Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Hoofdstukken en titels.

Ik ben zo langzamerhand in de laatste fase van mijn kinderboek terecht gekomen. Iemand wist mij te vertellen dat het geschikt is voor 9+. Dan is, nu ik dat weet, mijn eerste vraag: Hoe groot moeten of mogen de hoofdstukken zijn? En tweede vraag: Moeten die hoofdstukken een titel of mogen dat nummers zijn? (en het probleem aan een uitgever overlaten)

Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi DeEllis, Ik heb een tip gehad van een uitgever om de hoofdstukken niet te lang te maken hoogstens 8 tot 10 pagina's. Maar ja, als je de Potterboeken hebt., daar stukjes van tien bladzijdes van te maken is onmogenlijk lezen natuurlijk. dus, het hangt van de dikte van je boek af. Kinderen hebben ook graag pakkende grappige titels bij hoofdstukken. Iets van wat in de eerste drie bladzijdes gebeurd. Hoop dat je hier iets aan hebt. die uitgever was Kluitman.

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik denk dat titels fijner zijn. Voor volwassenen werken nummers goed, maar ik herinner me dat ik titels destijds prettiger vond. En de lengte... Poeh, daar vraag je me wat. Niet langer dan tien, twintig bladzijdes denk ik. Sla er anders gewoon eens 'n jeugdboek op na en kijk hoeveel gemiddeld. Daar kun je jezelf op orienteren. Zelf heb ik zojuist even snel gekeken: ik kwam uit op zes pagina's per hoofdstuk.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Pehamo: Ik kan me voorstellen dat dit per leeftijdsjaar omhoog gaat. Wat het te maken zou hebben met de dikte van het boek snap ik niet. Job: Het liefste zou ik de bib induiken en een stuk of veertig boeken bekijken. Jammer maar helaas hebben ze hier geen bib. :crybaby:

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Voor kinderen zou ik altijd titels doen. Nummers werkt niet voor hen. Het ligt inderdaad aan de dikte van je boek. Je moet even kijken waar logische breuken in de tijd bijvoorbeeld zitten. Als iets de volgende dag gaat gebeuren begin je daar met een nieuw hoofdstuk. Gangbaar is dat je er een stuk of 10 hoofdstukken van maakt. (Of tussen de 6 en 15, ligt eraan hoe dik je boek is). Een hoofdstuk af is een soort beloning voor kinderen. Weer een stukje af. Ook lezen kinderen langzaam en moeten ze regelmatig een moment hebben waarop ze het boek weg kunnen leggen. Het liefst doen ze dat als een hoofdstuk af is en niet midden in een bladzijde.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je Zjors, Toch lijkt het mij niet logisch dat als kinderen die beloning nodig hebben, dat dit met een dikker boek dan langer zou moeten duren. Vreemd. Ik denk dat ik dan bij tien hoofdstukken van rond de 10 pagina's uitkom.

Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Maar de kinderen van nu lezen niet meer zo gemakkelijk als wij, de kinderen van vroeger, DeEllis. Toen ik acht was las ik alles wat los en vast zat in de boekenkast. Romans, detectives, geschiedenisboeken, kinderboeken enz, enz. De kinderen van acht anno nu, hebben tegenwoordig computerspelletjes, dvd's, een eigen mobieltje en al een drukke emailkring. Die hebben geen tijd of het geduld meer om rustig te lezen. Mijn nichtjes van acht a tien die verplicht iets moesten lezen van de juf zaten te steunen en te kreunen bij een boekje van hoogstens 40 bladzijdes. Terwijl andere nichtjes weer dolgraag iets lazen, dus ja, het zal ook wel aan het kind liggen. Ik heb een roman geschreven met 37 tot 45 pagina's per hoofdstuk. Zelfs dat wordt al te lang gevonden.

Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
hahaha Pehamo, 37 tot 45 A4 formaat vind ik veel ja. Je moet rekening houden dat het waarschijnlijk A5 wordt, dan wordt gewoon het dubbele. Persoonlijk vind ik dat te lang. Ik merk trouwens als je vroeg begint met kinderen voor te lezen, dat ze eerder een boek uit de kast pakken als ze zich vervelen. Mijn kinderen lezen best wel veel, ondanks hun computerspelletjes en buitenspelen.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een dikker boek wordt meestal gekozen door kinderen die al beter kunnen lezen en graag lezen, Ellis. Ja, uitzonderingen heb je natuurlijk altijd. Dus die kunnen ook langere hoofdstukken aan. Verder wil een uitgever het aantal hoofdstukken liever wat beperkt houden, dus 30 hoofdstuktitels die drie pagina's beslaan om ze op te sommen, hebben ze niet graag. Dan maken ze er minder hoofdstukken van van meer pagina's. In jouw geval lijkt een stuk of 10 me prima. Even kijken waar je logische 'breuken' hebt. Eventueel maak je er meer of minder van.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Duidelijk en logisch. Dank je. Ik ga puzzelen. Vandaag effe niet meer, ik heb de blaren op mijn vingers van het typen. :nod: