Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Agatha Christie

Zondag 19 maart 2006, 19.00 uur Avro close-up: De geheime code van Agatha Christie gezien?

Heb je gezien dat het schrijven van goed verkopende boeken dus heel simpel is? Geen woordspelletjes, geen moeilijke woorden, in plaats daarvan bijna spreektaal en blijven herhalen van woorden die ingeprent moeten worden.

Haar geheim?
Zo schrijven dat mensen zo snel gaan lezen, zodat ze eigenlijk niet lezen wat er staat.
Zo schrijven dat de lezer in een trance raakt en door blijft lezen.

Ik vond het heerlijk om te horen dat schrijven eigenlijk zo simpel is. (Al zijn er maar heel weinig die haar ooit hebben geëvenaard.) Dat geeft een mens moed. Toch? :lol:

groet Carla

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik heb het niet gezien, maar nu begrijp ik wat ik fout doe!!

Is het nog ergens na te kijken via internet , dat je weet? Of komt er een herhaling ergens op een nachtelijk uur?

Bedankt

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik heb even op de site van de Avro gekeken en daar staat het volgende:

e geheime code van Agatha Christie

zondag 19 maart 19:00 20:00 uur Herhaling op donderdag 23 maart 16:00-17:00 uur

De geheime code van Agatha Christie

Agatha Christie is – na William Shakespeare – de schrijver van wie er de meeste boeken ooit verkocht zijn. Wat is het precies dat haar detectiveromans voor lezers zo hypnotiserend en verslavend maakt? In de documentaire ‘De geheime code van Agatha Christie’ zien we hoe de succesformule van Agatha Christie’s romans met een wetenschappelijke methode ontcijferd wordt.

(rest van het verhaal na te lezen op de site van de Avro)

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik heb het ook gezien, ik was eigenlijk best onder de indruk.
De technieken die zij (bewust of onbewust?) toepaste hebben veel weg van hersenspoelen of hypnose.
Heel knap om op die manier je lezers te beïnvloeden.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dank, dank

Dan kan ik de 23e nog kijken of het opnemen.

Altijd leuk zulke tips.

Zjors

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Agatha Christie is naast A. Allan Poe mijn grote voorbeeld.

Zodoende schrijf ik ook graag in haar stijl.
Ik kan echter één ding garanderen: het is ontzettend moeilijk om dit voor elkaar te krijgen.
Die aflevering op tv zag ik bij toeval. Gewoon tijdens het zappen.
Ik heb alleen de eerste tien minuten gemist.
Dat ze woorden zo vaak herhaalt, viel mij ook op. Eerlijk gezegd probeer ik dit juist altijd te vermijden. Voor de rest blijft het een kunst om een verhaal te vullen met zo veel verrassende wendingen.
Het verhaal van 'de tien kleine negertjes' maakt dit wel duidelijk.
Om van te smullen!

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Vis, hengel. Weet iemand misschien of deze docu ergens te koop is? Ik heb het indertijd maar half gezien en dat vind ik nog steeds jammer.

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Is inderdaad een leuk topic, dit. Ik ben gek op die Engelse sfeer. En herhalen, ja, doe ik zelf ook. Om te benadrukken. En het werkt!

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik neem me altijd voor nu eens echt te letten op de structuur en de dader. Dan lees ik het vale paard voor de vijfentwintigste keer en na zes pagina's ga ik weer helemaal op in alle engelse details en persoonsbeschrijvingen. En dat vind ik geen moment vervelend! Ik heb trouwens de avro maar een mail gestuurd. Ik kan het verder niet vinden, de orginele titel zal ook wel engelstalig zijn?

Lid sinds

18 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Het spijt me echt, maar ik kan geen enkel boek van Agatha Christie lezen zonder dat ik me verveel en erger. What does this woman think I am? A donkey without a brain? Boring!!!!! Als ze ná William Shakespeare de meest succesvolle schrijfster is, dan weet ik wel voor wie ik ga! William, where are you? I'm coming to get you! :lol: ;)

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ariadne, Probeer het verhaal van de Tien Kleine Negertjes (Ten Little Indians). Er zit een fout in. Het verhaal kan nooit zo verlopen zijn. Uitdaging!

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ariadne schrijft: Het spijt me echt, maar ik kan geen enkel boek van Agatha Christie lezen zonder dat ik me verveel en erger. Gelukkig (grote zucht) ik dacht al dat ik niet spoorde. Ik kan die boeken ook niet lezen. Heel misschien als er verder niets meer te lezen is? Gelukkig zal ik dat niet snel meemaken.

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoewel ik eigenlijk nooit een boek van haar heb gelezen (to shame or not to shame), heb ik wel enkele verfilmingen gezien. Ik vond ze over het algemeen heel makkelijk te volgen, maar als aan het eind de clou kwam, begreep ik er niks meer van.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, maar op het eind komt altijd een aap uit de mouw die je als lezer niet had kunnen weten. Dus je denkt het hele boek door mee voor niets. Je kunt als lezer met al het deduceren en reduceren niets bereiken. Vergeefse moeite.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Toch lijkt mij de docu over haar schrijven wel interessant (Om op Ceridwens vraag terug te komen) Ik ben wat gaan speuren over het internet, maar kan niet veel meer vinden dan dat hij bestaat. Dus als iemand iets meer kan vinden, graag. :)

Lid sinds

18 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
@ ros Ah! een uitdaging, dear Watson... altijd voor in. ;) @ DeEllis Pffff! Gelukkig!!! Ik was al bang dat ik met mijn grote mond weer eens de enige zou zijn. :o @ irene, dat is ook zo, van iedereen kun je leren. :nod:

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Marriejeanne, de uitdaging geldt nu ook voor jou! Je zegt: "Dus je denkt het hele boek door mee voor niets." Als je goed meedenkt in "Ten Little Indians" kom je tot de conclusie, dat een van de "indians'' imbeciel moet zijn, om zich zo te laten pakken! En aangezien hij/zij niet imbeciel is, klopt het hele verhaal niet meer. Maar iedereen eet voor zoete koek op, wat Agatha opschrijft. Dat is haar kunst! De oplossing zal ik alleen per persoonlijk bericht geven, want anders zou ik openlijk de plot of de clou verklappen, wat niet aardig zou zijn.

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De vraag is niet: 'Wie is de dader (m/v)?' maar: 'Wie is de imbeciel(m/v) (die geen imbeciel is)?'

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
rudolf, bij 'Ten Little Indians' kan je dat niet lukken. Zoals gezegd, zit er een fout in, maar niemand merkt het op, of wil het opmerken, ondanks dat er al veel toneelstukken, films en tv-bewerkingen van zijn geweest. Tien kleine negertjes, die kwamen een meisje tegen, Een die ging ermee van door, toen waren er nog maar negen! (Een aanwezige werd vermoord, een beeldje van een negertje verdween...)(Er werd beweerd, anoniem, dat dit negertje wat op zijn kerfstok had.)

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Negen kleine negertjes, Die liepen langs een gracht: Eén viel van het kantje af Toen waren er nog maar acht. (Wederom een moord, volgens het rijmpje, en één van de negertjes bleek ook verdwenen. Anoniem werd beweerd, dat dit negertje niet onschuldig zou zijn.)

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Pas op Ros, straks verklap je het nog per ongeluk! Meestal zie ik de moordenaar nog steeds niet als ik het boek herlees. Ik lees ze al vanaf mijn tiende, dus inmiddels heb ik alle verhalen al een keer of drie vier gelezen. Er is maar een boek (ik zeg niet welke) waarin ik de dader ken, en onthoud. Ik heb dat boek ook een paar keer herlezen (herlezen, niet bestudeerd, er zou nog een fout in kunnen zitten!) maar met de oplossing in je hoofd is het inderdaad logische wat er allemaal gebeurt. Maar net zo vaak plukt Poirot aan het einde van het stuk een konijn uit zijn hoed, en blijkt dat cruciale stukje informatie de sleutel te zijn. Ik vind het niet erg, voor mij zijn deze boeken pure ontspanning. Er zit zoveel rust en sfeer in de verhalen, dat ik me helemaal in een andere wereld waan. (Hoe zou het inmiddels met negertje nummer acht zijn?)

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Poirot <3 David Sachet <3 Ros, wil je mij pb'en met die fout enzo? Ik heb ooit een toneelstuk gezien en het boeit me niet of ik het van te voren weet, ik lees het boek waarschijnlijk toch niet ;)

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ceridwen, nee, ik zal het niet verklappen. En de Engelse sfeer is heerlijk. Vaak zijn de daders(m/v) zo gemotiveerd, dat je medelijden met ze krijgt. Leuke verhalen voor bij het hourvuur. Makkelijke pockets. Heel wat anders dan die van Elisabeth George, waarbij je zo drie hoofdstukken kan overslaan, zonder dat je veel gemist hebt. Acht kleine negertjes, Die speelden met een degen; Eén die stak een ander dood En toen waren er nog maar zeven. Wonderer, Het boek zou je wel belangwekkend vinden. er zit veel psychologie in. Alle tien negertjes hebben hun eigen karakter, en hun grote "eigen geheim".

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wonderer, Ik zal je de "fout" eerdaags toesturen, maar het zal niet zo spectaculair lijken, als je het verhaal zelf niet kent. Bovendien geef ik daarmee de plot uithanden. Maar ja... je kan nog weigeren!

Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind de A. Christieboeken hartstikke leuk, koop de boeken bij kringlopen voor een paar piek en heb bijna alle verhalen. Het maakt mij geen moer uit welke bedoeling erachter zit, gewoon lekker om te lezen. Wel jammer dat ik die docu gemist heb.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ach, we kunnen natuurlijk allemaal een mail sturen naar de Avro dat we die aflevering van Close up nog eens willen zien!

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zeven kleine negertjes Dronken uit een fles; Eén die stikte in de kurk, Toen waren er nog maar zes...

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zes kleine negertjes Plaagden een oud wijf, Eén vond dat té gemeen: Toen waren er nog maar vijf...

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als dit Agatha's negertjes zijn? Op mijn gemakje kom ik op deze saaie zondagavond aangestekkert. Zie ik tot mijn ergernis Agatha's vijf laatste negertjes. Ik haal uit! Zoals ik nog nooit eerder heb gedaan. Wat een kracht! Gelukkig, toch nog een goede daad gedaan vandaag. Alle negertjes weg. Blij met deze toch nog nuttige zomeravond stekker ik innig tevreden met mezelf verder. })

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ros, ik ken het verhaal, ik kan me zelfs de clou nog een beetje herinneren, ik heb alleen het boek niet gelezen maar het toneelstuk gezien. Dus ga je gang ;)