Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

schrijfsels laten lezen of niet?

Als je beginnend schrijfster bent is het lastig om te bepalen of het publiek je schrijven prettig en leuk vind. Ik schrijf al lange tijd columns op een eigen weblog en op een infosite over homoseksualiteit en daar krijg ik altijd erg goede en fijne reacties op, maar ik ben ook bezig met een eerste boek en dat is toch heel anders schrijven dan een column. De lezer leest een verhaal toch anders dan de schrijver en soms is het prettig om kritiek te vragen van anderen. Recentelijk heb ik meegedaan aan een schrijfwedstrijd (uitslag is nog niet bekend) en voordat ik het stuk ingestuurd heb, heb ik een aantal vrienden mijn verhaal laten lezen met de vraag of zij hun mening wilden geven. Terwijl ik mijn verhaal verspreidde dacht ik verschillende keren 'wat nou als iemand met mijn verhaal aan de haal zou gaan en passages of misschien het hele verhaal wel zou pikken?' Ik ben geneigd mijn boek geheel geheim te houden tot ik weet of het gepubliceerd gaat worden of niet, tegelijktijd lijkt me soms best prettig om passages te laten lezen aan anderen om te kijken hoe het ontvangen wordt. Als je boek al in de winkel ligt en er iemand pleegt plagiaat, kun je diegene aanklagen. Maar wat als je vehaal alleen op jouw pc staat en iemand pikt je verhaal of stukken ervan. Wat nou als ik stukken uit mijn boek laat lezen aan mensen die later onbetrouwbaar blijken. Kun je iemand dan ook aanklagen wegens plagiaat? (en heeft je zaak dan uberhaupt een kans van slagen aangezien je weinig bewijs hebt dat het echt jouw verzonnen teksten zijn) Hoe gaan jullie hiermee om. Hou je alles erg voor jezelf tot het echt af en veilig is om te delen? Of laat je anderen ook wel eens stukken lezen, terwijl je nog in het proces van creatie zit?

Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik laat meerdere mensen lezen. Ik schrijf stukken en zij lezen het dan. Ik zorg er voor dat mijn mailtjes die ik naar ze stuur in mijn inbox blijven staan. Mocht iemand het dan in zijn/haar hoofd halen om ermee vandoor te gaan, dan heb ik in ieder geval bewijs dat ik het naar ze heb toegestuurd en meerdere lezers die kunnen beamen, dat ik het heb geschreven. Of het helemaal waterdicht is weet ik niet, maar zo probeer ik toch enig controle er over te houden.

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Het verhaal of de column moeten wel al goed in elkaar steken. Het is dan hooguit nog een kwestie van een andere zinsopbouw in een paar gevallen.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik gebruik mijn man, mijn broers en mijn vader als proeflezers. Die vertrouw ik wel hoor! :lol: Ik zou nooit aan een vreemde (bijvoorbeeld via een forum) vragen om naar mijn manuscript te kijken.

Lid sinds

18 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb eens een heel manuscript van een chicklit van iemand opgestuurd gekregen om proef te lezen. Ik ken haar van een (ander) forum. Ik moet zeggen dat ik dat vertrouwen wel een hele eer vond.

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik laat wel mensen mijn teksten eerst lezen. Toevallig zijn het Filmpje waar ik mee bezig ben én mijn verhalen voor Pica gelezen door forummers van SO. De één, Ing, had echter meegedaan aan de marathon op ZZ, als zij zo de forummers daar vertrouwt, dan kan ik haar toch ook vertrouwen? Vvan de ander, Ceridwen, had ik eerst een herschreven Filmpje gelezen. Zij vertrouwde mij ook, dan moet dat toch wederzijds zijn? We proberen elkaar te helpen. Het is leuk om vrienden enzo te vragen en die kunnen er wel wat over zeggen, maar het is ook handig om schrijvers te vragen vanwege schrijftechnische aspecten. Zij zullen ook meer inzicht hebben in wat een verhaal nog kan gebruiken om beter te worden. Probeer dus manuscripten uit te wisselen, als je zo bang bent dat iemand er met je verhaal vandoor gaat. Zo kun je elkaar helpen.

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik geloof niet dat Krienie bang is om iets van haar hier te plaatsen. Ik denk dat ze vraagt wanneer we iets dúrven te laten lezen. * bibber * Is het wel goed genoeg? * bibber * 'Ons' groepje is overigens zeker te vertrouwen.

Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Saralitse geeft goede raad Krienie, je kunt best stukken proef laten lezen, de mails bewaren in lokale mappen geeft je hulp met opzoeken wie ook weer wat leest. Als je meerdere lezers hebt en je weet altijd precies wat iemand gezegd heeft. Proeflezen van stukjes kan echt geen kaad hoor. Ik zou alleen minder snel een heel manu opsturen naar iemand die je niet kent. succes.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Welke infosite is dat? En ja. Risico loop je denk ik altijd, maar met een beetje gezond verstand en wat intuitie kom je al een heel eind, lijkt me. Ik laat het ook aan mensen lezen, het hele boek, dat boeit me verder niet zo. Ik heb wel genoeg manieren om te bewijzen dat ik het heb geschreven.

Lid sinds

18 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als het probleem is dat je bang bent dat je proeflezers er met jouw verhaal vandoor gaan dan moet je ervoor zorgen dat je alleen testlezers inschakelt die je echt vertrouwt, zoals een goede vriend of familielid. Een manuscriptbeoordelingsbureau lijkt me ook wel redelijk safe. Maar je kunt denk ik beter niet zomaar teksten op het internet plaatsen, dan loop je meer risico denk ik. Zelfs op een forum als dit.

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Jaren geleden zat ik in een schrijfgroepje. Vooraf aan de bijeenkomsten stuurden we elkaar onze teksten toe. Na enkele maanden waren dat inmiddels complete verhalen geworden. Toen kwam we er via via achter, dat een van de leden met de verhalen aan de haal was gegaan en pogingen had ondernomen om ze onder haar naam aan te bieden. Toen we haar daarmee confronteerden zei ze alleen: 'pikken mag'. Het vertrouwen was meteen geschaad en de groep viel uit elkaar. Jarenlang heb ik alleen nog maar mijn man durven vertrouwen. Pas sinds een paar maanden laat ik mijn teksten ook aan mijn schrijfvriendin lezen. We geven elkaar ongezouten feedback, wat bijzonder plezierig werkt. Maar ik moest eerst wel over een zeer hoge drempel heen.

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank voor alle fijne, goede reacties!! De columns die ik op internet geplaatst heb zijn ook wel eens gekopieerd naar andere sites. Nou vind ik dat niet zo'n ramp want inderdaad, de dingen die ik echt bij een uitgever aan wil gaan bieden plaats ik niet op internet. Het is wel fijn als mensen eerst vragen of ze bv. je column mogen plaatsen op hun site en er dan ook jouw naam onder zetten maar als je dingen op internet zet loop je inderdaad gewoon het risico dat mensen gaan spelen met jouw stuk tekst. Het lijkt me inderdaad erg pijnlijk als je teksten deelt met mensen of met groepjes mensen en iemand die je echt vertrouwt pikt gewoon jouw werk. De mensen die mijn stukjes tekst soms toegestuurd krijgen hebben zelf geen ambitie om te schrijven dus het risico is beperkt maar ik denk dat ik er inderdaad goed aan daar heel selectief mee om te gaan. Die infosite is trouwens www.homoinfo.nl. Ik schrijf onder de naam Kada. Voor diegenen die gaan lezen..let vooral niet op techniek. Ik ben technisch echt niet heel goed (maar daar wordt aan gewerkt).