Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Lezen jullie veel?

Tot mijn extreme verbazing kom ik soms mensen tegen (niet per se hier) die wel willen schrijven, maar zelf nauwelijks lezen. Waar wil je het dan van leren, vraag ik me dan af. Mijns inziens is (veel) lezen een van de beste manieren om te leren schrijven. Na verloop van tijd ga je patronen herkennen, je raakt geïnspireerd, je woordenschat breidt zich uit, je leert hoe anderen dat probleem oplossen waar je zelf al zo'n tijd mee worstelt. Lezen jullie veel? Hebben jullie het gevoel dat je daar baat bij hebt, of lees je enkel voor je plezier en staat het los van het schrijven?

Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik lees elke avond één nacht uit '1001 en nacht', dus ik ben nog zo'n drie jaar bezig (ben nu bij nacht 21, ofzo?). Daarnaast doe ik soms wel drie week over een normale roman van zo'n 300-400 pagina's. Maar de vakantie komt eraan en dan kan ik mijn leesachterstand van wellicht 1500 pagina's wegwerken. :D

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik lees tegenwoordig weer meer, want ik lees als ik op de hometrainer zit, dus dat is zo'n 45 minuten extra per dag. En op dit moment kijken we geen serie dus in bed lees ik ook (af en toe niet natuurlijk :unibrow:)

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik lees heel graag, ik heb altijd wel een boek bij me in de buurt of als ik weg ga, of werken ben. of een tijdschrift Ik ben altijd boeken zoeken en schrijf dat in mijn lijstje om te gaan lezen. toch doe ik gemiddeld een maand over een boek. door mijn werk, hobby fotografie en gitaar spelen en nog eens schrijven en nakijken...en het huishouden, is mijn tijd wat beperkt voor te lezen, ik leer er heel veel van.

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik lees wel veel. In de zomer meer dan in de winter. Ik lees graag buiten in de zon. In de winter zit ik vaker op Internet of kijk ik televisie. Vroeger hield ik in een schrift bij welke boeken ik las: de datum en de titelbeschrijving. Sinds 1 januari heb ik de draad weer opgepikt. Ik heb er dit jaar tot nu toe 25 gelezen. Er zitten ook een aantal jeugdboekjes bij. Die lezen natuurlijk een stuk sneller.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben dus een van die mensen die heel weinig leest. Niet omdat ik niet graag lees, integendeel zelfs, maar ik lees zo tergens langzaam. Als ik ga lezen, lees ik gemiddeld tien pagina's per keer. Daarna zijn mijn ogen zo vermoeid en kost het me zoveel moeite om de aandacht erbij te houden dat ik moet stoppen. Dit in combinatie met tijdgebrek zorgt ervoor dat ik gewoon een minimaal lijstje van gelezen boeken heb aan het einde van een gemiddeld jaar. Nou ben ik geen gemiddelde lezer hoor, ik heb ADD waardoor mijn aandacht gewoon heel erg snel verslapt, tenzij ik iets echt geweldig vind, zoals schrijven. Dat kan ik dus wel een aantal uren aan de stuk doen maar ook daarbij moet ik wel toegeven dat ik na 3 of 4 uur schrijven ook meestal slechts een hoofdstuk verder ben hoor. (ook wel door het vele teruglezen, aanpassen, herschrijven) Ik lees meestal ook meerdere boeken tegelijk. Vaak 1 roman en dan nog 1 of 2 informatieve boeken over onderwerpen die me interesseren zoals kunst of cultuur. Ik probeer wel zoveel mogelijk te lezen want inderdaad, hoe meer je leest, hoe meer je leert over schrijven.

Lid sinds

15 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik las redelijk veel, tot ik in de 5e en 6e klas opeens verplicht nederlandse literatuur moest lezen XD Er zaten best wel leuke boken tussen (heb vooral veel Bernlef gelezen) maar ik heb sindsdien bijna geen boek meer aangeraakt =/ Ik heb ondertussen wel weer een kleine verzameling boeken gekocht, vooral veel fantasy, die erop staan te wachten om gelezen te worden.. Ik moet er gewoon weer even inkomen, maar daar ben ik indertussen al wel anderhalf jaar mee bezig! >_<

Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bij mij wisselt het heel erg. In periodes dat ik fanatieker schrijf, lees ik ook meer. Het gaat hand in hand. Maar ik lees inderdaad wel selectief, een boek moet me, ook een roman (of misschien wel júist een roman) wat leren. Een schrijfstijl waar ik geen bewondering voor kan opbrengen, is ook een boek dat me niet interesseert. En dat zal ik dus niet uitlezen. Het is ook vaak zo dat het lezen me motiveert, ik kan helemaal in vervoering raken van prachtig geschreven zinnen. Aan de ene kant weet ik dan dat ik dat nooit zo zal kunnen, aan de andere kant inspireert dat me wel.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb altijd al veel gelezen, maar sinds ik 1,5 jaar geleden besloot geen tv meer te kijken, heb ik de avonden over om te schrijven en lezen. Kan het iedereen aanraden.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik las redelijk veel, tot ik in de 5e en 6e klas opeens verplicht nederlandse literatuur moest lezen
Jammer, er is zoveel leuks te beleven in de Nederlandse letterkunde (en dan bedoel ik niet Mulisch, of Kluun of hoe die knakker ook mag heten). Voorbeelden: - Belcampo - Bomans - Bordewijk - Nescio - Elsschot - Gijsen - 't Hart - Toonder En let speciaal op de kortere werkjes van deze auteurs. Overigens zag ik dat je pas nieuw bent op dit forum. Ik wens je veel plezier. Er gebeurt altijd ergens wel wat leuks of leerzaams! Nog even antwoord op de vraag: ik lees veel. Eigenlijk altijd en overal. Zelfs in militaire dienst las ik 's avonds in mijn puptentje Kafka. Ja, ik had zijn verzamelde werken in mijn plunjebaal gestopt. En momenteel lees ik meestal 5 boeken tegelijk (de meeste informatief, vaak geschiedenisboeken). Ik ben ooit begonnen met het lezen van een encyclopedie, maar daar ben ik bij de letter m blijven steken. Lezen is mijns inziens essentieel voor schrijven. Ik zou in ieder geval niet zonder lezen kunnen. Het is zelfs zo erg met me gesteld dat ik ooit een keer alvast braille heb geleerd om 's avonds in het donker te kunnen lezen. Maar ja, je doet wat in je puberteit niet waar.

Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik lees ook dag en nacht. Inderdaad, zonder boeken te lezen kun je geen boeken schrijven. Al zei Mulisch ooit, toen hem gevraagd werd wat hij onlangs gelezen had: lezers lezen boeken, schrijvers schrijven boeken. Wie weet ben ik het over 61 jaar wel met hem eens, na een oeuvre als het zijne geschreven te hebben. Ik lees heel veel Amerikaanse literatuur. Hemingway, Scott Fitzgerald, Eggers, Auster, Salter. Onlangs Jhumpa Lahiri gelezen. Wat een geweldig schrijfster! Dat kan ik iedereen aanraden.