Lid sinds

18 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

hoeveel pagina's

Hallo iedereen,

Ik las het bericht van kiki die schrijft dat ze 52 pagina's heeft. -zover ben ik nog lang niet met mijn 25- maar ik vroeg me eigenlijk af uit hoeveel pagina's een gemiddeld boek bestaat (qua manuscript lengte). Misschien ook leuk om te weten wat het grootste aantal is wat jullie bij elkaar hebben weten te schrijven. -dan weet ik wat me te doen staat- )

groetjes van Colinda

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

307 pagina's A4 (Times New Roman, regelafstand 1,5 en lettergrootte 12).
Ik weet niet precies hoe ze dit omrekenen naar boekformaat (regelafstand en lettertype zullen misschien meeveranderen), maar de uitgever schatte dat het ongeveer 400 pagina's zouden worden.

Het boek waar ik nu aan bezig ben wordt ongeveer net zo dik en het is de bedoeling en verwachting dat mijn volgende boek tegen de 800 à 900 pagina's wordt.

Lid sinds

18 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Tot nu toe...

maximum boekpagina's: 160 (in mijn 3de)

De verwachting is dat mijn 4de de 200 gaat halen. (Maar het gaat uiteindelijk niet om aantal pagina's...kwaliteit is wat telt)

Groet,

G.

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Dat is een waar woord, Griséo.
Toch ben ik eerder geneigd een dik boek uit het schap te pakken, simpelweg omdat ik dol ben op dikke boeken.
Terwijl de dikte natuurlijk niets over de kwaliteit zegt.
Een dun boek (alles minder dan 300 vind ik dun) moet wel erg goede recensies gekregen hebben wil ik het kopen. Raar hè.

Eufdrie

Lid sinds

18 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Eh...ja... :lol:

Serieus nu...een van de mooiste boeken die ik ooit gelezen heb...van Jos Vandeloo...had iets van 108 of 110 pagina's.

Groet,

G.

Lid sinds

18 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Er was laatst zo’n manuscript schrijfwedstrijd met prijs boekuitgave van een uitgever en tijdschrift (Luiting Sijthoff en Flair). En die vroegen minimaal 60.000 en maximaal 100.000 woorden.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Ik heb het even opgezocht. Mijn eerste boek dat zo goed als af is telt rond de 250 pagina's en ruim 75.000 woorden.
Het boek wat ik nu aan het schrijven ben en nog niet af is telt 182 kantjes en 50.000 woorden.
Heb werkelijk geen idee waar dat in boekformaat op neer zou komen.

Lid sinds

18 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Grofweg kun je stellen............1 A4 = 2,25 boekpagina's op 135x215 mm. boekformaat.

Uiteraard zijn er nog een aantal criteria...

Groet,

G.

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

330 pagina's A5 formaat 14,8 x 21 cm. 99.723 woorden en dan heb ik er nog een aantal hoofdstukken uit geschrapt die niet in het boek terecht zijn gekomen. De korte verhalen tellen steevast 23.500 woorden ongeveer 44 pagina's A4

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

persoonlijk let ik helemaal niet op de pagina's, het is inderdaad de kwaliteit die telt.

Als je gaat schrijven met het aantal pagina's in je hoofd (want je wilt toch zo graag een dik boek schrijven) dan ga er misschien scenes tussenvriemelen die uiteindelijk storen, overbodig zijn. Wie weet haalt de uitgever ze er dan toch gewoon uit... Al dat getel voor niets.

Schrijf gewoon, en tel daarna.

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Doel je daarmee op mij, Louise?
Misschien heb ik mij niet helemaal duidelijk uitgedrukt.
Het verhaal zit uiteraard al grotendeels in mijn hoofd, en voor zover ik het nu kan inschatten worden het ongeveer zoveel pagina's.
Mocht het honderd pagina's minder worden, dan ga ik er echt geen scènes tussen 'friemelen' hoor. Dat is wel het raarste dat ik ooit gehoord heb.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

ieder spreekt uit eigen ervaring, Eufdrie. Geen reden om je specifiek aangesproken te voelen.
Misschien heb jij nooit eerder een overbodige scene in een boek gezet om pagina's te vullen, ik ben er zeker van dat er mensen zijn die het wel doen.
Ikzelf ben er ooit ook schuldig aan geweest, en ik heb er mijn lesje uit geleerd: het is tijdverspilling om jezelf te fixeren op een aantal blz.
Natuurlijk denk ik ook 'mijn boek zal ongeveer een 300 blz tellen'. Maar ik streef niet naar die 300 blz, ik streef naar een goed boek. Ter verduidelijking: ik bezweer niet dat jij naar 300 blz streeft,

vriendelijke groetjes,
L

Lid sinds

19 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Eufdrie wrote:
Dat is een waar woord, Griséo.
Toch ben ik eerder geneigd een dik boek uit het schap te pakken, simpelweg omdat ik dol ben op dikke boeken.
Terwijl de dikte natuurlijk niets over de kwaliteit zegt.
Een dun boek (alles minder dan 300 vind ik dun) moet wel erg goede recensies gekregen hebben wil ik het kopen. Raar hè.

Eufdrie

Mmm... er is één categorie boeken waarbij ik onveranderlijk kies voor het dunste exemplaar: softwarehandleidingen. Hoe dunner de handleiding, des te minder kans loop je dat je er alles in kunt vinden wat je niet zoekt.

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

het is niet zo dat ik met een telapparaat in de hand zit te schrijven. Wel bij de korte verhalen die ik schrijf voor een maandblad. Van de andere boeken weet ik pas achteraf wat het aantal pagina's en woorden zal zijn. DAt is dan idd ondergeschikt aan het schrijven.

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Louise wrote:
ieder spreekt uit eigen ervaring, Eufdrie. Geen reden om je specifiek aangesproken te voelen.
Misschien heb jij nooit eerder een overbodige scene in een boek gezet om pagina's te vullen, ik ben er zeker van dat er mensen zijn die het wel doen.
Ikzelf ben er ooit ook schuldig aan geweest, en ik heb er mijn lesje uit geleerd: het is tijdverspilling om jezelf te fixeren op een aantal blz.
Natuurlijk denk ik ook 'mijn boek zal ongeveer een 300 blz tellen'. Maar ik streef niet naar die 300 blz, ik streef naar een goed boek. Ter verduidelijking: ik bezweer niet dat jij naar 300 blz streeft,

vriendelijke groetjes,
L

Gelukkig, ik dacht even dat er een misverstand tussen ons aan het ontstaan was. :wink:
Ik redeneerde eerder vanuit het feit dat ik nu zo'n beetje halverwege het verhaal zit, en me zo rond bladzijde 150 bevind; derhalve schat ik dat mijn nieuwe boek wederom driehonderd pagina's A4 zal tellen.

Lid sinds

18 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Het aantal woorden van een roman kan van belang zijn voor bepaalde genres. Sommige uitgevers willen voor een zeker type roman b.v. minstens 100.000 woorden hebben. En voor andere type boeken juist rond 60.000 woorden.

Wat ik zeggen wil, als je in een bepaald genre schrijft en je wil het bij uitgeverij X gepubliceerd zien, dan is het belangrijk om te weten wat voor eisen ze stellen qua aantal woorden.

Wat mijn eigen schrijven betreft: ik heb twee romans geschreven en toen ik ze af had, bleken ze toevallig allebei rond de 85.000 woorden te zijn. Ik had het er niet op toegelegd, het was puur toeval. Eigenaardig, he?

Lid sinds

18 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Mijn langste verhaal telt (heb het net door Word laten natellen) 199.264 woorden (inclusief inhoudsopgave, appendix, titel etc.) en komt uit op 547 pagina's (sylfaen 14 pts, waardoor 1 pagina ongeveer evenveel woorden telt als een gemiddeld opgemaakt boek). Maar goed het is dan ook een fantasyboek ;)

Mijn gepubliceerde boek heeft daarentegen slechts 74 pagina's en telt 21.377 woorden (ook een fantasyverhaal, maar dat terzijde).

Bij de langste heb ik niet op het aantal woorden of bladzijden gelet, maar bij de tweede wel, omdat daar een maximum aantal pagina's in het spel was.

Groeten,

Martijn

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb nu met mijn eerste versie net iets meer dan 50000 woorden, en ik hoop maar dat het genoeg is, want er zijn niet veel boeken van rond de 150 pagina's op de markt.

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Het mijne is 167 pagina's geworden, zonder illustraties. Echt puur een leesboek. Oké, één pasfotootje.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hm, mijn manuscript is 103500 woorden ongeveer, maar ik weer niet precies hoeveel pagina's dat is. Op de manier waarop ik het had opgemaakt, was het 288.

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik schat dat je er niet ver naast zit. Ik had 138000 woorden en 400 pagina's. Het hangt natuurlijk ook van de gemiddelde lengte van je woorden, lettertype, regelafstand, bladspiegel etc. af. Toch moet ik erbij zeggen dat ik van een dik boek altijd meer onder de indruk ben, hoewel ik het als langschrijver juist ongelooflijk knap vind als iemand een heel verhaal weet te vertellen in een dun boek. Om je verhaal zo compact te maken dat je met een half woord een hele wereld weet te scheppen. Het is denk ik eerder een kwestie van smaak dan van 'goed' of 'beter'. Eufdrie

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, een kinderboek. Die subsidie die we niet kregen (dank hoor overheid) zorgde voor een toevallige originaliteit: Mijn concurrente-collega Pieke Stuvel heeft ook zo'n boekje voor kinderen gemaakt. Maar zij is van origine grafisch ontwerpster en dus richt zij zich op de tekeningen en de kunst. En ik op de tekst. Dus is het een geluk bij een ongeluk dat er geen illustraties in staan.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Eufdrie, ik krijg vaak te horen dat ik vrij compact schrijf, met weinig woorden veel kan vertellen (en soms kort door de bocht ben). Ik denk dat ik hetzelfde verhaal ook in anderhalf keer zo veel woorden had kunnen vertellen zonder dat iemand het idee had dat er overbodige info instond. Maar dat is mijn stijl niet ;) Ik moet wel eerlijk bekennen dat een dik boek schrijven indrukwekkender klinkt, gewoon omdat het meer werk is (puur wat tikken betreft dan, een kort verhaal kan net zoveel werk zijn natuurlijk (voor ik daar weer gezeik mee krijg :P)).

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
103000 woorden en dan 288 pagina's? Dat lijkt me een krappe opmaak, hoe heb je die gemaakt? Ik kom met mijn 50000 woorden op 175.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Georgia 10pt anderhalf 432 pt breed, 648 pt hoog (a5 geloof ik) marges: linkermarge: 54pt rechtermarge 36pt bovenmarge 18pt ondermarge 36pt 't zal hem in de lettergrootte zitten denk ik? 12pt leek zo groot op een pagina.

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Met anderhalf bedoel je anderhalve regelafstand? Ik heb Times 11, maar het is niet zo gek want Georgia is een grotere letter. Die marges heb ik niet ingesteld. In welk programma heb je dat gedaan?

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Open office. Ik had een stramien gedownload van Lulu.com, maar die sloeg nergens op dus toen zelf maar aan het knutselen gegaan tot het er een beetje normaal uitzag. Uiteindelijk maakt het denk ik ook weinig uit, want ik heb het gewoon op a4 (letter voor print, raar papier hier :P) verstuurd.

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, zo willen ze het ook aangeleverd hebben. Maar voor jezelf is het wel leuk om het in een stramien te zetten dat 'echt' lijkt.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Exact :) Ik ben er nog niet achter hoe ik een template opsla in OO maar zelf een beetje knutselen is ook wel leuk. Sla gewoon een boek open of zo en meet de marges, misschien is dat iets?