Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Scène

Wat is nou eigenlijk de definitie van een 'scène'? Wanneer begint ie, wanneer is ie afgelopen, is het verplicht dat er altijd wat gebeurt, hoelang duurt ie? Enzovoort.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Een scène = een situatie. Hij begint op een moment dat er iets gebeurt of gedacht wordt. Hij is afgelopen als er iets anders gebeurt of gedacht wordt. Het is verplicht dat er altijd wat gebeurt of gedacht wordt. Hij duurt zo lang hij duurt. Enzovoort. :) Aart, Aart. Eenheid van tijd, plaats en handeling.

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
net zoals een scène uit goede tijden slechte tijden bijvoorbeeld (ja niet erg leerzaam,maar wel leuk)

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Een plan van handeling. Allerlei -te spelen- scenes achter elkaar. Een treatment! (Zeggen ze bij de film.) Alle gebeurtenissen gevat in aparte scenes.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Aha. En hoe beschrijf je dan de gedeeltes ertussen? Mag daar ook dialoog bijv. in voorkomen, of juist helemaal niet? Enne, @marriejeanne: dit was iets wat ik eigenlijk nooit goed wist :o nu moest ik het wel vragen door die schrijfoefening.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Aart, scènes zijn in feite de 'blokjes' van je verhaal en die 'stapel' je op elkaar tot je een hoofdstuk hebt. B.v. scène 1 is een ruzie tussen A en B. Die eindigt als A boos de deur uitloopt. meteen daarna volgt scène 2: A loopt mokkend over straat. Dan spring je naar scène 3, die laat zien hoe B thuis zit en op wraak zint, enz. M.a.w. er zit dus niets 'tussen' de scènes. (Hooguit soms een witregel als de sprong tussen twee scènes groot is.)

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dus het kan gewoon zo?: Kwaad liep ze naar buiten, de deur gooide ze achter zich dicht. Wat een loser. Binnen bleef hij achter. Door het raam keek hij haar na. Trut, dacht hij. Hè, is dat echt alles?

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja! :) Alleen zijn die twee scènes van jou wel èrg kort. Om er echte scènes van te maken moet je nog wat meer schrijven. Wat doet ze op straat, waar denkt ze aan, wie komt ze tegen? Dat soort dingen. Datzelfde geldt voor de scène over 'hem'. Laat zien hoe hij boos is en waar hij aan denkt/wat hij doet, dan wordt dat ook een echte scène.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dan bedank ik je :) En dat waren geen echte scène meer gewoon voortborduren op jouw voorbeeldje xD

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Mara: alleen is dit voor een schrijfoefening waarvoor ik alles in scenes moetopdelen. Nog best lastig eigenlijk... wanneer eindigt zo'n scène nou? Ze worden de klas uitgestuurd, moeten naar de mentor en daar gaat het gesprek verder. Zijn dat dan 2 scènes of één? Ik heb ze nu genoemd scene 1 en 1a...

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Aart, ben jij bezig met de schrijfoefeningen die hierboven staan, of heb je bij SOP oefeningen gevonden? Die zoek ik namelijk, ze zouden ergens staan. je weet dat ik een bijzondere held ben in iets zoeken op de computer. Om niet te zeggen een hark of zoiets, ik vind nooit iets. Ligt aan mij, ik weet het.