Lid sinds

17 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Boeken bij de Slegte

Vandaag ben ik eventjes de Slegte binnengewipt, hoewel ik hoopte dat ik er niet met een karrevracht aan boeken uitkom. Dat bewaar ik voor de boekenbeurs in Antwerpen, daar heb ik nu al zin in.
Ik was al een tijdje niet in de boekhandel geweest, maar wat daar nu allemaal lag aan bekende namen, pfff, ik schrok enorm.

Er is heel veel fantasy te vinden, (veel Lord of the Rings) maar ook boeken van Herman Brusselmans, Jef Geeraerts, Aster Berkhof en nog wel boeken die in het nieuws zijn geweest. Ik heb twee pockets meegenomen.

Zijn jullie (schrijvers die gepubliceerd zijn) nu niet bang dat je roemloos op een stapel in de Slegte terechtkomt? Afgeprijst tot het allerlaagste?
Of denk je; wat verkocht is, is verkocht, maakt niet uit waar?

Lid sinds

18 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Mijn boek, dat net 1 week uit is, staat al op verschillende plekken (waaronder Marktplaats) op internet te koop aangeboden! Sommige mensen hebben blijkbaar geen boekenkast of hebben gewoon geen zin hun boeken te bewaren. Dus het gebeurt overal.
Bij de Slegte liggen omdat iemand daar een tweedehands boek verkoopt is niet erg, maar daar komen te liggen omdat het in de gewone winkels niet verkoopt (dus met een hele lading in de Slegte terechtkomen) lijkt me een nachtmerrie. Al ben ik voor dat laatste nog niet zo bang, de eerste druk van mijn boek is volledig uitverkocht (in 1 week!), tweede druk is begonnen!

Lid sinds

17 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ach ja, daar dacht ik laatst ook nog aan. Hoeveel boeken je niet zwaar onder de prijs (niet alleen bij de Slegte) ziet liggen. Tja, boeken zijn natuurlijk ook niet goedkoop en vele mensen letten op hun centjes tegenwoordig. Ik zou dolgraag hier de debuten willen (tegelijk) aanschaffen, maar ik heb daar gewoon heel weinig geld voor beschikbaar, zeker nu er in mijn priveleven kostenverhogende ontwikkelingen zijn. Mijn boek wordt bij Free Musketeers uitgegeven en die leggen geen voorraad aan. Dat is POD. Dat is natuurlijk een voordeel. Aan de andere kant ben ik van mening dat hun boeken relatief duur zijn. Dat kan weer een drempel opwerpen voor kopers en is weer een nadeel.
Hoe dan ook; boeken die lager dan de vaste boekenprijs worden verkocht hoeft niet te betekenen dat het boek slecht is, maar heeft te maken met meerdere factoren.

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Kim wrote:
de eerste druk van mijn boek is volledig uitverkocht (in 1 week!), tweede druk is begonnen!

Geweldig nieuws Kim! Uit hoeveel exemplaren bestond de eerste druk? (heeft de uitgeverij er al extra exemplaren bij laten drukken toen de storm opstak of niet?)

Lid sinds

18 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ingunn Rauda wrote:

Geweldig nieuws Kim! Uit hoeveel exemplaren bestond de eerste druk? (heeft de uitgeverij er al extra exemplaren bij laten drukken toen de storm opstak of niet?)

Nou daar moet je je niet teveel van voorstellen hoor, haha. De gemiddelde oplage voor een eerste druk is 1500, en bij mij is er 2000 van gemaakt. Die zijn nu dus allemaal verkocht (in de winkels zelf zal nog wel het een en ander liggen) en nu komt er dus een tweede druk met eenzelfde oplage.
Het irritante is alleen dat het nu 2-3 weken gaat duren voordat de tweede druk er is, en in de tussenliggende tijd zal het boek dus lastig te krijgen zijn (bij Bol is het er bijvoorbeeld al niet meer, daar is levertijd nu 3 weken). Dus daar baal ik wel een beetje van, net nu het lekker gaat lopen.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dat is dus wel even heel erg stom van jouw uitgever Kim. Hij had toch kunnen becijferen dat het hard zou gaan naar aanleiding van alle commotie en persberichten. Ik vind dit echt belachelijk! Kan me daar kwaad over maken.
Was hij dan zo bang om met jouw boek een financieel risico te lopen?
Een boek is tegenwoordig overal binnen twee weken te drukken. Hij heeft dus gewoon gewacht tot de centjes binnen waren.
En dan is het maar de vraag of mensen het alsnog gaan kopen als er weken overheen gaan en de wind is gaan liggen.
Slechte marketing. Ik kan er niks anders van maken.
Heeft hij 'verzachtende omstandigheden' aangegeven?

Lid sinds

17 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Zjors wrote:
Was hij dan zo bang om met jouw boek een financieel risico te lopen?
Een boek is tegenwoordig overal binnen twee weken te drukken. Hij heeft dus gewoon gewacht tot de centjes binnen waren.

Nou nou Zjors, ik ben een groentje in uitgeefland, maar ik kan mij wel voorstellen dat de uitgeverij bij een debutant eerst de kat uit de boom wil kijken. Al die commotie kan wel veel voorspellen, maar het moet ook nog uitkomen. Is het niet gewoon Kims goede schrijfstijl die er voor zorgt dat het boek de deur uit vliegt? (Inmiddels heb ik "ons vakblad" binnen en een stukje kunnen lezen. Het boek staat op mijn verlanglijstje die ik meeneem naar de boekenbeurs)

Zjors wrote:

En dan is het maar de vraag of mensen het alsnog gaan kopen als er weken overheen gaan en de wind is gaan liggen.
Slechte marketing. Ik kan er niks anders van maken.

Daar ben ik ook wel bang voor. In die twee tot drie weken moet je de mensen nog wel warm houden voor jouw boek? Hoe ga je dat doen? Misschien komen er ondertussen nog recensies die de belangstelling in het boek hoog houden. Of, en dat zou goed kunnen, het is de schrijfstijl die aantrekt. :wink:

Lid sinds

18 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Het nadeel van een kleine uitgever is o.a. dat ze niet genoeg plek hebben in hun magazijn voor een grotere oplage....
Daarom wordt de herdruk wederom zo laag!! En dan straks dus weer hetzelfde probleem! Ja ik baal er ook van!
Maar ik weet niet wat we er aan kunnen doen!

En ik ben ook bang dat mensen geen zin hebben om 3 weken te wachten, of dat ze het gewoon uberhaupt vergeten (3 weken zijn best lang). Het is nu of nooit, ijzer smeden als het heet is, en dan voel je je ineens zo machteloos dat zoiets als dit dan gebeurt.

Lid sinds

18 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Kim,

je uitgever zal vast gebruik maken van een drukkerij. Afspraken met drukkerij maken om direct te leveren aan CB. Vanuit CB distributie naar alle boekhandels.

Kwestie van een beetje creativiteit en wil, lijkt mij.

Lid sinds

18 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Griseo wrote:
Kim,

je uitgever zal vast gebruik maken van een drukkerij. Afspraken met drukkerij maken om direct te leveren aan CB. Vanuit CB distributie naar alle boekhandels.

Kwestie van een beetje creativiteit en wil, lijkt mij.

Heb het meteen voorgesteld (per mail) aan mijn uitgever. Hopelijk kan dit dan inderdaad de oplossing zijn.
Voel me echt een beetje afgeremd anders, terwijl het net allemaal begon te lopen.

Lid sinds

17 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Kim wrote:
Griseo wrote:
Kim,

je uitgever zal vast gebruik maken van een drukkerij. Afspraken met drukkerij maken om direct te leveren aan CB. Vanuit CB distributie naar alle boekhandels.

Kwestie van een beetje creativiteit en wil, lijkt mij.

Heb het meteen voorgesteld (per mail) aan mijn uitgever. Hopelijk kan dit dan inderdaad de oplossing zijn.
Voel me echt een beetje afgeremd anders, terwijl het net allemaal begon te lopen.

Ach ja, dat soort dingen overkomen mij voortdurend; kans op succes en dan dingen die niet door kunnen gaan, waardoor de aandacht weer verslapt.
In elk geval heb je er al 2.000 verkocht in korte tijd en dat is al meer dan menigeen zich kunnen wensen.
Neemt niet weg dat het teleurstellend is als de zaken stagneren. In elk geval sterkte en ik hoop voor je dat er een beetje schot in komt te zitten.

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Kim wrote:

Voel me echt een beetje afgeremd anders, terwijl het net allemaal begon te lopen.

Kan me voorstellen dat je je even machteloos voelt, maar het positieve is dat de eerste druk al is uitverkocht. Da's wel heel cool. Komt vast wel goed.

Lid sinds

18 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Kim wrote:
Voel me echt een beetje afgeremd anders, terwijl het net allemaal begon te lopen.

Geen zorgen, Kimmie, je warmt je lezerspubliek wel weer op (stoomt ze weer klaar) in en door je aankomende lezingen, tv-optreden(s) en interviews in diverse bladen :P en dan komt de tweede druk nét op tijd (laat je uitgever wel alvast haast maken met de derde druk :wink: ).
Ik heb zelf zeer helaas nog geen kans gezien één lettertje te lezen in je boek, maar hij staat met stip op de prioriteitenlijst.

Liefs, tot later.

Lid sinds

17 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Kim,

Je hebt helemaal gelijk. Jij hebt 100% gegeven, dan wil je ook 100% terug zien. Maar ik geloof erin dat het uiteindelijk helemaal goed komt.

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Typisch de Nederlandse mentaliteit, Kim.
Sorry dat ik het zeg, maar zo is het helaas.
We denken hier te klein en daardoor niet vooruit.

Ik moet meteen aan een stom voorbeeld denken. We hebben hier de neiging om nieuwe voetbalstadions te bouwen met een capaciteit die maar net aan de wachtlijst van supporters voldoet. Wat gebeurt er vervolgens: het stadion is te klein en moet wel vijf keer uitgebreid worden. De kosten liggen daardoor uiteindelijk hoger dan bij de bouw van een groot stadion.

Als ik jouw uitgever was geweest, was ik gezien de ENORME publiciteit met een oplage van zeker 5000 stuks begonnen. Ook al is het dan een kleine uitgeverij.
Iemand die op een bestsellerlijst staat mag het groots aanpakken. Simpel.
Ik kan mij jouw frustratie helemaal voorstellen.
Alleen door te investeren kun je ook wat terugverdienen. En dat ze bij de tweede druk weer eenzelfde fout maken is toch haast onvoorstelbaar.

Gelukkig dat jij weet wat je wilt. Wrijf het ze maar eens goed in. Je hoeft niet te vrezen voor een ongunstig vervolg. Je straalt zelf genoeg vertrouwen uit en het zal dan ook zeker goedkomen. Probeer in ieder geval jouw standpunt duidelijk te maken en wees niet bescheiden. Maak er wat moois van!

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wat een nonsens dat hij geen opslagcapaciteit zou hebben. Enerzijds gaat het grootste deel van de boeken doorgaans meteen naar Centraal Boekhuis vanuit de drukker (maar elke vierkante meter daar kost geld).
De rest van de boeken kan prima in een opslagunit van Shurgard of zo'n soort verhuurder. Inmiddels hebben ze vast in Groningen ook al zoiets. Je huurt daar een unit waar al jouw boeken in kunnen al voor 5 a 10 euro per week. Of de drukker slaat tijdelijk een deel op en dat kost dan inderdaad ook een paar tientjes. Maar altijd beter dan zonder zitten.

Gewoon achter de vodden zitten die lui.

Je moet verdikkeme als schrijver ook alles zelf bedenken....

Lid sinds

18 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Het positieve ervan is dat het nieuws dat de eerste druk binnen een week al is uitverkocht blijft rondzingen. Over drie weken willen mensen je boek heus nog wel lezen, Kim. Vrees niet. Nu kopen ze misschien een ander boek, maar tegen de tijd dat de tweede druk uitkomt, zijn ze toe aan het jouwe.

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

maak je niet te druk, Kim. Je boek zal echt wel blijven hangen bij de mensen die het willen hebben. Bovendien komt de sinttijd er weer aan en dan is het ook een leuk kado om weg te geven. Komt vast goed. Die uitgeverij doet het vast niet expres. voor hem zijn 4000 boeken immers ook goedkoper dan 2 x 2000.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Kim,

het gaat geweldig! wat zul je veel gevoelens moeten verwerken... Geniet ervan.
Ik denk dat mensen het spannend vinden als ze moeten wachten. En als ze dan moeten lachen om de teksten in jouw boek, dan is het wachten de moeite waard geweest...

groet,
Odile

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Kim wrote:
Mijn boek, dat net 1 week uit is, staat al op verschillende plekken (waaronder Marktplaats) op internet te koop aangeboden! Sommige mensen hebben blijkbaar geen boekenkast of hebben gewoon geen zin hun boeken te bewaren.

Dat zijn die hoerenlopers, Kim, die allemaal effe wilden sjecke of ze niet herkenbaar in beeld kwamen. Ze kunnen nu opgelucht ademhalen. Maar ze willen zeker niet worden aangetroffen met een boek van jou in hun kast!! Dus doorverkopen dan aan andere bange schijters.

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

josje wrote:
maak je niet te druk, Kim. Je boek zal echt wel blijven hangen bij de mensen die het willen hebben. Bovendien komt de sinttijd er weer aan en dan is het ook een leuk kado om weg te geven.

Of om te krijgen! (bij mij staat 'ie op het verlanglijstje, naast het boek van Eufdrie)

Quote:
Dat zijn die hoerenlopers, Kim, die allemaal effe wilden sjecke of ze niet herkenbaar in beeld kwamen. Ze kunnen nu opgelucht ademhalen. Maar ze willen zeker niet worden aangetroffen met een boek van jou in hun kast!! Dus doorverkopen dan aan andere bange schijters.

En dan te bedenken dat dit het eerste boek is wat die mannen - sinds jaar en dag - lezen, stiekem op hun werk op de wc, of in de lunchpauze, buiten onder de boom. Tja thuis kan natuurlijk niet. "Wat Henk, jij en een boek? Sinds wanneer lees jij voor je plezier? Laat eens zien, waar gaat het over? <rukt boek uit handen> "Oh, haha, moet je dit eens lezen, die man heeft net zo'n ..... <fade out>

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Josje schreef:

Quote:
Die uitgeverij doet het vast niet expres. voor hem zijn 4000 boeken immers ook goedkoper dan 2 x 2000.

Herdukken valt altijd veel duurder uit dan de oplage in één keer groots aanpakken. Drukkers moeten namelijk bij iedere herdruk de pers opnieuw instellen en het drukken inplannen.

In m'n werk heb ik hier veel mee te maken (ik ben grafisch vormgever en ik maak veel boeken op). Ik zal hieronder een prijsopgave-voorbeeld van een willekeurig boek zetten, weliswaar een full-colour boek (vol kleurenfoto's), maar het laat duidelijk zien hoe goedkoop het in verhouding is om direct door te drukken (prijs is excl. 6% btw (boeken vallen in het lage btw-tarief):

1000 exemplaren (binnenwerk full-colour + omslag + vernis buitenzijde + garenlas gebonden) = 3750,– euro

Meerprijs per 1000 = 780,– euro

Kortom:
• 2 x 1000 exemplaren (her)drukken 2 x 3750 = 7500,– euro
• 1 x 2000 exemplaren drukken kost 3750 + 780 = 4530,– euro

(P.s.: het verschil is iets minder rigoreus als in dit voorbeeld, omdat je bij herdruk niet opnieuw voor drukplaten hoeft te betalen, maar dat scheelt hooguit een paar honderd euro op de totaalprijs.)

Dus, als de uitgever er opslagmogelijkheid voor heeft, en de verwachting is dat een boek gaat verkopen, dan is het altijd rendabel om direct voor een hogere oplage te gaan.
Als verkoop niet gegarandeerd is, zal een uitgeverij uit zekerheid voor een kleine startoplage kiezen. Als het dan alsnog succesvol blijkt, en er wordt herhaaldelijk geherdrukt, zal de winst beduidend lager zijn als wanneer er in één keer een grote oplage was gedrukt.

De vraag is natuurlijk: waar leg je als uitgever de balans?
Als schrijver ben je volgens mijn opinie het meeste gebaat bij een uitgever die voor een grote oplage gaat (met een risico dat je bij de Slegte belandt als verkoop tegenvalt)

Lid sinds

18 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Zjors & Ingunn: :lol:

Wouter: Tja als ik dat overzicht eens bekijk dan denk ik dat mijn uitgever gewoon graag op "safe" speelt. Ondanks de extra kosten van herdrukken. Ik had uiteraard graag een grotere oplage gezien (in ieder geval een herdruk die groter is dan de eerste druk en dat is nu niet zo, en daar zie ik de logica dus niet van in), maar mijn uitgever zal wel weten wat hij doet...

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@Kim: Pas op dat je niet in de val trapt dat je je uitgever als een soort alwetende autoriteit gaat beschouwen. In een ver en grijs verleden heb ik met een bandje een platencontract gehad, en wij waren zo happig op het uitgeven van onze muziek, dat we over ons heen hebben laten lopen door de platenmaatschappij. Nooit een cent van gezien, terwijl de eigenaren van de maatschappij tig onbekende bandjes onder hun hoede hadden en intussen in een mooi kantoor zaten en in een dure BMW reden. Blijkbaar genereren veel onbekende bandjes op een hoop toch nog aardig wat winst... Je gaat je dan afvragen: 'Hee, al die creatievelingen zwoegen zich dood in een studio, ze bekostigen zelf stroom en instrumenten, en de platenmaatschappij schuift alleen maar CD-tjes door en verdient er als enige aan... Hier klopt iets niet.'

Objectief en kritisch blijven voorkomt dat je uitgebuit wordt. Hou altijd in je achterhoofd dat uitgevers, hoe goed het contact met hen ook verloopt, maar één doel hebben: zelf winst maken. Ze weten dat schrijvers willen uitgeven, en dat geeft ze bij voorbaat een machtspositie.

Als schrijvers een uitgevers-collectief zouden starten, zou dit niet hoeven gebeuren. Maar ja, da's weer zo'n utopische gedachte dat het vast niet werkt. Alhoewel, op kleine schaal bestaan dat soort collectieven al. In Zeeland heb je bijvoorbeeld Zeelandboek, komt eens per jaar uit, en wordt uitgegeven door een groep journalisten en schrijvers. Maar dat heeft weer zo'n kleine afzetmarkt dat schrijvers er niets aan kunnen verdienen.

Lid sinds

18 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Coldeane hoe het boek van Kim heet? Op welke planeet heb je gebivakkeerd, Coldeane?

Lid sinds

18 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

(Nic, ik heb Coldeane een pb gestuurd :wink: )

Wouter, bedankt voor je advies. In feite is de uitgeefwereld dus net als andere werelden, en dus ook net als de zakenwereld. Ik hou absoluut rekening met je tips. Al moet ik wel zeggen dat ik (ondanks dat ik zijn beslissing over de lage oplage vd tweede druk niet begrijp) erg blij ben met deze uitgever. Dat hij winst wil maken lijkt me logisch, maar toch merk ik bij hem ook dat de liefde voor het boek zelf zwaar weegt en dat vind ik erg belangrijk. Veel commerciele, grote uitgeverijen hebben dat toch wat minder, die kunnen echt alleen nog maar in cijfers denken. Bij mijn uitgever is er toch nog een beetje een ambachtelijk gevoel, dat is dan weer het fijne aan een kleine uitgeverij (er stond eerst: kleine uitgever, maar dat staat zo raar aangezien mijn uitgever een boomlange man is...).
"Uitbuiten" ben ik niet bang voor. Ten eerste schrijf ik niet voor het geld maar omdat ik het leuk vind dus maak ik me uberhaupt niet zo druk om het geld, en ten tweede kan ik me dat bij deze uitgeverij niet voorstellen. Maar ik waardeer jouw goede raad en ik heb ook verhalen gehoord van andere auteurs (bij andere uitgeverijen) waar het er soms inderdaad keihard aan toegaat dus wat dat betreft heb je helemaal gelijk.

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Nic wrote:
Coldeane: hoe het boek van Kim heet? Op welke planeet heb je gebivakkeerd, Coldeane?

Een mens maakt fouten.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Geeft niet Coldeane. Er waren in Nederland zes mensen die nog niet van het boek van Kim wisten en nu zijn dat er nog maar vijf :lol: :lol:

Maar je bent hartstikke nieuw hier en ik kan me voorstellen dat je niet alles gaat doorworstelen maar gewoon ergens inhaakt.

Voel je welkom hier.