Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

waar wanneer en hoe

Dat ik nieuwsgierig ben dat wist ik al, maar jullie nog niet (ben net nieuw).. Ben benieuwd waar jullie schrijven: achter een buro, aan een eettafel of in de trein op je schoot? wanneer schrijven jullie? 's morgensvroeg of overdag. Uren achtereen of zomaar een paar zinnen? en hoe? Met een goede ouwe pen of achter de pc? Het lijkt wel of ik deze info nodig heb om de 'stap' te nemen om eindelijk eens die zinnen die in mijn hoofd wonen op papier te zetten....... alvast bedankt maar weer! Groet, Véro

Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hi beste Vero, van harte welkom hier. er is een heel topic over dit grappige onderwerp, zoek het maar eens op bij schrijverscafé. ik persoonlijk zit aan een buro naast een groot raam met mooi uitzicht op de tuin. er bloeien veel narcissen en er staat een vogelhuisje vlakbij. ik gebruik de computer en tik wanneer ik zin heb, dat is bijna altijd. Ook nu weer heb ik mijn oude kat over een schouder hangen en werk met een hand. Dat leer je jezelf wel aan. Anders heb je een constante schreeuw om aandacht naast je stoel. veel plezier met schrijven.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Met mijn laptop op schoot, wanneer ik tijd, inspiratie en zin heb. Dus de ene keer 2x per dag, soms twee dagen helemaal niet. Maar het liefst wel elke dag, ook al komt dat er niet altijd van. Veel plezier.

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
In mijn hoofd de hele week. En als ik dan de rust of echt iets heb wat meteen op papier moet dan schrijf ik gelijk. Heb overal in huis wel een blocnootje liggen (met een pen erbij) Het moet bij mij echt van de inspiratie komen. Schrijf plezierig zou ik zo zeggen. Want ieder schrijvertje schrijft zoals het gepent is. Nineke

Lid sinds

16 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik schrijf eigenlijk alleen maar achter de pc. Soms print ik het uit om te corrigeren. Dat kan overal. Maar kies zelf je weg. Iedereen heeft andere voorkeuren, en al hoor je hier tien of duizend keer dat iedereen dit doet, als jij het anders doet - en het werkt - is dat prima. Wanneer schrijf ik? Als ik tijd heb, en meestal een half tot een heel A4tje. Maar de hele dag door een paar zinnen is ook prima, hoor. (Zelf merk ik meestal dat ik iets beter schrijf in de avodnuren (als ik geacht wordt naar bed te gaan, helaas).

Lid sinds

16 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Thuis, aan de eettafel en na schooltijd dwars door alle herrie heen. Multitalent! Eh... dus niet. Soms is het niet te doen.

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
's Avonds, als er geen afleiding is, achter de pc. Soms in bed met de laptop. Meestal alleen als ik zin heb, dus niet elke dag op een bepaalde tijd of zo.

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Met een laptop aan de eettafel. Of soms op mijn werk als ik niks te doen heb. Ik schrijf wanneer ik inspiratie heb. Wanneer het borrelt. En soms is dat een half uurtje, maar vaak genoeg ook uren achtereen. En dan het liefst savonds laat, als de leden van mijn gezin allemaal slapen. Dan zet ik een (voor mij) heerlijk muziekje op en een koptelefoon en voor ik het weet is de nacht om. ;-)

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik schrijf het liefst 's avonds, als al het 'werk' gedaan is ;D Dan zet in mn laptop op tafel [in de huiskamer], lkkr muziekje erbij... en dan schrijven wat naar boven komt. Meestal heb ik al fragmenten tekst in de bus [als ik op weg ben naar school] tot in de detail uitgewerkt... alleen dan moet het nog op papier. Wat ik wel vaak doe is één situatie op verschillende manieren bekijken/belichten... Net als je een foto van een voorwerp op verschillende manieren kunt maken. Dan kijk ik welke manier het beste in het verhaal past.

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik schrijf vooral op de computer (laptop), maar de laatste paar weken heb ik één verhaal wat ik op papier op school schrijf (kan ik daar toch nog wat schrijven). Gedichten meestal ook op papier. Herschrijven altijd op de computer. En vooral 's avonds of als ik vrij ben 's morgens (vier ochtenden in de week). Niet dat er standaard een hoeveelheid uitkomt, het ligt er maar net aan hoeveel ruimte er is in mijn hoofd. Soms vind ik een stukje van zo'n 400 woorden geweldig lang maar andere keren juist weer helemaal niet.

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
nou schrijven, dat zou ik het nog niet willen noemen hoor. In het verleden heb ik wat gedichten geschreven. De laatste tijde borrelt er van alles in mijn hoofd, maar ik vind het moeilijk om te beginnen en nog moeilijker misschien om ermee door te gaan. :confused:

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Vero, Net als vele anderen hier schrijf ik bijna altijd op mijn laptop. Ik heb gemerkt dat ik mijn ideeën veel beter kan typen dan schrijven met de hand. Met de hand duurt gewoon te lang en kan ik niet zo lang achter elkaar (kramp!). Ik schrijf meestal tussen de middag, omdat mijn zoontje dan ligt te slapen en het lekker rustig is. Ik ben bezig met een schrijfcursus en daarvan heb ik geleerd dat het voor mij het beste werkt om gewoon maar te gaan zitten en te gaan typen. Soms gewoon alles wat in me opkomt, hoeft niet eens met het verhaal te maken te hebben. Gewoon even warmdraaien zeg maar. Als je lekker op gang bent kies je een personage uit je verhaal, of een situatie en dan ga je daarover alles opschrijven wat in je opkomt. Je kunt dan later gaan schrappen wat je niet interessant vindt, of stukjes combineren, herschrijven etc. Vooral als er nog vanalles borrelt, is het moeilijk om meteen de juiste dingen op te schrijven (tenminste, dat is mijn ervaring). Ik herken je "angst" om een begin te maken, maar bij deze geef ik je een schop onder de kont: Hop, beginnen!! :wink: Veel succes, je kan het! :)

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
bedankt voor je reactie Pebbles! en voor de schop onder mijn kont..... :thumbsup: :? wat vind je de schrijfcursus? :? waar schrijf je over momenteel?? dat kleine mannetje is ook vast een inspiratiebron......

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Haha ja dat kleine mannetje (én het kleine mannetje/vrouwtje dat in mijn buik zit :wink:) is zeker een bron van inspiratie, maar ik wil het daar eigenlijk niet constant over hebben. Ik schrijf momenteel een verhaal (of tenminste, het is nu nog het uitwerken van een idee) over een oude man die ik heb leren kennen tijdens mijn stage in de psychiatrie. Zijn vrouw was een aantal jaren geleden overleden en sindsdien had hij geen reden meer om verder te leven. Hij was er klaar mee, had bijna al zijn andere familieleden ook al overleefd en wilde gewoon weer bij zijn vrouw zijn... Zijn verhaal heeft me zo aangegrepen (ik kan me zijn sterfwens zo goed voorstellen), dat het opeens, toen ik een synopsis moest schrijven voor de cursus, leidde tot een fictief verhaal. Dus gebaseerd op een "echt" personage met een aantal waargebeurde feiten, maar verder met een verhaallijn die ik zelf bedacht heb. De schrijfcursus is die van de LOI: Creatief Schrijven. Ik had net als jij wat opstartproblemen. Zoveel ideeën in mijn hoofd, maar geen idee hoe ik daar vorm aan moest geven. De cursus leert me vooral om "te doen" en niet zoveel te denken. Op die manier merk ik dat ik veel meer inspiratie heb dan ik dacht. Ook krijg ik nuttig commentaar van de docent (gaat via mail) en goede beoordelingen, dus dat motiveert enorm om verder te schrijven :D .

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Een schrijfcursus is inderdaad ee goede stok achter de deur. Heb er zelf ook een gevolgd bij een cultureel centrum. Wat ik daar erg leuk aan vond is dat je je kunstwerkjes ook kan delen. En ook van anderen kan leren. Dan wordt het ineens een beetje echt of zo. Dus wel een aanrader! Ik weet niet waar je woont maar er is vast wel een of ander cultureel iets in de buurt. Gewoon doen zou ik zeggen. Groet, Nineke

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Pebbles, kunnen wij dat fictieve verhaal ook lezen, of gaat dat te ver??? Enne, gefeliciteerd met het wonder in je buik... :) groetjes Véronique p.s. wat bedoel je met synopsis :retard:

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Pebbles, kunnen wij dat fictieve verhaal ook lezen, of gaat dat te ver???
Nou, daar is het op dit moment nog te vroeg voor. Ik heb het nog lang niet af en ik weet ook niet wat het uiteindelijk zal worden, een kort verhaal of misschien wel een roman... Het kan wel zijn dat ik t.z.t. een stukje plaats onder Proeflezen.
Enne, gefeliciteerd met het wonder in je buik... :)
Dankjewel :)
p.s. wat bedoel je met synopsis :retard:
Oh sorry, ja ik zit gelijk met termen te smijten die ik ook pas net geleerd heb :o . Een synopsis is ongeveer een A4tje met je globale idee. Je kunt daarin je hoofdpersonen beschrijven met eigenschappen en omstandigheden die van invloed zijn op het verhaal alsook andere personen die een belangrijke rol spelen. Je omschrijft ook de verhaallijn in het kort en de plaats waar het verhaal zich afspeelt. Op die manier heb je een kort overzicht met de grote lijnen van je verhaal. Misschien zou je eens moeten zoeken op dit forum naar het topic waar over cursussen gepraat wordt. Ik heb daar een paar dagen geleden ook rondgesnuffeld en je vindt daar vele reacties over allerlei cursussen, workshops e.d. en wat mensen daarvan geleerd hebben. Het is inderdaad een stok achter de deur om nu echt eens te beginnen en je leert veel technieken om je schrijven te verbeteren.