Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Straattaal VOOR GROEP 8

Wie kent de straattaal van een kind uit groep 8? Ik ken 'cool,' 'vet,' 'leip,' 'super,' 'wreed,' 'gruwelijk,' maar welke woorden zeggen ze nog meer? Ik bedoel niet dat vloeken en dat Murks enz. Of die stadse talen. Gewoon: wat zeggen ze nou in groep 8 (wat door de beugel kan?) Hihi, letterlijk, ik bedoel natuurlijk figuurlijk door die beugel.

Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je wilt niet de Surinaamse straattaal met een Marokkaans accent?..hahaha Dan wordt het moeilijk. Maar al die woorden zeggen ze wel op zo'n manier. 'gierig' 'jonge' Ik weet het even niet meer, want de kinderen zijn naar school, maar als ze willen vechten zeggen ze niet meer:'wil je vechten?' maar... 'wil je fiti?'

Lid sinds

16 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
'Jonge' wordt inderdaad wel gebruikt, maar is dat niet meer op de middelbare school? "ey jonguuu" zoiets :P Wat je zelf noemt zijn in ieder geval goede Mara :) "Vet wreed jonguh!"

Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
'Jonge' wordt inderdaad wel gebruikt, maar is dat niet meer op de middelbare school? "ey jonguuu" zoiets :P Wat je zelf noemt zijn in ieder geval goede Mara :) "Vet wreed jonguh!"
Noekie, dat zeggen ze al in groep 5, vooral als ze oudere broers of zusters hebben.

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind het zelf wel grappig als in mijn verhaal Mara vindt dat mama haar niet moet uitlachen omdat ze zelf altijd 'te gek' en 'tig' roept. Daarmee laat ik toch zien dat haar moeder zo rond de 30 of 40 jaar is?

Lid sinds

16 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Tig zei mijn pleegmoeder altijd, ze is nu 56. Ik gebruik het wel eens maar ik heb het idee dat het een woordje van de generatie voor mij is. Ik ben 39. Te gek vind ik ook niet iets voor een dertiger, maar misschien denken dertigers daar anders over, hoor. Het wordt ook door vijftigers gebruikt, als twintiger vond ik het altijd zo'n woordje voor oudere jongeren. Als bijna veertiger ben ik opgegroeid met de woorden: gaaf, cool, heftig, en er werd veelvuldig wauw en shit geroepen... O ja en wreed was ook straattaal toen ik een jaar of 15 was. Dat kwam volgens mij uit de Surinaamse straatcultuur, maar helemaal zeker weet ik dat niet. Ik kan er even niet meer bedenken.

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zal mijn zusje vragen. Zit in groep acht, maar het ligt eraan waar je verhaal zich afspeelt. Wij zijn ook maar boerenpummels, dus ik denk niet dat het verschilt van gewone taal. Wat ik van haar hoor is vaak eigenlijk gewoon Nederlands, zij het in simpeler vorm.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Duh! (Tweetonig, denigrerend bedoeld) Deze is landelijk ingeburgerd, dacht ik. Hier in Frl. in elk geval wel en ik kom 'm op tv ook tegen bij randstedelingen. Het maakt wel uit of je verhaal zich in de Achterhoek of in Amsterdam afspeelt.

Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Tig zei mijn pleegmoeder altijd, ze is nu 56. Ik gebruik het wel eens maar ik heb het idee dat het een woordje van de generatie voor mij is. Ik ben 39. Te gek vind ik ook niet iets voor een dertiger, maar misschien denken dertigers daar anders over, hoor. Het wordt ook door vijftigers gebruikt, als twintiger vond ik het altijd zo'n woordje voor oudere jongeren. Als bijna veertiger ben ik opgegroeid met de woorden: gaaf, cool, heftig, en er werd veelvuldig wauw en shit geroepen... O ja en wreed was ook straattaal toen ik een jaar of 15 was. Dat kwam volgens mij uit de Surinaamse straatcultuur, maar helemaal zeker weet ik dat niet. Ik kan er even niet meer bedenken.
We zijn bijna van dezelfde leeftijd en wreed werd heel vaak gebruikt. Je hebt gelijk dat het uit de Surinaamse straatcultuur komt. Toen was het in om met een Surinaams accent te praten, nu is het in Surinaams met een Marokkaans accent :confused: @Sigyn Je hebt gelijk, dat wordt echt veelvuldig gebruikt.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik denk trouwens wel (was hier niet ooit al een topic over?) dat je een beetje 'moet' uitkijken met hedendaagse uitingen. Je boek kan er snel door verouderen.

Lid sinds

16 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
We zijn bijna van dezelfde leeftijd en wreed werd heel vaak gebruikt. Je hebt gelijk dat het uit de Surinaamse straatcultuur komt. Toen was het in om met een Surinaams accent te praten, nu is het in Surinaams met een Marokkaans accent :confused: .
Ha ha, bedankt voor de update!

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Tja, daar kom ik aan met mijn Brabantse tongval, haha. Het verhaal speelt zich halverwege het land af. Lekker veilig, kan ik alle kanten mee op, zowel de Amsterdamse als de 'rest' zeg maar. Dus zoek ik neutrale woorden. Die overal ingeburgerd zijn. (Omdat ik weet dat het snel veroudert.) Duh inderdaad, leip en cool en vet en superdeduper???? :confused: Bedankt alvast voor jullie reacties!

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Volgens mij is het lijp. Verder zou ik het echt niet weten, ik zit met hetzelfde probleem maar dan voor de jaren 80 ;)

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
In de jaren tachtig kregen we shit erbij als populair woord. Maar dit is off topic, dus sorry, Mara.

Lid sinds

17 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zou zelf geen al te hippe woorden gebruiken als ik jou was. Boeken dateren daardoor zo snel. Zeker voor kids. Je kunt nu met moderne straattaal werken, maar over een jaar lezen andere kids van dezelfde leeftijd het weer en dan zijn die woorden die jij gebruikte mogelijk uit. Dan is je boek gedateerd en wordt het steeds moeilijker voor kids om zich er mee te identificeren. Kun je niet gewoon de supergevestigde woorden nemen die al jaren bestaan. Toch zoals shit dan maar? Die is blijven bestaan. Gaaf toch ook nog wel?

Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Net de oudste gesproken (die begon me uit te lachen) en die zei dat ze ook 'keihard' zeggen. @MichaM Als je Bo haar post leest, dan kom je al een heel eind :)

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik denk 'vet', 'cool', 'wreed'. Misschien na Joran ook al wel 'viieeeees, maaan!'. Of is dat voor de ouderen? Ik hoor in ieder geval best vaak (maar dat is niet groep 8). Waarschijnlijk zeggen ze 'shit' ook wel.

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Oké! Ja, 'gaaf' vind ik wel neutraal (kan altijd) en 'shit.' 'Lijp?' Met 'lange ij?' 'Keihard?' Ja, mijn jongste zegt ook overal 'kei' voor. Dank jullie voor het meedenken! Ja, in de jaren 80 komen er ineens andere woorden bij, dat klopt, MichaM. Daar mag je het hier best over hebben van mij. Leer ik ook nog iets van. ;)

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mijn zoon zit in groep acht. Hij en zijn vrienden zeggen heel vaak:" Wha di!" Vraag me niet hoe je het moet schrijven. Dit is zoiets als: Vet koel. Verder gebruiken ze hier ook de woorden Duh en lauw. Het schelden is behoorlijk toegenomen sinds mijn zoon in groep acht zit.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Noekie: en je was ook al te oud voor die ene schrijfwedstrijd :P @Mara: nou snap ik er helemaal niks meer van :confused: nog best te doen? :confused:

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
@Waus: ik wil haar niet echt laten vloeken, dat is het punt. Dat past niet bij Mara. Gewone, neutrale uitroepen wel, het is nu eenmaal een moderne samenleving, maar verder, nee. Dus daarom gebruik ik graag van die woorden als 'lauw', wat inderdaad zoiets als 'cool' en 'gaaf' is.