Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Een goed schrijver schrijft niet graag

Het is een cliché, vele schrijvers zeggen het. Maar klopt het ook? Schrijft een goed schrijver per definitie niet graag? Wordt het schrijven als een last gezien? Ik herinner me Larry David, de sitcom-god, die zei "I'd be happy If I had an idea, it just had to write itself, I never liked the writing" (quote is niet strict). Je ziet vaak dat Grote Schrijvers niet graag schrijven. Ze houden allicht niet van de anticipatie tot het eindproduct. De faalangst. Amateurschrijvers hoor ik vaak roepen "ik hou van schrijven", "ik doe niets liever", "blablabla". Zit hier een logica?

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
@Iris Bee: Ik zit bij een uitgeverij waar ik heel graag bij wil blijven en zij geven ook kinderboeken uit, ook al zijn hun onderwerpen wat zwaarder. Maar ik kijk geregeld bij allerlei uitgeverijen, het liefst bij hen die kinderboeken uitgeven. @Shitonya: Misschien bedoelt Rosen hiermee dat Shakespeare en Dickens juist een heleboel schreven? Als een woordenwaterval?

Lid sinds

18 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ik denk dat de stelling wel klopt, een goed schrijver weet dat schrijven een helse zaak is. Maar toch wil en kan zij (of hij) niet anders. Zo vergaat het mij in elk geval. En ik weet me in gezelschap van heel wat groten die ik ook nog eens erg graag lees: Hugo Claus, Conny Palmen, Ian McEwan, Ann Lemott, enzovoort... groeten, Ariadne

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heb ik gisteren net mn eerste ms helemaal herschreven, kom ik erachter dat ik dat nu al mis. Lekker herschrijven, verder niks... Redigeren is eigenlijk ook leuk. Gewoon met je uitgeprinte ms bij de verwarming zitten, leuk muziekje op en doorkijken maar :D

Lid sinds

16 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb nog lang mn 1e ms niet af ;) Denk dat dat nog wel ff gaat duren ;) Ben nog nooit zelfs op 50 A4-tjes gekomen met een verhaal. Maar ooit... :P

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik werk 1 keer per week in het zwembad. Ik ga dan mijn manuscript aan de waterkant zitten om te redigeren. Lekker ontspannen. Dit is wel het leukste gedeelte van mijn hobby. Ik bedoel dan niet het redigeren, maar het zitten aan de waterkant.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Kijk jij nooit bij de boekpresentaties, Iris. Ik geloof dat het topic van Mara zo ongeveer het langste is van allemaal.

Lid sinds

18 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Hey! Geweldig Aart! Proficiat! En herschrijven is zeker leuk! Ik ben er dol op. ;)

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Zjors, Mara, had inderdaad nog niet (nooit? schande!) bij boekpresentaties gekeken, maar zie nu de draad over je geweldige boek. Alsnog proficiat!!!!!

Lid sinds

18 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind het herschrijven en redigeren superleuk, maar die eerste versie schrijven vergt de meeste moeite, al dat gepleuter. Maar als die eerste versie dan eindelijk af is word ik altijd superblij. Het schrijfproces in het totaalplaatje vind ik geweldig. Toch lukt het me de laatste tijd niet om me te verzetten om weer te gaan schrijven.

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het schrijfproces in het totaalplaatje vind ik geweldig. Toch lukt het me de laatste tijd niet om me te verzetten om weer te gaan schrijven.
Wat een leuke Freudiaanse schrijffout, Nenko. :) Ongetwijfeld bedoel je dat je je er niet toe kunt zetten om te schrijven, waardoor je je juist verzet tegen het schrijven. Als je met jezelf een vast tijdstip afspreekt waarop je achter de computer moet om te schrijven, al is het maar een paar woorden, dan komt de zin om (verder) te schrijven vast wel.

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
@Iris: Dank je! Ja, het was een echt gepleuter ... haha, gek woord. Maar Iris, met zo'n mooie lijst van publicaties/illustraties als jij hebt kun je jezelf toch best een goed schrijver noemen? Serieus.