begin je er "gewoon" in te lezen (vanaf het begin)?

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik moet je eerlijk zeggen dat ik de Schrijfwijzer nog steeds niet bezit maar wel het plan heb, hem aan te schafffen. Ik zou hem alleen gebruiken als ik informatie nodig had. Het is geen roman die je van de eerste tot de laatste pagina leest.

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat is wel 33 euro. In schrijfwijzer, de versie van 2002, staan de volgende tips bij "de wijze schrijver" 1. Schuif alle handboeken over schrijven eerst even terzijde en bepaal wat u zeggen wilt, met welk doel en voor welk publiek. 2. Denk niet dat schrijven pas begint bij het indrukken van toetsen op het toetsenbord(......) Het schrijven van een tekst begint met het bepalen van de inhoud. 3. Maak een planning(..) 4. Probeer niet anders of mooier te schrijven dan wanneer u in een gewoon gesprek over het onderwerp zou praten (...) 5. (...) Probeer vanuit uw lezers te redeneren. 6. (...) Schrijf door en corrigeer daarna. 7. (...) Lees uw tekst hardop aan uzelf voor, verbeter dan pas passages waar u zelf haperde, en luister daarna zo mogelijk naar reacties van enkele proeflezers voor u de tekst verstuurt. Dit is toch nog informatie van deze tijd? Wat is PRECIES het verschil tussen de "schrijfwijzer" van 2002 en 2005? Kan ik het ook redden met de schrijfwijzer van 2002?

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb de compacte schrijfwijzer gekocht, die is goedkoper.
Ik ook. Weet niet of die om de zoveel jaar wordt vernieuwd, maar hij is zeker een goed alternatief. Minder voorbeelden, maar beknopte en bruikbare informatie.

Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Misschien een ideetje, als het om het geld gaat de schrijfwijzer in de bibliotheek even door te nemen, Four Seasons? Heb ik ook gedaan. Dat kost niet veel en ik heb er inderdaad prima schrijftips uitgehaald. Daarnaast vond ik, Hoe schrijf je een verdomd goede roman, ook erg nuttig. In de bibliotheek staan tientallen boeken over allerlei soorten schrijfideeën. Kijk ze daar eens door, dan vind je er vast een die je wel of niet wilt kopen. Hoop dat je iets aan deze tip hebt. succes.

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik was laatst in Atheneum boekhandel op zoek naar een 'wat ouder' boek en toen keek de verkoopsjakie mij meewarrig aan en zei dat het boek 'te oud' was, dat boeken maar 3 tot 5 jaar meegingen. Ik rekende uit dat ik er tussen de 6 en 10 jaar over doe om er een te schrijven en kwam thuis met een exemplaar uit de top 10.

Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Doe jij zes tot tien jaar over een boek schrijven Ge? Dan heb ik er al minstens vijf af. Maar ja, misschien maakt jouw langzaam tot een juweel opgebouwde schrijfwerk meer kans bij een uitgever als mijn supersnel gekrabbelde blingblingboek. Hoe dan ook, het blijft leuk om een nieuw boekje aan te schaffen.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De schrijfwijzer heeft ook een website (met een voor de handliggende naam) en daar staat op wat het verschil tussen de versies is.

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik moest hem aanschaffen voor de secretaresseopleiding destijds en hij is wel handig, al gebruik ik hem ook niet vaak hoor.

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nadat ik de schrijfwijzer al 4 keer in de bieb had geleend, heb ik hem maar aangeschaft. Ik pak `em wanneer ik iets niet weet en gebruik hem dus als naslagwerk. Zo pak ik hem weken niet en zo weer een paar keer per week.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb de schrijfwijzer gekocht omdat mijn geschreven Nederlands nu niet bepaald perfect te noemen is. Ik heb het boek van a tot z gelezen en veel geleerd dat ik nu toepas. Daarnaast blijft het een geweldig naslagwerk voor de twijfelende mens zoals ik. Als je serieus met schrijven wilt bezig zijn en niet de taal beheerst zoals enkelen hier, is het een geweldig boek en zeker de investering waard. En nee, je hoeft niet elk jaar de nieuwste editie te kopen. Zo snel gaan de veranderingen nu ook weer niet. Ik blijf me verbazen hier dat een sauna'tje pakken of een avondje stappen met vrienden volkomen oké is, maar een inverstering van wat euro's in een boek voor je carierre, dat is ineens toch wel heel veel geld. :confused: Het zal wel aan mij liggen.

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
DeEllis, volgens mij komt dat omdat als je geld besteed aan iets aan een sauna of een avondje stappen (niet tastbaar) je daar niet de hele tijd aan herinnert word dan als je het aan een boek voor je carriere (tastbaar) besteed.

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
DeEllis, volgens mij komt dat omdat als je geld besteed aan iets aan een sauna of een avondje stappen (niet tastbaar) je daar niet de hele tijd aan herinnert word dan als je het aan een boek voor je carriere (tastbaar) besteed.
Ja, dus ...? Dat boek kun je na een poos nog pakken. Dan blijft ie een paar tientjes. Maar elke keer als je die sauna pakt, kost het je wéér die tientjes. Het zal ook wel aan mij liggen.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Maar stappen of naar de sauna gaan doe ik ook niet Ellis, wat nu? Ik denk dat ik het wel begrijp Four Seasons. Als je een boek miskoopt (of een kledingstuk) dan hangt het wat lummelig rond in je kast, en wordt het een belemmerende factor in plaats van een inspiratie. Opruimen dus, die hangboeken en kleren, en ik weet niet hoe dat bij anderen werkt, maar nieuwe spullen gooi ik liever niet ongebruikt weg. Milieu en zo. Dus kost het me werk en moeite een geschikt huis te vinden, nee, ik denk tegenwoordig ook netjes even na voor ik wat koop. Als het je puur om de taal gaat kan je ook de spellingswijzer van Renkema overwegen, als het je om het schrijverschap gaat het boek van Louis Stiller. De bieb, toch wel het handigst denk ik.

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
ik heb ze beiden, het boek van Louis Stiller en Renkema. Renkema gebruik ik zelden, het boek van Louis wel helemaal uitgelezen.

Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
de schrijfwijzer staat ook op mijn bureau, na er drie maanden per schip over te hebben gedaan om hier te komen en ik gebruik 'em als naslagwerk. Heel handig.